Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

tuinder
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 apr 2010 22:13
Locatie: Westland

tuinder 13 aug 2015 11:10

frankdewildt schreef:Gister eindelijk bevestiging, van 6 september t/m 14 september met de racefiets naar Gran Canaria. Nu kan de voorpret beginnen :) Zijn er meer in die in die periode daar zitten?
Ik ben er samen met een fietsmaat van 9 t/m 19 september.
Sometimes i feel like giving up...then i remember i have a lot of motherf*ckers to prove wrong

Gebruikersavatar
SSL
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 okt 2014 14:42

Gebruikersavatar SSL 18 aug 2015 16:17

Ik ga volgende week op vakantie naar tenerife om vooral lekker bij te komen. Ik ga met mijn vriendin. Zij fietst echt pas sinds een kleine maandje en haar grootste afstand is tot nu toe 80km geweest (haarlem --> ijmuiden --> scheveningen) Ze is gezond, normaal van gewicht maar uiteraard niet getrained.

Ik wil graag samen met haar 1 dagje de el teide bedwingen. In zoverre tot de kabellift. De afstand bedraagt 50km en ongeveer 2500 hoogtemeters met een gemiddelde stijgingspercentage van 4,4% is dit voor mij wel te doen, maar ook voor haar?. Onderstaand de betreffende route: http://www.bikemap.net/en/route/3220946 ... ar-de-berg

Of vergis ik mij en is dit enkel weggelegd voor de gevorderde/getrainde klimmer? Ik wil een echte uitdaging voor haar waar ze trots op kan zijn en mogelijk de fietskoorts verder doet oplopen, maar het moet wel haalbaar zijn voor haar.

Is er misschien een wat vriendelijkere route? Is er een site die uitgebreide info heeft?
misschien heb jij hem samen bedwongen met je partner of vrienden die weinig tot geen ervaring hebben. Ging het ze goed af? Alvast bedankt.
Commute: Cube SL Road Race 2015 Ultegra
Tour: Sensa Aquila SL Custom 2015 U-DI2 / RFC55 / Superlogic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2015 16:46

Je zit in het verkeerde topic, het Tenerife-topic vind je hier

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=4674

Ik ken de Teide verder niet maar 2500 hm is veel voor iemand die ongetraind is. Dat is 2,5x Alpe d'Huez.

Ik denk dat het voor je relatie niet zo heel best is, ik spreek in dezen uit ervaring ;)

Gebruikersavatar
SSL
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 okt 2014 14:42

Gebruikersavatar SSL 18 aug 2015 20:40

whoops, dat krijg je ervan als je onder werktijd je met iets anders als je werk bezig houdt.

hmmm, misschien dat champagne en een diamanten ring het e.e.a. doet vergeten. Then again ik kan ook wel wat nieuwe wielen gebruiken ;)

thanks ik post het nog is in de juiste topic.
Commute: Cube SL Road Race 2015 Ultegra
Tour: Sensa Aquila SL Custom 2015 U-DI2 / RFC55 / Superlogic

Gebruikersavatar
frankdewildt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jul 2010 15:06
Locatie: Nederasselt

Gebruikersavatar frankdewildt 15 sep 2015 17:21

Gisteren teruggekomen van 8 dagen Gran Canaria. 841,7km en 16.486 hoogtemeters afgelegd. Schitterend om te fietsen en erg mooie beklimmingen. Iemand interesse in wat foto's?

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1234
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 15 sep 2015 18:09

Uiteraard! Uitgebreider verslag mag ook altijd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 sep 2015 07:45

bocht-tot-bocht verslagen worden op prijs gesteld!

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 sep 2015 11:28

Kom maar op met eea, kan ik inspiratie opdoen voor het voorjaar van 2017 (2016 geen GC, maar Tenerife).
Leuke routes of klimstukken die ik niet ken zijn altijd welkom.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
frankdewildt
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 28 jul 2010 15:06
Locatie: Nederasselt

Gebruikersavatar frankdewildt 17 sep 2015 11:34

Hierbij het uitgebreide verslag van mijn trip naar Gran Canaria:

Gran Canaria 2015
Het mooie weer in Nederland is voorbij en dus voor 9 dagen naar de zon in Gran Canaria. M’n eigen Canyon CF SL Aero meegenomen, in het begin wel even zoeken hoe de fiets precies in de EVOC moest. Routes gepland maar toch benieuwd hoe het zou gaan omdat de heuveltjes bij Groesbeek niet te vergelijken zijn met de bergen en percentages daar. Train zelf erg veel en weet dat het met m’n conditie momenteel erg goed zit en dat klimmen me aardig ligt maar toch spannend hoe ik het er af zou brengen daar.

