Ja, je zou iets van CVT (continu variabele transmissie) op je fiets moeten hebben. Met een duw-schakelband. Bestaat dat al? Of mag dat niet tijdens een wedstrijd worden gebruikt?MarkVeenstra schreef:Wanneer is iets innovatie, en niet simpelweg evolutie? We konden al schakelen.., dat ging met een staaldraadje, tegenwoordig kan het ook met een koperdraadje, en zelfs zonder draadje, maar het wezenlijk schakelen en systeem van derailleurs en aandrijving zijn hetzelfde gebleven... is het dan nog wel een innovatie?
Stop ons nutteloze fiets "innovaties" door de strot te duwen
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
zoiets?: http://www.rowingbike.com/posts/model/het-cvt-systeem/EmPeHa schreef:Ja, je zou iets van CVT (continu variabele transmissie) op je fiets moeten hebben. Met een duw-schakelband. Bestaat dat al? Of mag dat niet tijdens een wedstrijd worden gebruikt?MarkVeenstra schreef:Wanneer is iets innovatie, en niet simpelweg evolutie? We konden al schakelen.., dat ging met een staaldraadje, tegenwoordig kan het ook met een koperdraadje, en zelfs zonder draadje, maar het wezenlijk schakelen en systeem van derailleurs en aandrijving zijn hetzelfde gebleven... is het dan nog wel een innovatie?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb een tijdje zitten denken en bijna dacht ik dat 11 speed een echte innovatie was. Maar met het laten verdwijnen van de 12-27 cassette is dat dus ook niet waar. 11 speed en de 11-28 cassette is even goed als 10 speed en 12-27.Kilowatt schreef:Zijn er voorbeelden van nuttige innovaties ? Van de afgelopen zeg pak em beet 10 jaar?
Live fast; die young. mijn blog
Die ken ik, maar we hebben het over fietsen.Zorro schreef:DAFke
Zelf ben ik zeer blij met schijfremmen.
Remt enorm prettiger en de velgen gaan langer mee.
Ook zou ik zeker geen 26 inch fiets meer willen
Een fiets van 15 kilo de berg op slepen wordt ik ook niet blij van.
Zo zijn er bij ons wel meer nieuwerwetse dingen waar wij blij mee zijn.
En dan denk ik dat wij ook bovengemiddeld veel ouwe zooi thuis hebben.
Remt enorm prettiger en de velgen gaan langer mee.
Ook zou ik zeker geen 26 inch fiets meer willen
Een fiets van 15 kilo de berg op slepen wordt ik ook niet blij van.
Zo zijn er bij ons wel meer nieuwerwetse dingen waar wij blij mee zijn.
En dan denk ik dat wij ook bovengemiddeld veel ouwe zooi thuis hebben.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Stop met mensen die uitgaven doen onder het mom van "nutteloze fiets "innovaties" die ze door de strot geduwd krijgen" die ze niet kunnen betalen.
Of is dat een topic voor volgende vrijdag

