Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Inlegzolen - zadelstand

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 16 jul 2015 23:14

Heb me net een paar op maat gemaakte inlegzolen laten maken bij podoloog

Zooltjes geven nu pak meer ondersteuning en zijn een stuk dikker dan vorige

Zou de zadelstand ook moeten aangepast worden (hoger) gezien mijn voet nu eigenlijk iets hoger staat in de schoen?
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jul 2015 23:17

Retorisch?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2212
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jul 2015 23:35

Wacht, je kan ook je bandendruk iets verlagen, 0,5 bar zou genoeg moeten zijn.

guver
Forum-lid
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 okt 2011 11:16

guver 17 jul 2015 10:33

ik zou nieuwe crancs monteren, en als je dan toch bezig bent vervang dan gelijk je groep door een Di-2 groep.
En ook de velgen aanpassen als je met een halve bar lager gaat rijden. Ik zou dan de campagnolo bora's steken. Hoewel, kun je wel problemen krijgen met de stijlpolitie als je een Di-2 groep combineert met bora's
Misschien toch maar een andere sport gaan kiezen???? ;-)

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 jul 2015 10:58

een beetje flauwe reacties allemaal. Zolang we als wielrenners ons zadel op de millimeter afgesteld hebben, lijkt deze vraag me best passend. Zowel voor verschillende merken schoenen, als verschillende pedaalhoogtes per merk wordt hier ook bij een bike-fit rekening mee gehouden.

Ik kan me voorstellen dat door een goed passende en dikkere inlegzool je zadelhoogte iets moet veranderen. Het zal echter ook uitmaken of de zool over de hele lengte eenzelfde toename heeft, of dat dat verschilt bijv, in de voorvoet t.o.v. de achtervoet. Met name de dikte ter hoogte van de pedaalas lijkt me relevant.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 17 jul 2015 11:33

KNJ schreef:Heb me net een paar op maat gemaakte inlegzolen laten maken bij podoloog

Zooltjes geven nu pak meer ondersteuning en zijn een stuk dikker dan vorige

Zou de zadelstand ook moeten aangepast worden (hoger) gezien mijn voet nu eigenlijk iets hoger staat in de schoen?
Hoeveel hoger sta je? Als het minder dan een halve centimeter is, zou ik het laten zitten. Zo nauw hoef je het niet te nemen. Sta je een cm. hoger, dan zou ik het gaan uitproberen. Voel je verschil?

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 17 jul 2015 13:31

Zooldikte onder de bal van je voet (waar als het goed is he pedaalas precies onder zit) even opmeten en vergelijken met de vorige zool, dat zou de afstand zijn die je zou moeten compenseren met je zadelstand. Zo zou ik het zelf ook doen (ik zou het verschil namelijk ook voelen in afstand)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 jul 2015 14:21

Met iets verhoging gewoon aankijken een paar ritten anders dikte verschil van zool zadel hoger indien je klachten hebt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 18 jul 2015 13:32

Intussen ritjes gereden met zolen. Dikte onder de bal van de voet idd paar mm hoger dan vorige zool, vandaar ook de vraag. rechterzooltje ook iets opgehoogd wegens klein beenlengteverschil. Gezien voet dus verder van pedaal staat, leek dit me een pertinente vraag.

Nutteloze reacties snap ik ook niet goed, maar zal aan mij liggen. Des te meer dank aan degenen die wel gewoon even hun mening willen geven, waarvoor een forum ten slotte ook dient.

Anyway, tijdens fietsen van enkele korte ritjes niet dadelijk problemen met knie of dergelijke. Voelt wel nog wat vreemd, maar zal nog wat,wennen zijn. dus voorlopig zadel gewoon laten staan. Als het in langere ritten problemen geeft, kan ik nog altijd kleine aanpassing doen.
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jul 2015 14:27

KNJ schreef:Irechterzooltje ook iets opgehoogd wegens klein beenlengteverschil.
Effe opletten: is je beenlengteverschil anatomisch of functioneel?
Een anatomisch beenlengteverschil moet gecorrigeerd worden met een zooltje. Een functioneel beenlengteverschil is het gevolg van een bekkenscheefstand. Daar weet een chiropraktor of manueel therapeut wel raad mee. Hier zijn zooltjes net zo goed als een aspirientje tegen de pijn.

KNJ
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 15 aug 2011 12:29

KNJ 18 jul 2015 14:43

Ik ga om de 2 a 3 maanden naar de chiropractor om alles recht te laten zetten, omdat ik een vrij gevoelig bekken heb dat regelmatig scheef trekt. Volgens podoloog zou beenlengteverschil verschil wel de reden kunnen zijn dat bekken altijd scheef trekt naar dezelfde kant.

Ze heeft echter maar minieme ophoging gedaan, geen brute correctie. Als het niets helpt, kan ze er nog steeds een stukje af schaven, maar was proberen waard volgens haar.

Heb de zooltjes ook niet gekocht voor bekkenprobleem. Had bij zwaardere inspanning (veel klimmen of kracht) last van kramp in de voeten huidige zooltjes gaven weinig ondersteuning aan de voetboog, wat de nu op maat gemaakte zooltjes wel geven.
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 jul 2015 18:33

De ervaringsdeskundige in mij zegt dat het omgekeerd is: je bekkenscheefstand heeft tot gevolg dat je een beenlengteverschil krijgt. Je bent in elk geval op de goede weg en komt bij de chiropraktort..

Plaats reactie