Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hardlooptraining

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 04 aug 2015 21:05

superrose schreef:welke afstanden loop je?
Ik de sprint ofwel alles onder de 200 meter doe ik, dan is het iets andere koek, een rustige duurloopje na een dag fietsen kan makkelijk. Sprinten wat minder, vermoeide spieren missen het moment een beetje en zijn minder stabiel.
Sprinten is echt niks voor mij, op school was ik zowat laatste op de 100m :).
Ik loop puur voor de fun en om eens wat afwisseling te hebben naast het fietsen, na 15 jaar op de koersfiets is dat al eens niet slecht, lang lopen gaat me beter af dan snel. Alleen zijn de knieën mijn zwakke plek ... sinds een maand doe ik stabilisatieoefeningen en dat helpt behoorlijk wat.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 04 aug 2015 21:17

Toen ik vanmiddag door de Klingerbergpark liep kwam ik een man van bijna 2 meter tegen die ook nog behoorlijk stevig was aan de lijn had hij een hondje een heel klein hondje zo'n soort chiwawa of zo. Het hondje kwam mij al grommend en blaffend tegen. Nu ben ik totaal niet bang voor honden maar dit kleine beest probeerde toch om in mijn kuit te bijten. De man trok hem maar snel terug ik vond het wel grappig zo'n klein beestje met een heel groot ego.

Zijn er eigenlijk hardlopers hier die al een keer zijn gebeten door een hond, groot of kleine hond?
Ghost Nivolet 6LC

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 04 aug 2015 22:06

Gisteren kwam ik in het midden van het bos een hond tegen ... geen baasje in de buurt. Gelukkig was het een hond zonder kwade bedoelingen :D.

Op de MTB al een paar keer een hond achter me aan gehad, bij het lopen nog nooit last gehad. Een hond zal ook eerder getriggerd geraken als je snel passeert.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 04 aug 2015 22:11

Ja ik was net aan het rennen. Dus dat heeft de hond denk ik getriggert.
Ghost Nivolet 6LC

LeDuck
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 jul 2015 16:31

LeDuck 04 aug 2015 22:38

Ben zelf niet gebeten maar het scheelt soms maar weinig terwijl ik altijd probeer gepaste afstand te houden en te passeren.

El Pistolero
Forum-lid
Berichten: 1671
Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50

El Pistolero 05 aug 2015 07:41

Loop al een aantal jaren hard naast het wielrennen. 12km gaat net binnen het uur. Mijn ervaring; wielrennen maakt me een betere hardloper dan andersom.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 aug 2015 09:41

Sweety2008 schreef: Zijn er eigenlijk hardlopers hier die al een keer zijn gebeten door een hond, groot of kleine hond?
Nee. Ik kom wel eens tijdens mijn rondje een buurman tegen met zijn reuzenpoedel. Die wil dan spelen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 05 aug 2015 13:16

Gastheerg schreef:Net met m'n lief wezen hardlopen. Zelf doe ik met hardlopen altijd maar wat. Met enorme zere benen. Heb ik maanden niet gelopen dan vlieg ik er ineens 5 km vol in. Want longen en hart kunnen dat makkelijk hebben 8-)
M'n vrouw heeft afgelopen half jaar nauwelijks aan sport kunnen doen door de zorg voor haar ouders. Is zelfs vele weken in Portugal geweest (niet voor de fun) omdat haar vader daar tijdens de vakantie twee spoedoperaties kreeg.
Sinds kort gaat het weer wat beter en na de vakantie heeft ze het hardlopen weer opgepakt. Dat doet ze met zo'n keurig 1,2,3 minutenschema en ik loop 3 keer per week mee voor de motivatie. Ik heb stiekem nog wel eens in m'n hoofd een knappe trial te gaan lopen 8-)
Met van die schema's lopen lijkt wat sullig maar de progressie is bizar! Zonder pijn in m'n benen :mrgreen: Ga ik eens een paar maanden vol proberen te houden.

Heb je een bereconditie door het fietsen is beginnen met lopen heel verleidelijk om erin te vliegen. Vooral omdat in het wielerwereldje het not done is om bijvoorbeeld bij een klim even te stoppen. Laat staan tijdens het hardlopen te gaan wandelen :mrgreen:

Toch is dat geen slechte keuze..................
ja en als je fietsen gewend bent, voelt het zo langzaam
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 05 aug 2015 13:18

NoChain schreef:
superrose schreef:welke afstanden loop je?
Ik de sprint ofwel alles onder de 200 meter doe ik, dan is het iets andere koek, een rustige duurloopje na een dag fietsen kan makkelijk. Sprinten wat minder, vermoeide spieren missen het moment een beetje en zijn minder stabiel.
Sprinten is echt niks voor mij, op school was ik zowat laatste op de 100m :).
Ik loop puur voor de fun en om eens wat afwisseling te hebben naast het fietsen, na 15 jaar op de koersfiets is dat al eens niet slecht, lang lopen gaat me beter af dan snel. Alleen zijn de knieën mijn zwakke plek ... sinds een maand doe ik stabilisatieoefeningen en dat helpt behoorlijk wat.

Nou zeker, want instabiliteit is bij een groot deel van de lopers een probleem waar ze pijntjes door krijgen en vooral bij fietsers, want die hebben niets daarmee hoeven doen. Dat is samen met mijn te korte beenspieren aan de voorkant het grootste probleem bij de sprint. daar moet ik komende winter hard mee aan de slag.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 05 aug 2015 15:03

@superrose Toch niet onder een steen gelegen? Er zijn juist heel veel fietsers die veel aan core stability doen.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 06 aug 2015 07:05

Ik had gister avond een discussie met iemand die zei dat ik het beste op blote voeten kan trainen met hardlopen. Ook omdat ik als beginner nog helemaal geen enige looptechniek heb en dit zou ook goed zijn voor mijn hielspoor. Eerlijk gezegd ik weet het niet nu is het ja nog warm maar ik zie mij echt niet in de herfst of winter zonder schoenen lopen.
Heeft iemand van jullie ervaring met hardlopen op blote voeten?

De hardloper Usain Bolt heeft ook altijd schoenen aan dus het zijn zeker heel weinig mensen die dit doen lijkt mij.
Ghost Nivolet 6LC

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 06 aug 2015 07:59

Hielspoor ontstaat door overbelasting van de peesplaat. Deze wordt bij een landing op de voorvoet juist zwaarder belast. Bij een landing op de hiel krijg je echter meer last van je knieen en heupen. Usain Bolt draagt schoenen omdat je de spikes nu eenmaal niet in de blote voet kunt implanteren. Een beginnend hardloper moet gewoon schoenen aandoen.

Een goede looptechniek is niet moeilijk. Een verkeerde looptechniek ook niet. Probleem is te snel en te veel. Langzaam is frustrerend. Als fietsen moet je hardlopen als een wintertraining en alleen aan de souplesse werken. Dus kleine pasjes en een hoog beentempo.

Dat laatste is voor mij de besten manier om blessures zo lang mogelijk uit te stellen. Uiteindelijk komen de toch. Met fietsen heb ik nog nooit een blessure vanwege de belasting gehad. Behalve uitputting, en overtraind raken.

Plaats reactie