Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 08 okt 2015 17:44

Livio Livius schreef:Runnershigh bestaat niet, zie artikel http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... zo-1542593
...misschien niet. Maar ik heb wel een paar keer gehad dat het op het laatst zo lekker ging dat ik wel kon blijven lopen...alsof je geen reden meer kan verzinnen om te stoppen. Dat is wel pas na een minuut of 25-30 en het komt ook niet altijd. Geen idee of dat runnershigh is of gewoon vast zitten achter een mentale pixel.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 08 okt 2015 19:35

Nou ik kon meer dan 1 uur lopen maar dit heb ik nooit gehad. Was alleen mentaal kapot lichamelijk ging het goed geen centje pijn maar door het vele piekeren en denken ging het niet goed.
Met fietsen heb ik dit totaal niet ik zit ook altijd met een glimlach op de racefiets zoveel plezier heb ik erin.
Ghost Nivolet 6LC

LexoProductionS
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 mar 2015 17:55

LexoProductionS 15 okt 2015 07:32

Runnershigh bestaat zeker wel, het is missxhien meer mentaal dan fysiek maar ik loop regelmatig en ook wedstrijden. Na een kilometer of vijf aanzetten tot bijna sprint en ik voel mijn benen niet meer. Terwijl ik even daarvoor nog redelijk kapotte benen heb. Misschien is het niet wetenschappelijk aantoon baar maar voor mij bestaat het Runnershigh gevoel zeker.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 16 okt 2015 13:44

Ik heb de eerste kilometers ook bijna nooit een goed gevoel, vaak is het pas na 30 a 40 minuten dat ik echt in mijn ritme geraak en lijkt het alsof je kan blijven lopen (wat ik niet kan hé voor de duidelijkheid :D). Op de koersfiets heb ik een beetje hetzelfde gevoel eens ik de 70km voorbij ben.

Dinsdag heb ik voor het eerst 14km gelopen en moet wel zeggen dat me dit bevalt. Snel lopen is niet meteen mijn dada maar ik ga dit verder proberen verder opbouwen zodat ik in de toekomst regelmatig eens een uurtje of twee kan gaan lopen.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5948
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 17 okt 2015 10:05

Gisteren de 13 Km Nighttrail Zoutelande gelopen, mooie trail door bos / duinen / stand en veel trappen. Constant hoge hartslagzone's en aangezien dit mijn 6e keer hardlopen was dit jaar best wel effe afzien. Maar wel erg leuk - heerlijk loopweer.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 okt 2015 18:15

NoChain schreef:Ik heb de eerste kilometers ook bijna nooit een goed gevoel, vaak is het pas na 30 a 40 minuten dat ik echt in mijn ritme geraak en lijkt het alsof je kan blijven lopen (wat ik niet kan hé voor de duidelijkheid :D). Op de koersfiets heb ik een beetje hetzelfde gevoel eens ik de 70km voorbij ben.
Zowel met fietsen als hardlopen ongeveer dezelfde grenzen. Harlopen iets eerder en fietsen zelfs wel later.
Maatjes die me goed kennen zeg wel eens: wacht maar tot de eerste 100 erop zit.

Herkenbaar!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 17 okt 2015 19:57

Met hardlopen nooit een goed of enigzins happy gevoel gehad. Eerder zoiets van "wat doe ik hier nu eigenlijk, waar ben ik in Gods naam mij bezig?"

Met fietsen heb ik dit gelukkig nooit is alleen maar genieten van het fietsen zelfs en van de omgeving.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 okt 2015 20:04

Sweety2008 schreef:Met hardlopen nooit een goed of enigzins happy gevoel gehad. Eerder zoiets van "wat doe ik hier nu eigenlijk, waar ben ik in Gods naam mij bezig?"
Zoals je eerder zei had je negatieve gedachten. Ik neem toch aan dat toen je met een groep liep dat niet het geval was?
Ik vond het vooral heel gezellig om in een groep te lopen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 17 okt 2015 22:41

Nou eerlijk gezegd dat rondjes lopen op de baan was ook niet erg motiverend voor mij. Heb me toen ook niet aangesloten bij de hardloopvereniging. De laatste keer toen ik op donderdagavond was trainen begon het heel hard te regenen ik was in no time verkleumd en door en door nat. Toen ik hoorde dat ze altijd ook in de stromende regen trainen dacht ik, nee dat doe ik niet mijn spieren gaan dan op slot zitten en ik kom niet meer vooruit. De volgende dag had ik een dikke verkoudheid te pakken met koorts. Dit is het mij niet waard om ziek te worden. Het heeft mij meer dan 2 weken gekost om van de verkoudheid af te komen. Ik weet niet of anderen wel in de stromende regen gaan hardlopen en trainen maar ik zal het nooit meer doen. Ook niet met wielrennen dan blijf ik thuis of ga binnen trainen.

Irgend iets blokkeert me om te lopen. Maar om nu naar een psycholoog te gaan is mij een brug te ver.
Misschien dat ik het ooit nog een keer doe. Maar op dit moment voel ik er niks voor.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 okt 2015 22:47

Lijkt me ook iets te ver (die psycholoog). Wij liepen in een bos, en als het verder werd langs fiets/wandelpaden, om dan weer in bos uit te komen
Nat regenen op de fiets kan ook hoor ;) Maar om altijd door te gaan in regen, zou ik ook niets voor voelen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 17 okt 2015 23:28

In het bos lopen overdag kan ja nog maar toen ik bij de hardloopvereniging trainde was het 's avonds al donker dus en gingen de grote lampen aan.

Ook was ik natuurlijk de langzaamste met lopen op de baan ondanks dat het een beginnersgroep was. Een vrouw was nog ouder dan ik en later begonnen met hardlopen en nog was ze sneller dan ik.

Nee ik heb geen talent voor het hardlopen ik zal altijd en eeuwig de laatste zijn. Ik moet er niet aan denken om aan een wedstrijd mee te doen en dan als laatste de finish over te komen. Wat een afgang en wat een schande. Nee mij niet gezien. :o:o:o:o:o:o:o
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 18 okt 2015 09:52

@Sweety2008 Je blijft een raadsel voor me, en ik zal proberen het ook niet meer te proberen te begrijpen. In september zeg je dat je in een groepje gelopen hebt, wat voor de 3e keer bij elkaar kwam. Je kon daar heel goed in mee (dus was je niet laatste). Later zeg je dat de trainer merkte dat je een hele hoge hartslag had (je bedoelde dat je hijgde al een gek, denk ik).
Op 12 september schrijf je dat je 10 km gelopen hebt in 1:08. Dat is toch in tegenspraak dat je heel erg langzaam bent? Volgens mij was dat al heel snel nadat je in die Duitse kliniek geweest bent voor de behandeling van je hielspoor. (of was het er zelfs voor?)
Later zeg je dat het niet uitmaakt of je 5 of 10km loopt. Laat ik toen gedacht hebben dat je wel een talent was. Wie kan er, op jouw leeftijd, al in zo korte tijd zo ver lopen?
Waarom zou je met een wedstrijd mee moeten doen? Dat doe je op de fiets toch ook niet?
Je vind dus dat de laatste bij een wedstrijd een schande is? Een wedstrijd, ach wat is een wedstrijd bij een prestatieloop, kan toch niet bestaan als er geen laatste is?
Maar als het je zoveel geestelijke belasting geeft, moet je het vooral niet meer doen, dat is het niet waard.
Laatst gewijzigd door Jans op 18 okt 2015 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie