Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Shimano stopt met tripples

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 16 jul 2015 20:45

Ernie C. schreef:Los van het feit of de discussie die volgt op de FAQ iets toevoegt is de openingspost niet compleet en verouderd. Ik kan Spaceship er wel gelijk in geven dat je er op die manier niets aan hebt. I.p.v. er over te zeuren zou het dan weer wel beter zijn om even wat moeite te doen en zelf een nieuwe, verbeterde tekst op te stellen.

Wel ik wil er maar niet teveel over schrijven want dan krijg ik daar weer reacties op. :|
Maar in het kort.

Ik kan je insteek begrijpen maar ik zie het toch een beetje anders.

Ik zeur niet over de FAQ. Ik benoem een probleem. :)
De faq begon redelijk goed, met goede intenties. (Al is het format voor verbetering vatbaar)
Waar het vooral mis is gegaan is dat die open is gebleven voor allerlei comments en vragen die er feitelijk niet in thuis horen. een FAQ hoort beknopt te zijn en niet een brij van 76+ pagina's. Dat is allemaal al eerder benoemt (ja echt) maar er wordt helemaal niets met die feedback gedaan. Dat is dan geen uitnodiging voor mij om er dan iets mee te doen. Een nieuwe faq zal in notime hetzelfde zijn als nu.
Laatst gewijzigd door Spaceship op 16 jul 2015 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 16 jul 2015 20:47

tommeke14 schreef:Tripels zijn er om op te drinken :)
Eindelijk iemand die het snapt :D

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 jul 2015 20:59

Nu hoor ik dus dat de trappistenorde de triples eruit gaat gooien. Wij moeten nu allemaal Jupiler gaan drinken vinden ze in België... :twisted:
Campagnolo Ultra Dork

kogafan
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 jun 2014 19:56

kogafan 16 jul 2015 21:53

Het is wel zo als je veel tripels drinkt je er vanzelf een keer een nodig hebt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jul 2015 21:53

Ernie C. schreef:Nu hoor ik dus dat de trappistenorde de triples eruit gaat gooien. Wij moeten nu allemaal Jupiler gaan drinken vinden ze in België... :twisted:
Dan ben je bijna blij dat je glas compact is. Moet niet denken aan een groot blad vol Jupiler ;)
Less is bore

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 16 jul 2015 22:47

Wellicht als overstapper van een triple 10 naar een dubbel 11 en als redelijke racefietsbeginner (ervaren op mtb) een hele domme vraag maar met de komst van 11 speed is het toch niet zo gek dat triple wellicht verdwijnt ? Dat is op de mtb ook zo en lijkt mij technische gezien (aantal opeenvolgende verzetten ) niet onlogisch.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 jul 2015 23:14

Vergis je niet, met een komplete kampeeruitrusting achterop je randonneur is een verhouding van kleiner dan 1:1 prettig om erbij te hebben, zeker als je de neiging om de Alpen over te crossen niet kunt onderdrukken. En dan kom je gauw uit bij een triple. Maar ja, wellicht is die markt te klein om ze in de lucht te houden.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jul 2015 08:35

Woefdram schreef:Vergis je niet, met een komplete kampeeruitrusting achterop je randonneur is een verhouding van kleiner dan 1:1 prettig om erbij te hebben, zeker als je de neiging om de Alpen over te crossen niet kunt onderdrukken. En dan kom je gauw uit bij een triple. Maar ja, wellicht is die markt te klein om ze in de lucht te houden.
Maar gooi jij je complete kampeeruitrusting op een racefiets?
En voor de trekkingfietsen - (of gravelracers/randonneurs etc.) blijven er echt wel triples in de lucht. Is het niet van Shimano, dan wel van eerder genoemde merken als truvativ en FSA. Of we gaan voor die categorie fietsen meer en meer over naar de riemaandrijvingsystemen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jul 2015 08:59

Naast de racefiets heb Ik ook een trekking/randonneurfiets met racestuur en STI. Dat is nu 3x10 Ultegra met een XT cassette en een XT achterderaillieur. Als de racetriples verdwijnen wordt dat lastig lijkt me.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jul 2015 10:02

Ja Ultegra triple zal lastig worden dan. Maar dat is op dit moment ook al zo - voor Ultegra (11sp). Gelukkig zijn er genoeg alternatieven (nu nog bij shimano.. en dat zal toch nog wel even zo blijven aangezien ze nog een tijdje produceren en replacement parts moeten hebben) Maar ook in andere merken... Een mountainbike triple is dan natuurlijk ook een goed alternatief lijkt me.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16203
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jul 2015 14:12

Woefdram schreef:Vergis je niet, met een komplete kampeeruitrusting achterop je randonneur is een verhouding van kleiner dan 1:1 prettig om erbij te hebben, zeker als je de neiging om de Alpen over te crossen niet kunt onderdrukken. En dan kom je gauw uit bij een triple. Maar ja, wellicht is die markt te klein om ze in de lucht te houden.
Dat de nieuwe Shimano cranks zijn uit te rusten met 50/34. 52/36 en 53/39 i.c.m. met cassettes die een grootste krans hebben variërend van 23 tot 32 tanden geeft al aan hoe onlogisch het eigenlijk is. De keuze van het verzet is namelijk niet alleen afhankelijk van de gebruiker maar ook van het doel dat de gebruiker op dat moment heeft. Een triple kan al die combinaties vervangen zonder dat je ooit hoeft te sleutelen.
Campagnolo Ultra Dork

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2248
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 17 jul 2015 15:01

MarkVeenstra schreef:Een mountainbike triple is dan natuurlijk ook een goed alternatief lijkt me.
Jawel, maar niet met STI race hendels want die zouden dan op den duur niet meer te krijgen zijn in triple. Tijd om een reserve setje 10s Ultegra STI triple op voorraad te nemen?

Plaats reactie