Dag 1:
Een vroege vlucht om 5:25 vanaf Schiphol, ook wel fijn dan heb je de middag nog nuttig te besteden. Erg vroeg opstaan en aangekomen op Schiphol ging het inchecken erg snel ook met de fiets geen problemen. Rond 9:00 uur geland op Gran Canaria en daar wat problemen omdat de fiets niet mee zou kunnen in de bus, na wat geregel en een volle bus met NL’ers die bijna 30 minuten moesten wachten konden we eindelijk gaan.
Op het park snel de fiets in elkaar gezet en wat gegeten om daarna het eerste ritje te maken.
Vanuit Maspalomas de GC-504 op richting Ayagaures, daar begon de beklimming van de Mont Leon. In het dorpje doorgereden naar het stuwmeer en daarna verder geklommen. Op eerste dagje meteen pittig klimmetje met wat steile stukjes erin vooral in het begin, maar lekker in eigen ritme naar boven gereden. Daarna via de GC-503 teruggereden met nog extra ommetje erin. 48,6km en 785 hoogtemeters op de eerste dag na niet zo heel veel slaap.
https://www.strava.com/activities/386451311
Afbeelding

Dag 2:
Vandaag naar Soria. Via stuk kustweg na een paar km het binnenland in en vals plat richting de voet van de klim. Een mooie klim met goed wegdek, doorgereden naar het dorp en daar naar het stuwmeer geweest en verder doorgereden tot de weg doodliep en overgaat in een zandpad. Via groot gedeelte van de route terug tot de splitsing om naar Presa de las Ninas te rijden. Officieel geen ‘’Rutas Ciclistas’’, een niet zo’n beste weg met wat steile haarspelden en door de warmte was ik blij dat ik boven was. Boven doorgeklommen naar Ayacata over eerst perfect asfalt maar de laatste km’s erg slecht, fietst meteen een stuk minder prettig. Het was deze dag erg warm en het stuk voor Ayacata zat je vol in de zon maar uit de wind, heb het nog nooit zo warm gehad. Vanuit Ayacata teruggereden naar Maspalomas. 115,3km en 2.360 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/387205416
Afbeelding

Dag 3:
Vanuit Maspalomas 30km geklommen naar San Bartolomé. Vooral de klim van Fataga naar San Bartolomé was erg mooi, ook erg veel fietsers. Vanuit het dorpje afgedaald via een slechte weg naar Santa Lucia, waar goed sturen erg belangrijk is want voordat je het weet kun je een van de vele bochten niet meer houden met de snelheid die je hebt. Kort klimmetje vanuit Santa Lucia en daarna over schitterende weg richting de kust naar de plaats Ingenio. Door de zijwind tijdens de afdaling was het af en toe goed opletten en sturen vooral door de hoge velgen op m’n fiets, vooral bij snelheden tot 70km/u. Op de kustweg behoorlijk wind in de rug en met zo’n 50km/u richting Maspalomas. Bij Vecindario nog even richting zee geweest. 106,4km op de teller en 2.062 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/387794143
Afbeelding

Dag 4:
Via de glooiende kustweg via de vele mooie plaatjes Arguineguin, Patalavaca, Balito, Puerto Rico, Amadores en Taurito naar Playa de Mogan en vanuit daar het binnenland in naar Mogan. Daar ligt volgens velen de mooiste klim van het eiland, nu waren er niet zo heel veel fietsers te zien. Wel 2 Duitsers maar die konden al snel het tempo niet meer volgen, toch leuk als je ze dan paar bochten lager ziet ploeteren. Mooie klim met paar steile stukken erin maar goed te doen. Vanaf boven is de prachtige weg te zien met de haarspelden, van de welbekende foto’s. Via de top nog doorgeklommen naar Ayacata en vanuit daar richting Maspalomas. 115km gereden en 2.260 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/388622753
Afbeelding

Dag 5:
Vandaag de Koninginnenrit met nogmaals de klim naar Soria en de klim van gisteren vanuit Mogan. Het leek wel of de benen elke dag beter werden want vooral de eerste klim liep heerlijk. Op de klim naar Soria paar fietsers in de verte en dan kan ik het niet laten om er naar toe te rijden. Weer helemaal doorgereden naar het stuwmeer, nu ook het weggetje naar de stuwdam zelf gepakt zodat je op de stuw komt te staan. Daarna terug om weer af te dalen vanuit Soria richting kust. Daar de mooie glooiende weg gepakt richting Mogan. Soria en Mogan zijn toch wel de 2 leukste en mooiste klimmen om te doen. Op de top afgedaald en dezelfde weg via de kust terug naar Maspalomas, bij Puerto Rico nog wel een lekke band en deze op m’n gemak even vervangen. Uiteindelijk 151,7 km gefietst en 2.807 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/389357363
Afbeelding

Dag 6:
Een route minder dan 100km, via de kust richting Vecindario en beklimming naar Santa Lucia. Vanuit daar afgedaald naar stuwmeertje en even wat gedronken. Vanuit Santa Lucia naar San Bartolomé geklommen en vanuit daar afgedaald naar Maspalomas. Waar de 2 ‘’beklimmingen’’ net voor Maspalomas erg lekker zijn om aan het einde van de rit nog even alles te geven, vooral de laatste met de 2 haarspelden ziet er van een afstand zwaar uit. ‘’Maar’’ 82km vandaag en 1.687 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/389911604
Afbeelding

