Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrennen op tv

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 20 jul 2015 21:15

Vanavond op Canvas een docu. over Pantani. Oorspronkelijke tijd 22.30. Teletekst meldt nu 22.40

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 333
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 20 jul 2015 21:38

Die is echt mooi die documentaire. Toevallig zaterdagochtend gekeken. (kwam hem tegen op de bekende downloadsites)
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 20 jul 2015 22:26

Godnondeju, die Jose Been geeft bij Vive le Velo gewoon toe niets maar dan ook niets van wielrennen voor 1995 te weten. Ze kan niet vertellen wie in 1981 de Tour won (Hinault). En zij geeft commentaar op Eurosport...

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 jul 2015 22:49

Tja, daar verbaasde mij ook heel erg. Dat je niet zo oud bent om alles meegemaakt te hebben maar doe verdorie je huiswerk. Lees boeken, zie documentares. Genoeg te vinden op youtube. Het is je werk.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5380
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 jul 2015 23:31

Wat nog mooier is. Morgen mart smeets bij vive le velo. Als hij maar niet het programma overneemt. ;)
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 21 jul 2015 09:15

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo dat je niets weet van het wielrennen van voor 1995 als je commentaar geeft, dat is inmiddels alweer 20 jaar geleden. Voor de nieuwe generatie kijkers zegt dat toch ook niets, en voor mij ook niet aangezien ik toen ook begonnen ben met wielrennen kijken. Ik heb niet het gevoel iets te missen.
Wat ik belangrijker vind is om op de hoogte te zijn van wat zich nu afspeelt, niet wat er 30 jaar geleden is gebeurd. Naar mijn idee kan je toch prima commentaar geven bij een sportwedstrijd zonder de hele geschiedenis uit je hoofd te weten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37619
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 jul 2015 09:36

+1
Dat gebrek aan kennis van voor '95 is nog wel het minste waar ik mij aan erger bij haar......
Vond Eurosport vorig jaar erg prettig, nu zit ik gewoon weer bij de NOS bij gebrek aan beter. In het voorjaar ging het goed zolang die Belg er niet was.
Less is bore

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 21 jul 2015 10:05

Wielrennen is een sport waar historie en de verhalen een grote rol spelen. Dat is nu juist wat heel veel mensen zo aanspreekt bij deze sport. Mijns inziens moet je als commentator op z'n minst een bepaalde basiskennis m.b.t. de rijke wielerhistorie hebben. Anders wordt het wel heel klinisch allemaal (wat het commentaar op Eurosport dus ook is).

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 jul 2015 10:43

Dat hebben ze er van gemaakt met dank aan Jean Nelissen en vergelijkbaar. Ze zal vast wel weten wie Hinault is, behalve dat hij elke keer op het podium staat. Waar houdt de basiskennis op en wanneer wordt het: "oma vertelt van vroeger"?
José Been haalde de ronde van California aan bij Vive Le Vélo. Dat vind ik relevanter dan wat 30 jaar geleden is gebeurd.

Gebruikersavatar
FaustoCoppi
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 18 mei 2015 22:03

Gebruikersavatar FaustoCoppi 21 jul 2015 11:04

Tja, het is duidelijk dat wij een totaal verschillende beleving hebben wat betreft het volgen van de koers. Prima verder, maar daarom vind ik Jose Been niets en jij wel.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 21 jul 2015 11:27

Hoe kan je als commentator in vredesnaam iets UNIEK vinden zonder te weten of het in het verleden als niet vaker is voorgekomen.
Je krijgt dan van dat Ducrot commentaar waarbij ik het gevoel hebt dat hij z'n hele leven onder een tafel heeft gezeten.
Wel knap hou hij die verbazing steeds speelde. :shock:

Je kan geen politiek commentaar geven zonder enige kennis van de politiek geschiedenis, zo is dat ook voor financieel nieuws en ook voor sport nieuws.
Juist voor wielersport waar de historie doorspekt is met combines, doping, discutabele jury besluiten, extreme weersomstandigheden, historische passages, ontwikkeling materiaal en trainingsmethodes. Dat neemt niet weg dat commentators iedere keer moeten gaan zitten veinzen hoe goed ze het allemaal weten terwijl ze dat van steekkaarten zitten op te lepelen. Historische kennis moet niet alleen een beetje juist, maar ook wel authentiek zijn en geen kunstje worden.

Historie is ook iets anders dan ouwe koeien uit de sloot halen ;)

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 jul 2015 12:01

Dat is wel zo, maar als je zelf het wielrennen al járen volgt, weet je dat zelf allemaal al en vaak beter. Daarom, wat mij betreft, houd je bij de actuele wedstrijdinformatie.

Plaats reactie