Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Cassette en ketting vervangen - heb ik alles?

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 04 aug 2015 11:54

Ik ben voornemens om de cassette en eventueel ketting van mijn fiets te vervangen. Het gaat om Shimano afmontage, al komt er een BBB cassette voor terug en eventueel een KMC ketting (beide uiteraard Shimano compatible).

Ik heb een idee van wat ik allemaal zo ongeveer nodig heb maar ik weet niet zeker of ik alles heb en of ik voor de juiste producten kies. Daarom leg ik het graag nog even aan jullie voor.

- BBB cassette 12-21 (reeds in bezit)
- Pro cassette afnemerset
- KMC slijtagemeter (of kan ik beter voor deze of deze gaan?)
- Pro Kettingpons (of is deze ook al voldoende?)
- KMC X9L ketting

Ik lees graag jullie meningen! :)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 04 aug 2015 12:03

Lijstje lijkt me bijna compleet.
Bestel deze ook gelijk mee voor als je de KMC ketting missinglink wil loshalen: http://www.bikeparts4u.nl/gereedschapon ... nk-remover
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 12:16

Dan kun je beter de tool van BBB daarvoor pakken, want daarmee kun je openen én sluiten.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod47439

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15935
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2015 12:19

MooMoo schreef:Ik ben voornemens om de cassette en eventueel ketting van mijn fiets te vervangen. Het gaat om Shimano afmontage, al komt er een BBB cassette voor terug en eventueel een KMC ketting (beide uiteraard Shimano compatible).

Ik heb een idee van wat ik allemaal zo ongeveer nodig heb maar ik weet niet zeker of ik alles heb en of ik voor de juiste producten kies. Daarom leg ik het graag nog even aan jullie voor.

- BBB cassette 12-21 (reeds in bezit)
- Pro cassette afnemerset
- KMC slijtagemeter (of kan ik beter voor deze of deze gaan?)
- Pro Kettingpons (of is deze ook al voldoende?)
- KMC X9L ketting

Ik lees graag jullie meningen! :)
Als je een KMC ketting met quick link gebruikt heb je geen kettingpons nodig.

Aanpassing na opmerking van Havana, je hebt wel degelijk een kettingpons nodig om je nieuwe ketting in te korten. :oops:

Je oude ketting kan je met de simpelste pons uiteenhalen of doorzagen :)
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 04 aug 2015 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 12:23

Je hebt wel degelijk een kettingpons nodig, hoe kort je anders de ketting in?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 aug 2015 12:30

havana schreef:Je hebt wel degelijk een kettingpons nodig, hoe kort je anders de ketting in?
ook zagen! ;)

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 04 aug 2015 12:33

havana schreef:Je hebt wel degelijk een kettingpons nodig, hoe kort je anders de ketting in?
Dat is inderdaad de reden waarom de pons in het lijstje staat. Ik dacht in het begin ook geen pons nodig te hebben, maar ik vrees dat ik dan toch bedrogen uit kom, met een erg lange nieuwe ketting in m'n hand ;)

De tip van de BBB missing-link-tool is een goede trouwens! Helaas zo te zien niet bij bikeparts te verkrijgen, dus die moet even extern besteld worden (die voorbeeld site was al goed betaalbaar trouwens).

Zit er trouwens nog verschil in die slijtagemeters? De ene geeft aan "op of niet op", de ander 75% of 100% of iets dergelijks. Het gaat allemaal niet om veel geld natuurlijk, maar ik wil toch wel graag het juiste spul in huis halen :)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 aug 2015 12:35

Je kunt Serge van Bikeparts4u ook gewoon even mailen, dikke kans dat hij dat BBB-tangetje gewoon kan leveren. info [at ] bikeparts.nl

Ik vind de 0,75%-1% standen wel erg handig. Ik heb zelf deze en die is gewoon prima.

http://bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-51

Ik vervang overigens wel eerder dan 0,75% omdat dit volgens mij economischer is.

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 04 aug 2015 14:52

Met wat kleine aanpassingen in de gekozen producten inmiddels de bestelling geplaatst. Kan bijna niet wachten om ermee aan de slag te gaan :)

Thanks voor de tips!

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 04 aug 2015 15:30

havana schreef:Dan kun je beter de tool van BBB daarvoor pakken, want daarmee kun je openen én sluiten.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod47439
Heb jij zelf ervaring met het tangetje?
Ik heb nl wel eens opgevangen dat dit specifieke tangetje niet fijn werkt juist omdat het een combo tangetje is.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2246
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 04 aug 2015 15:45

Ik heb de Park Tool versie van zo'n combotang en het werkt prima, onlangs nog op een 11s KMC ketting gebruikt.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 aug 2015 15:57

Spaceship schreef:
havana schreef:Dan kun je beter de tool van BBB daarvoor pakken, want daarmee kun je openen én sluiten.

http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod47439
Heb jij zelf ervaring met het tangetje?
Ik heb nl wel eens opgevangen dat dit specifieke tangetje niet fijn werkt juist omdat het een combo tangetje is.
Spaceship die vraagt om de ervaring van een medeforumlid, zou het dan toch goed komen met deze wereld? Afbeelding

Plaats reactie