Dag 7:
Eigenlijk was de planning vandaag om de Pico te beklimmen maar door een autorally was die weg afgesloten vandaag. Geklommen dus richting het dorpje Fataga, daar was het verplicht om te keren en dus hetzelfde stuk afgedaald. Vanuit Maspalomas via de bekende kustweg naar Playa de Mogan. Daar rustig iets gedronken en weer teruggereden. 100,9km en toch nog 1.877 hoogtemeters. De kustweg bevat toch een paar leuke korte klimmetjes.
https://www.strava.com/activities/390432996
Afbeelding

Dag 8:
Het mooiste voor het eind bewaard: beklimming van de hoogste berg op Gran Canaria ‘’Pico de Las Nieves’’. Gekozen om niet via Fataga maar via de kust naar het dorp Vecindario te rijden en daar de beklimming te beginnen naar de top. De benen voelde nog erg goed. Een goed tempo gereden waarbij het stuk net voor Roque Nublo erg steil was, maar gelukkig ging dat nog aardig goed. Eenmaal na Roque Nublo gaat het wat op en neer richting de top. Op de top kwamen er wat groepen omhoog die behoorlijk uitgeteld waren na de beklimming. Na wat foto’s maken en wat drinken via Ayacata / San Bartolomé/ Fataga afgedaald richting Maspalomas voor de laatste km’s van mijn vakantie omdat ik op dag 9 dus al vroeg terug zou vliegen. Vandaag: 121,4km en 2.648 hoogtemeters.
https://www.strava.com/activities/391333521
Afbeelding

Eerste keer fietsen op Gran Canaria is erg goed gevallen, mooie wegen alleen is hier en daar nog wat verbetering mogelijk bij o.a. het stuk voor Ayacata. Heb alleen de Valley of Tears dit jaar niet gedaan, je moet toch een reden hebben om nog terug te gaan ;) Wat mij vooral opviel was het gedrag van ander verkeer naar fietsers wat t.o.v. Nederland een verademing is. Inhalen gebeurt pas als ze zien dat het echt kan. In totaal dus 841,7 km gefietst en 16.486 hoogtemeters gemaakt en erg tevreden met het tempo ook tijdens de beklimmingen. Ben nu al plannen aan het maken voor de volgende trip. Twijfel om naar Tenerife te gaan omdat het wegennetwerk daar wat beperkter is dan op Gran Canaria. Misschien wel een keer Mallorca proberen. Het lonkt heel erg om dit jaar of in maart nog weg te gaan, ga vanaf komend seizoen wedstrijden rijden en wil graag fit zijn natuurlijk.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door frankdewildt op 21 sep 2015 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 17 sep 2015 12:44

Mooie ritten en beschrijving (vlot tempo ook). Je hebt idd een aantal "klassiekers" gepakt, maar is nog zat om nog 1 of meerdere keren terug te komen. (Vanaf Agüimes landinwaarts, wel doodlopend aar de moeite of richting La Aldea de San Nicolas).

Mbt : "Wat mij vooral opviel was het gedrag van ander verkeer naar fietsers wat t.o.v. Nederland een verademing is. Inhalen gebeurt pas als ze zien dat het echt kan" kan ik dat alleen maar bevestigen. In NL met gescheiden fietspaden voel ik me vaker onveilig dan op de Canarische eilanden.

Mbt: "Twijfel om naar Tenerife te gaan omdat het wegennetwerk daar wat beperkter is dan op Gran Canaria" : Wegennetwerk wat minder uitgebreid, maar meer dan voldoende om hele leuke tochten te maken en echt niet alleen Teide op/af.

Mallorca in maart toch grotere kans op minder mooi weer dan de Canarische eilanden, daarom kies ik altijd voor GC of TF.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 sep 2015 13:00

Heerlijk verslag, met veel bekende stukken. Qua hm/km heb je jezelf aardig uitgeput! Well done. En een leuk verslag uiteraard.

DarklyDreaming
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01

DarklyDreaming 17 sep 2015 13:07

Mooi verslag! Ik heb nog geen vakantie geboekt voor Maart, maar krijg er nu al weer zin in.
frankdewildt schreef:door een autorally was de weg afgesloten
Dat ken ik. 3 jaar geleden geklommen vanaf Ingenio naar Pico. Daarin zit o.a. stuk van Pasadilla naar Cazadores (5 km 11.5% gemiddeld), dus benen waren niet meer fris op de top. Afdalen richting Maspalomas om vervolgens net voor Ayacata tegengehouden te worden door de Guardia Civil ivm autorally. Mocht er echt niet langs en kon dus lekker weer bijna 10 km. terugklimmen naar de top om via andere kant af te dalen :)

Plaats reactie