Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2015 16:06

TumTumTum schreef:Strava is misschien gratis maar al die apparatuur en abbonementen die je ervoor nodig hebt bepaald niet. Niet weggelegd voor arme sloebers.
https://www.conrad.nl/nl/gps-logger-gt- ... 73686.html

25 euro heb je een GPS logger.
Dan heb je daarnaast alleen nog toegang tot een PC nodig (met usb poort) en internet verbinding. Dus het loggen van je gps positie (de basis van strava), hoeft niet met een dure fietscomputer of met een smartphone :).

Innovatie is vernieuwing. Vernieuwing hoeft niet alleen baanbrekend te zijn, het kan ook het anders toepassen van bestaande technieken zijn, of gewoon een verandering van een productieprocess. Ook hoeft innovatie niet succesvol te zijn, om het toch innovatie te noemen.

Maar dat er veranderingen zijn bij de fietsen die niet een behoefte creeeren die er eerst niet was .. aka, de oplossing wordt ons gepresenteerd voor een probleem wat wij niet hadden.., dat staat buiten kijf :).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 31 aug 2015 16:10

Strava is als gebruiker gewoon gratis.

loggen kan je door de gratis app op de smartphone....
Het is dat ik een edge 800 heb die ik ook gebruik voor navigatie buiten Europa, dat kost idd wat geld (een 270 euro indertijd). Maar tegenwoordig heb je goede GPS-en voor rond de 100 euro.

Innovaties die me echt bijblijven:
lichte shifters (maken stuur een stukje wendbaarder / reactiever) sedert campa 9 speed.
a-head sets (tegenover quill toch een stuk simpeler / lichter / stijver).
fietshelmen (zijn toch stukken lichter / comfortabeler dan vroeger)
fietsschoenen (hoe stijver, hoe liever)
GPS (als je vergelijkt met fietscomputers met draadjes...)
Stuurlint (stuk comfortabeler dan vroeger)

edit: Mark was me voor met info over goedkope GPS data logging ...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

brutus
Forum-lid

brutus 31 aug 2015 16:17

Ik vindt :

1x11 zeker wel wat, alleen zul je voor een ander gebied een voorblad moeten wisselen.
Lijkt me een genot om van dat er af lopend ketting gelul af te zijn.

Door de vooruitgang is slx een best goede groep, voor een best goede prijs geworden.

Strava erg leuk om bij te houden wat ik doe.
Ook leuk om de vooruitgang te zien.
En idd, het sociale stukje.
Nadelen heeft het ook zeker.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 aug 2015 16:49

brutus schreef:Ik vindt :

1x11 zeker wel wat, alleen zul je voor een ander gebied een voorblad moeten wisselen.
Lijkt me een genot om van dat er af lopend ketting gelul af te zijn.
Is aflopende kettingen tegenwoordig nog zo'n issue dan?
En waarom is dat bij een 1x11 setup minder het geval.., dan heb je niet eens een derailleur om de ketting op z'n plek te houden op het moment dat het stuitert.

narrow-wide kettingbladen helpen je wel (is niet nieuw, bestaat al minstens 30 jaar). en werken net zo goed bij een dubbel of tripple setup, lijkt mij. Zeker als je last hebt van een ketting die afloopt/stuitert.
Idem voor de achterderailleur met extra veerspanning (of andere merk eigen benoemde technieken).

Overigens rijd ik zelf 1x11 op mijn allround, Wind fiets.. die in gebruik is bij woonwerk, en luxe stadsfiets als de afstanden wat groter worden, en/of weekend naar de familie aan andere kant van het land. gatenkaas? minder last van dan met racer, denk omdat houding, cadans, ritme anders is... en de instelling waarmee ik op die fiets zit. Waarom zit dit erop en niet een dubbel of een tripple? Scheelt een shifter, en een voorderailleur. ziet er mooi en clean uit, en minder dingen die stuk kunnen gaan. Is het innovatief en zou iedereen dit moeten willen? Ik denk het niet :mrgreen:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2015 16:51

Dan moet je wel direct ook een kettinggeleider monteren. Want off-road met leem en klei loopt de ketting er gewoon vanaf met een enkel voorblad, ook al is het narrow-wide. Met een voor-derailleur die goed afgesteld is loopt de ketting er nooit af.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

brutus
Forum-lid

brutus 31 aug 2015 16:59

Dacht dat die bladen alleen voor 1x waren.
Heb zelf in afdalingen regelmatig dat ie er af loopt.
Shadow+ helpt al, maar niet genoeg.
derailleur anders afstellen lijkt me sterk.

