Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano stopt met tripples

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 19 jul 2015 20:32

Sweety, mag ik je nog de tip geven om eens naar je fietstechniek te kijken. Als jij altijd op het grote blad rijdt, rij je of heel hard of met een hele lage cadans. (Er vanuit gaande dat je een standaard afgemonteerde tiagragroep hebt) Met een triple kan je op het grote blad voor de 2 grootste tandwielen achter beter niet gebruiken ivm een schuinlopende ketting, een schuine ketting geeft extra veel slijtage en schakelt slechter. Net zo als dat je op het kleine voorblad beter de 2 buitenste achtertandwielen niet kan gebruiken. Dan geeft het middenblad een veel comfortabeler bereik.

Overigens is Tiagra wel minder duurzaam dan een 105 of Ultegra groep. Dus als je heel veel kilometers maakt, is een duurdere groep wel wat slijtvaster.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 19 jul 2015 20:53

@Moniuqe70 ik denk dat ik het fout heb opgeschreven also opnieuw: ik gebruik dus voor het grootste blad en achter het een na kleinste en dat wat er nog voor komt het allerkleinste blad gebruik ik alleen als mijn benen goed zijn.

Als ik het middelste kettingblad voor gebruik heb ik het gevoel dat ik amper vooruit kom. Ik kan dan als een idioot gaan trappen harder dan 20 km kom ik niet daarom gebruik ik het liefst het grote blad dan kom ik tenminste vooruit.

Ik weet ook niet hoe andere het doen als ze op het middelste blad staan welke blad ik dan achter mag gebruiken zonder dat de ketting schuin gaat staan. Ik kan dit ook nergens terugvinden.
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 19 jul 2015 21:01

@Sweety2008: Niet hard dan 20 ??????? Wat voor een cassette heb je dan ?

Ik rijd met 39x15 toch echt wel eenvoudig 30 km ...... Zonder dat ik "idioot" hoef te trappen!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 19 jul 2015 21:09

Dit topic is inmiddels wel veranderd van 'Shimano stopt met triples' in 'Schakelen met Sweety' ........

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8342
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jul 2015 21:13

Sweety2008 schreef: Als ik het middelste kettingblad voor gebruik heb ik het gevoel dat ik amper vooruit kom. Ik kan dan als een idioot gaan trappen harder dan 20 km kom ik niet daarom gebruik ik het liefst het grote blad dan kom ik tenminste vooruit.
Daar is maanden geleden ook al op gereageerd, maar het lijkt dat Sweety echt van een andere planeet komt. Bij haar is alles anders.
En wat is het nu, je gevoel? Of ga je werkelijk niet harder dan 20km/u. Laten we het voorlopig maar op het eerste houden.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 19 jul 2015 21:18

Jans schreef:
Sweety2008 schreef: Als ik het middelste kettingblad voor gebruik heb ik het gevoel dat ik amper vooruit kom. Ik kan dan als een idioot gaan trappen harder dan 20 km kom ik niet daarom gebruik ik het liefst het grote blad dan kom ik tenminste vooruit.
Daar is maanden geleden ook al op gereageerd, maar het lijkt dat Sweety echt van een andere planeet komt. Bij haar is alles anders.
En wat is het nu, je gevoel? Of ga je werkelijk niet harder dan 20km/u. Laten we het voorlopig maar op het eerste houden.
Misschien kunnen we sweety 's een keer rijles geven ?
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 19 jul 2015 21:24

Sweety2008 schreef:@Moniuqe70 ik denk dat ik het fout heb opgeschreven also opnieuw: ik gebruik dus voor het grootste blad en achter het een na kleinste en dat wat er nog voor komt het allerkleinste blad gebruik ik alleen als mijn benen goed zijn.

Als ik het middelste kettingblad voor gebruik heb ik het gevoel dat ik amper vooruit kom. Ik kan dan als een idioot gaan trappen harder dan 20 km kom ik niet daarom gebruik ik het liefst het grote blad dan kom ik tenminste vooruit.

Ik weet ook niet hoe andere het doen als ze op het middelste blad staan welke blad ik dan achter mag gebruiken zonder dat de ketting schuin gaat staan. Ik kan dit ook nergens terugvinden.
Zoals je het nu beschreven hebt, zal je met een 50/13 of 50/14 rijden. Dat betekent met een cadans van 90, dat je boven de 40km/uur rijdt. Toch eens tandjes gaan tellen :)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
Vieux chnoque
Forum-lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
Locatie: STEYL

Gebruikersavatar Vieux chnoque 19 jul 2015 23:16

In Blerick heb je "Fast Cycle" goede zaak, laat ze daar maar eens naar je probleem kijken Sweety.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

bever
Forum-lid
Berichten: 2120
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 20 jul 2015 00:27

interessant topic.

Maar ik vraag me af of er in plaats van elkaars prestaties te bashen (wat heel makkelijk is als je er nooit bij bent), al een bron is opgedoken over de bewuste triples...

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 20 jul 2015 01:04

bever schreef:interessant topic.

Maar ik vraag me af of er in plaats van elkaars prestaties te bashen (wat heel makkelijk is als je er nooit bij bent), al een bron is opgedoken over de bewuste triples...
Geen bron bekend, maar als ik zoek op Tiagra 4703 dan lijkt het er toch op dat de gloednieuwe Tiagra groep gewoon nog als triple te krijgen is.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 20 jul 2015 08:41

Pfff jemig wat een discussie.
Sweety2008 schreef:
Ik heb ook nooit gezegd dat een triple voor mietjes is.
Nee dat vind ik meer 53x11 opmerkingen en die heeft volgens mij nog niet in dit topic gepost. :mrgreen:

Shimano stopt met tripples.
Shimano is voor mietjes... 8-)

/rent hard weg

Even serieus, Sweety, had jij nou een 2e hands fiets gekocht? Kan het zijn dat je voorbladen gewoon al te erg versleten zijn? Wat zegt een fietsenmaker er van? Ik rij ook niet met een tripple, ik kom toch nooit in hoog gebergte dus het zal wat.
Overigens was het bij mij geen bewuste keuze, het zat nou eenmaal niet op de fiets die ik kocht, wist ik veel.
Veni. Vidi. Fietsie.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 20 jul 2015 09:50

http://productinfo.shimano.com/#/lc/2.3/ultegra/2x11

Innovaties/wijzigingen/veranderingen/aanwakkeren van kooplust gaat bij Shimano (net als bij de meeste merken) van de hogere segmenten naar de lagere segmenten. Nieuwe spulletjes altijd eerst bovenin de markt en pas later onderin de markt.

DA, Ultegra, 105 zijn alleen nog nieuw in 2x11 configuraties te krijgen. Tiagra inderdaad nog wel als Triple.

Plaats reactie