Of is dat een topic voor volgende vrijdag

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Stelling 1
Het vervelende is dat veel 'oude' producten gewoonweg van de markt verdwijnen.
Er is nog steeds goed te fietsen met een 8 speed Ultegra of Dura Ace alleen nieuw niet meer te krijgen.
Alleen al op die manier zorgen fabrikanten ervoor dat mensen bij tijd en wijle toch aan nieuw moeten.
Stelling 2
Tja, fietsers laten zich toch echt zelf gek maken. Zie recent de korte discussie op de waarde van een 26" ATB die gewoon gekelderd is sinds iedereen een 27,5" en nog liever een 29er wil hebben. Nog even en de 26ers zijn kiloprijs geworden.
Hetzelfde dreigt te gebeuren met schijfremmen op de racer en elektronisch schakelen.
Stalen frames is er alleen nog maar voor de liefhebbers, wie weet gaat het met alu over enkele jaren dezelfde kant op.
Als deze deze verschuiving plaatsvind en bijvoorbeeld onderdelen als mechanische shifters steeds lastiger verkrijgbaar zijn. Dan beperkt je dat toch wel in je keus ook al hoeft natuurlijk niemand die spullen te kopen want wie prof is krijgt het van zijn baas.
Voor de mensen die van hun gebruikte fiets af willen met mechanische spullen wordt het lastiger om er een leuk prijs voor te krijgen. Ik kan niet overzien of dit betekent dat mensen hun verlies dan maar nemen en toch die nieuwe fiets halen of dat mensen het fietsen te duur gaan vinden omdat ze welke elke x jaar iets nieuws willen maar de afschrijving de pan uit rijst.
Het vervelende is dat veel 'oude' producten gewoonweg van de markt verdwijnen.
Er is nog steeds goed te fietsen met een 8 speed Ultegra of Dura Ace alleen nieuw niet meer te krijgen.
Alleen al op die manier zorgen fabrikanten ervoor dat mensen bij tijd en wijle toch aan nieuw moeten.
Stelling 2
Tja, fietsers laten zich toch echt zelf gek maken. Zie recent de korte discussie op de waarde van een 26" ATB die gewoon gekelderd is sinds iedereen een 27,5" en nog liever een 29er wil hebben. Nog even en de 26ers zijn kiloprijs geworden.
Hetzelfde dreigt te gebeuren met schijfremmen op de racer en elektronisch schakelen.
Stalen frames is er alleen nog maar voor de liefhebbers, wie weet gaat het met alu over enkele jaren dezelfde kant op.
Als deze deze verschuiving plaatsvind en bijvoorbeeld onderdelen als mechanische shifters steeds lastiger verkrijgbaar zijn. Dan beperkt je dat toch wel in je keus ook al hoeft natuurlijk niemand die spullen te kopen want wie prof is krijgt het van zijn baas.
Voor de mensen die van hun gebruikte fiets af willen met mechanische spullen wordt het lastiger om er een leuk prijs voor te krijgen. Ik kan niet overzien of dit betekent dat mensen hun verlies dan maar nemen en toch die nieuwe fiets halen of dat mensen het fietsen te duur gaan vinden omdat ze welke elke x jaar iets nieuws willen maar de afschrijving de pan uit rijst.
-
- Forum-lid HC
Ik kan het wel eens zijn met de stelling van 53x11, weinig toegevoegde waarde van wat de laatste jaren op de markt is gezet door de fietsfabrikanten. Het sloping frame is het enige wat echt een verandering teweeg gebracht en ook niet meer weg te denken is.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Snap ik ook geen reet van inderdaad. Tevens goed voorbeeld. Onmogelijke combinaties van voortandbladen (52-36) en cassettes (11-32), die zogenaamd overal geschikt zijn, maar eigenlijk nergens, want vleesch noch visch. Het wordt verkocht omdat blijkbaar het merendeel van de fietsers acute stress krijgt bij de gedachte aan een klus die moeilijker is dan een band oppompen, en/of de kans op een klim met de trapfrequentie onder de 85 te komen.rob74 schreef:Ik heb een tijdje zitten denken en bijna dacht ik dat 11 speed een echte innovatie was. Maar met het laten verdwijnen van de 12-27 cassette is dat dus ook niet waar. 11 speed en de 11-28 cassette is even goed als 10 speed en 12-27.Kilowatt schreef:Zijn er voorbeelden van nuttige innovaties ? Van de afgelopen zeg pak em beet 10 jaar?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik vond dit wel een goede innovatie; makkelijk bevestigbare en afneembare fietslampjes, die je niet hoeft te schroeven (roesten, scheef zakken) en mee kan nemen (diefstal). Voor ongeveer 1 euro bij de Action.
De dynamoloze afneembare fietslamp bestond op zich al een tijdje, maar deze zijn wel heel erg makkelijk en to the point.

De dynamoloze afneembare fietslamp bestond op zich al een tijdje, maar deze zijn wel heel erg makkelijk en to the point.
Veni. Vidi. Fietsie.