Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mtb geometrie vergelijken.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 15 aug 2015 09:48

Ik rijd nu op een Canyon Al 29'er slx mtb maat XL model 2012. Voorzien van een vaste vork en een 130mm 17' stuurpen naar beneden gericht. Ik ben zelf 1.93 lang met een bbl van 93cm en 69kg.
Zie onderstaande geometrie voor de canyon.
Afbeelding

Nu kan ik via de sponsor op een focus raven 29'er raven 2016 gaan rijden. Afgaande op de zitbuis zou dit dus ook een XL moeten zijn die zijn van beide 54cm. Alleen de bovenbuis en de balhoofdbuis zijn van de focus wel een stuk langer. Deze maten komen bij een L van focus veel meer overeen met mijn huidige mtb. Alleen is dan de zitbuis weer 4cm korter.
Volgens focus zijn alle frames ontworpen rond de 90mm stuurpen en heeft elk frame zijn eigen geometrie gekregen zodat alle maten hetzelfde aanvoelen. Het schijnt ook de trend te zijn dat de huidige frames wat langer en hoger zijn.
Maar wat zou voor mij nu de beste keus zijn.
Ik gebruik mijn mtb voor xc wedstrijden in de winter en wat toertochten in NL en BE.

Onderstaande tabel is van de focus.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 aug 2015 09:00

Mt L van de focus komt overeen met je huidige XL van Canyon.
Zitbuislengte is totaal onbelangrijk, de maten die er toe doen zijn de bovenbuislengte en balhoofdbuislengte.
De Focus is dus iets minder sloping dan de Canyon, vandaar de langere zitbuis.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 16 aug 2015 10:12

Ik rijd nu wel met een 130mm negatieve stuurpen. Focus zegt juist dat de 90mm stuurpen niet gewijzigd mag worden om het juiste stuurgedrag niet te veranderen. Bij een focus L heb ik die wel nodig want met een 90mm pen kom ik dan veels te kort uit. Ook zou ik dan een 400mm zadel pen moeten monteren en dan kom ik op de uiterste stand van de zadelpen net aan de voor mij benodigide 84.5cm zadelhoogte.
Bij een focus xl met de standaard 90mm stuurpen kom qua totale lengte dan weer wat beter in de buurt van wat ik nu heb aan totale lengte heb met mijn 130mm pen. Alleen is de balhoofdbuis dan weer 2cm hoger als wat ik nu heb, maar dat schijnt de nieuwe mode te zijn. Ik weet alleen niet of ik voor mijn gevoel dan nog diep genoeg kan zitten. Ik rijd nu met een drop van 11,5cm.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 16 aug 2015 12:31

Wanneer je de L van Focus neemt, hoef je alleen maar het advies te negeren en een 130 mm stuurnok monteren.
Bij een andere maat moeten er veel meer aanpassingen plaatsvinden en maar hopen dat dat niet negatief gaat uitwerken.
Gewoon de gok wagen, ik denk niet dat je veel problemen gaat krijgen met het juiste stuurgedrag.

Plaats reactie