Alles over vakanties op én met de fiets

Oortjes & koptelefoons verboden in Frankrijk

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 okt 2015 12:23

geertjeb schreef:Ik denk dat het ook wel door een stukje zelfregulering is op te lossen. Mijn voorstel is om als je een wielertoerist met een oortje in ziet fietsen gewoon keihard te gaan lachen. Wat een flauwekul zeg die oortjes....je hebt toch ook geen ploegwagen achter je rijden of wel.
Ik snap helemaal niets van die opmerking... Wat denk je? Dat in de oortjes van de wielertoerist één of andere coach zit te schreeuwen??

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 13 okt 2015 12:36

Ik vind het gewoon geen gezicht. Laatst reed ik een toertocht in Roermond, stond er zo'n wielervereniging in vol ornaat en ja hoor allemaal een oortje :S (je bent geen prof, je wordt geen prof, doe effe normaal, ik vond het lachwekkend). Als ik fiets wil ik al mijn zintuigen gebruiken om van alles te genieten wat met het fietsen te maken heeft dus ook de geluiden die daar bij horen. Ook om in staat te zijn gevaar tijdig te kunnen signaleren.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 13 okt 2015 12:53

Ik fiets nooit maar ook nooit met een oortje en muziek op de fiets. Ik wil me vol concentreren op het verkeer een ongeluk zit maar in een klein hoekje.
Ghost Nivolet 6LC

gede
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 21 mar 2010 01:38

gede 13 okt 2015 12:57

geertjeb schreef:Ik vind het gewoon geen gezicht. Laatst reed ik een toertocht in Roermond, stond er zo'n wielervereniging in vol ornaat en ja hoor allemaal een oortje :S (je bent geen prof, je wordt geen prof, doe effe normaal, ik vond het lachwekkend). Als ik fiets wil ik al mijn zintuigen gebruiken om van alles te genieten wat met het fietsen te maken heeft dus ook de geluiden die daar bij horen. Ook om in staat te zijn gevaar tijdig te kunnen signaleren.
Ik ben geen prof, doe wel competitie en fiets zo'n 10 tot 15 u per week. Vaak zijn daar duurtrainingen bij en dan vind ik het best wel vermakelijk om op de achtergrond wat radiomuziek te hebben. Nu moet jij me is vertellen waarom ik dan 'niet normaal' doe en wat dat met prof-zijn te maken heeft...

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 13 okt 2015 13:04

Ik weet niet of die ploeg oortjes in had voor communicatie of om muziek te luisteren. In het geval van communicatie vind ik het nogal raar voor een toertocht, in het geval van muziek vind ik het minder raar.
Kijk, als je alleen een duurtraining doet, prima als je wat muziek luistert, maar als je in een groep fietst, dan vind ik het nogal raar, dan sluit je jezelf buiten de groep vind ik.

lexert
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015 15:21

lexert 13 okt 2015 13:09

gede schreef:
geertjeb schreef:Ik vind het gewoon geen gezicht. Laatst reed ik een toertocht in Roermond, stond er zo'n wielervereniging in vol ornaat en ja hoor allemaal een oortje :S (je bent geen prof, je wordt geen prof, doe effe normaal, ik vond het lachwekkend). Als ik fiets wil ik al mijn zintuigen gebruiken om van alles te genieten wat met het fietsen te maken heeft dus ook de geluiden die daar bij horen. Ook om in staat te zijn gevaar tijdig te kunnen signaleren.
Ik ben geen prof, doe wel competitie en fiets zo'n 10 tot 15 u per week. Vaak zijn daar duurtrainingen bij en dan vind ik het best wel vermakelijk om op de achtergrond wat radiomuziek te hebben. Nu moet jij me is vertellen waarom ik dan 'niet normaal' doe en wat dat met prof-zijn te maken heeft...
nou, om eens iets geks te noemen: het is gewoon gevaarlijk? je moet het lekker zelf weten maar met een oortje in rijden is gewoon gevaarlijk, simpel zat. je bent je minder bewust van je omgeving en reageert minder snel op gevaar. ik denk dat ze in Frankrijk een hele goeie reden hebben om dit te verbieden, zouden ze in NL ook moeten doen.

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 13 okt 2015 13:17

Voor mij gaat het om de muziek hoor :-) Ik ben nog niet zo ver dat ik een oortje nodig heb om tijdens m'n trainingen gecoached te worden ;-)

Aangezien de Gendarmerie doorgaans uit een ander vaatje tapt dan de Nederlandse politie, waarmee je nog een gesprek kunt voeren en nog wel eens wegkomt, was ik nieuwsgierig naar ervaringen. Maar nog niemand die er op is aangesproken of zelfs bekeurd begrijp ik.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6098
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2015 13:23

Valt de handsfree set van het model oortje + draadje + mic. dan ook onder deze wet? (Of onder de mening van mensen dat een oortje in je oor gewoon gevaarlijk is). maw. handsfree bellen zou je dan niet meer moeten doen op de fiets.. en in een auto alleen met inbouw apparatuur/speakers. (Vind ik overigens ook lachwekkend, dat je iemand in het luchtledige ziet praten in zijn/haar auto.., of nog erger, dat je het gesprek letterlijk kunt meeluisteren omdat het volume zo hoog staat).

oortje in voor communicatie - of dat nou training is, of koers - lijkt mij prima voor elk niveau wedstrijd renner. Je wilt beter worden of beter presteren en als je dan denkt dat je met communicatie beter gaat worden is het toch dom om de middelen niet te gebruiken? Dat je geen prof bent doet dan niet ter zake. (genoemde voorbeeld om dat bij een georganiseerde toertocht te doen is wat gek, dat klopt).