Ging me er eigenlijk om dat ik de voordelen wel zie.
Om het nou innovatie te noemen gaat wel wat ver.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 aug 2015 20:17

Lol, dat slecht schakelen of aflopen is inderdaad zooooo'n dooddoener. Dan kun je dus blijkbaar je VD zelf niet goed monteren, want bij goede montage en afstelling is aflopen vrijwel onmogelijk. Ik ben vorige week weer mooi rode routes rond Embrun of leuk tempo afgedaald, maar de ketting van mijn XT groepje is er NOOIT af gekomen.

@havana: een electro VD is idd waanzinnig, was prettig verrast tijdens een weekje GC. Maar nodig? Nee, een SRAM Yaw is bijna net zo fenomenaal.

Overigens heb ik met 1x11 of Di geen problemen. Dat kun je mooi links laten liggen. Die ellendige BB's etc kun je vrijwel niet negeren, dat zit gewoon bij het frame wat je graag wilt. Die debiele montage van de achterrem bij het BB is voor mij bijv ook zo'n veto-ding waar ik een frame pertinent op links laat liggen, hoe mooi ik 'm ook vind. (DeRosa King XS)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 aug 2015 20:52

Als we alles gaan terugbrengen tot wat we echt nodig hebben dan rijdt iedereen op een Bulls met 105 en Open Pro wielen. Dat is dus niet echt een argument. Veel innovaties hebben we niet nodig, maar zijn wel erg handig. Vergelijk bijvoorbeeld parkeersensoren op auto's. Ik kan prima zonder, maar ik vind het wel een behoorlijke meerwaarde hebben.

Fietsfabrikanten verzinnen ieder jaar weer iets nieuws omdat ze tenslotte iets nieuws willen verkopen. Sommige van die "innovaties" zijn feitelijk een verslechtering (ik denk aan bracketstandaarden en interne kabels) terwijl andere (zoals Di2) best meerwaarde hebben (zij het beperkt).

Fietsen zijn nu eenmaal zo goed ontwikkeld dat het vrij lastig is om met echt grote innovaties te komen.

Ik ben heel benieuwd hoe het met de schijfremmen gaat aflopen. Afgaande op wat je op de weg ziet kun je voorlopig toch spreken van een behoorlijk succes, en dat terwijl de profs er nog goed en wel aan moeten beginnen. Ik was 2 weken geleden bij het Rijwielpaleis in Bilthoven en 70% van alle racers heeft schijfremmen...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 31 aug 2015 21:06

havana schreef:Als we alles gaan terugbrengen tot wat we echt nodig hebben dan rijdt iedereen op een Bulls met 105 en Open Pro wielen. Dat is dus niet echt een argument.
Dat ben ik dan weer helemaal met je eens. Er is dus blijkbaar een onderscheid tussen marginale verbeteringen (innovaties mag je ze niet noemen) die wel leuk zijn, en "innovaties" die vooral heel irritant zijn.
havana schreef: Ik was 2 weken geleden bij het Rijwielpaleis in Bilthoven en 70% van alle racers heeft schijfremmen...
Ik wil geen schijfremmen, ze voegen niets toe (behalve lelijkheid, gewicht en gedoe), maar ze worden ons dus blijkbaar wel door de strot geduwd. Als Shimano een beetje stevige lobby heeft bij de UCI (en dat hebben ze denk ik wel), dan gaan uiteindelijk de profs ook over, en dan is er bijna geen fiets meer te krijgen met velgremmen straks. Dat vind ik dus een irritante innovatie
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 31 aug 2015 21:09

Zo ging het met de bracketstandaarden ook. Zijn vrijwel geen topframes meer met BSA te krijgen, of je moet een custom Parlee laten maken ofzo. Doodjammer! Of het met de schijven dezelfde kant op gaat valt nog te bezien.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 31 aug 2015 21:10

havana schreef: Ik was 2 weken geleden bij het Rijwielpaleis in Bilthoven en 70% van alle racers heeft schijfremmen...
Maar dat zegt dus niets over de noodzakelijkheid/functionaliteit.

Fabrikanten duwen het gewoon de markt op als zijnde noodzakelijk/courant/toekomst en menig consument slikt dat.

Als grootste voordeel op racers zie ik toch wel dat je velgen niet slijten.

Zou ik op een 29er ATB met velgremmen gaan? Nee, zeker met steekassen zijn schijfremmen een prima systeem maar ik ga met betrekking tot steekassen zeker niet zeggen dat het allemaal zoveel stijver is.
Wat wel een feit is dat met steekassen ik nooit mijn callipers aan hoef te passen na een wielwissel. Mer QR was dat wel anders.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 31 aug 2015 21:33

Tja, bij Evert van het Rijwielpaleis staan altijd de nieuwste fietstrends. Ik was dit weekend even bij cc5311, toch ook een gerenommeerde fietsenhandel, en het viel mij op dat ik bij de Cannondales slechts 1 racer met schijfremmen zag staan. (misschien de rest alweer verkocht) :D

Plaats reactie