oortje in voor muziek, ik doe het niet want ik haal veel voldoening uit de rust etc. en het is gevaarlijker met dan zonder oortje in. Ik snap wel dat het super chill kan zijn om te sporten met muziek.,. laat het dan bij 1 oortje in, en laat het vooral aan de sporter zelf of hij/zij dat wil en de risico's wil dragen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lexert
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mar 2015 15:21

lexert 13 okt 2015 14:26

Ja, is ook gevaarlijk. Ja, ook in de auto. Daar is niet iedereen het mee eens maar hansfree bellen leidt ook af, tal van onderzoeken bevestigen dat. Je kunt nou eenmaal je volledige aandacht niet op meerdere dingen tegelijk hebben, want dan is je aandacht per definitie niet volledig meer. Ik fiets regelmatig 35 km naar mijn werk heen en weer en zie dagelijks het effect van oortjes in het verkeer. Bij wielrenners, gewone fietsers, scooters en voetgangers. Ik snap dat het 'makkelijk' en 'relaxed' is om je telefoon bij de hand te hebben en muziek te luisteren maar in het verkeer leidt het gewoon af. Hoe vaak ik (al bellend, want ja, ik heb een bel op mijn racefiets) alsnog mensen bijna onder mijn racefiets heb gehad is niet meer te tellen. Mensen op een racefiets zijn over het algemeen meer oplettend, dat moet ik erbij zeggen maar ook voor hen geldt: hou er alstjeblieft mee op.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2015 14:41

lexert schreef:Ja, is ook gevaarlijk. Ja, ook in de auto. Daar is niet iedereen het mee eens maar hansfree bellen leidt ook af, tal van onderzoeken bevestigen dat. Je kunt nou eenmaal je volledige aandacht niet op meerdere dingen tegelijk hebben, want dan is je aandacht per definitie niet volledig meer. Ik fiets regelmatig 35 km naar mijn werk heen en weer en zie dagelijks het effect van oortjes in het verkeer. Bij wielrenners, gewone fietsers, scooters en voetgangers. Ik snap dat het 'makkelijk' en 'relaxed' is om je telefoon bij de hand te hebben en muziek te luisteren maar in het verkeer leidt het gewoon af. Hoe vaak ik (al bellend, want ja, ik heb een bel op mijn racefiets) alsnog mensen bijna onder mijn racefiets heb gehad is niet meer te tellen. Mensen op een racefiets zijn over het algemeen meer oplettend, dat moet ik erbij zeggen maar ook voor hen geldt: hou er alstjeblieft mee op.
Ik durf te stellen, dat ik met mijn ene oortje met "foute muziek" op een geluidsniveau waarmee ik nog heel goed een gesprek met iemand kan voeren, totaal geen gevaar oplever. Niet voor mezelf en niet voor de medeweggebruiker. Ook durf ik te beweren dat het luisteren naar mijn muziek zeker minder gevaar geeft dan een telefoongesprek voeren.

Ik fiets hier op plekken waar je in een uur soms amper 5 auto's en misschien 2 fietsers tegenkom. Dat is toch niet te vergelijken met fietsen in stedelijk gebied.
En de één kan meer aan zijn hoofd hebben dan een ander.

Iemand die "uitgeput" op de fiets zit is in naar mijn idee een veel groter gevaar. Of persé een bepaald gemiddelde te willen halen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6098
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2015 15:15

"Frame of reverence"
De 1 reageert vanuit zijn woon/werk participatie in Nederland. Met al het overige ochtendverkeer etc.
De ander reageert vanuit de trainingsritjes maken op het Franse platteland.

Dan is zowel de perceptie, als de ervaring, als de feitelijke gevaarzetting verschillend natuurlijk.

De vergelijking tussen de muziek zacht aan hebben, of een telefoongesprek voeren is in mijn ogen een vergelijking de verkeerde kant op: "Er zijn dingen die nog gevaarlijkere zijn, dus dat wat ik doe is acceptabel." (telefoongesprek voeren of vermoeid op de fiets zitten).

Dat is zeker niet onwaar, maar dat maakt het niet dat met muziek op fietsen ongevaarlijk is. De helmdiscussie gaat soms ook in de richting dat men zelf moet kiezen of ze het risico wil accepteren. Voor het fietsen met 1 oortje in, heb ik persoonlijk wel zo iets van dat moet men zelf maar weten en inschatten. Op het Franse platteland kan het veel minder risico's meebrengen dan in een drukke stad. 1 oortje zachtjes in kan acceptabel zijn terwijl 2 oortjes met harde muziek je compleet afsluit van de buitenwereld. En bellen tijdens het fietsen moet je niet willen? Maar op de stadsfiets is iedereen met zn telefoon bezig...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2015 15:36

@MarkVeenstra (en anderen): Ik begrijp echt niet dat je vindt dat muziek tijdens het fietsen gevaarlijk zou zijn. (ik heb het niet over volledig van al het ander geluid afgesloten zijn door knoerdharde muziek)
Misschien is mijn reactie wel uit dezelfde categorie van: "ik weet wat ik doe dus ik hoef geen helm op", maar gevoelsmatig word ik totaal niet afgeleid door de muziek die ik beluister. Ik denk dat de omgevingsgeluiden in stedelijk gebied voor meer geluid zorgen, dus meer afgeleid worden.

Daarnaast begrijp ik wel dat er mensen zijn die niet "alles" tegelijk kunnen doen, en last zouden hebben van muziek op de achtergrond tijdens het fietsen.

Plaats reactie