Alles over vakanties op én met de fiets

Oortjes & koptelefoons verboden in Frankrijk

devogezen.nl
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2013 22:59

devogezen.nl 07 jul 2015 18:40

Voor iedereen die op vakantie in Frankrijk gaat fietsen;
Fietsen of autorijden met oortjes of een koptelefoon is sinds 1 Juli 2015 verboden.
Fietsen met muziek of andere audio mag dus officieel niet meer.

De reden hiervoor is dat het aantal verkeersdoden al jaren hoog is t.o.v. het Europese gemiddelde en in 2014 zelfs weer is toegenomen.

Ik heb geen idee hoe streng ze hier op gaan controleren bij fietsers, maar de boete bedraagt €135, misschien toch iets om rekening mee te houden.

Ik had hier al er een kort bericht over op mijn Vogezen site gezet, maar het leek mij voor iedereen die in Frankrijk gaat fietsen nuttig om te weten...

http://www.devogezen.nl/Artikelen/tabid ... fiets.aspx
Website met informatie over de Vogezen in Frankrijk: http://www.devogezen.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2015 19:04

Zelfs de Fransman vindt het belachelijk. Je mag de muziek in je auto wel op 100dB zetten.
Ik zie wel of er een keer een boete van komt, ik rij met één oortje in. Het geluid van de cicaden is harder.

devogezen.nl
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2013 22:59

devogezen.nl 07 jul 2015 19:46

Jans schreef:Zelfs de Fransman vindt het belachelijk. Je mag de muziek in je auto wel op 100dB zetten.
Ik zie wel of er een keer een boete van komt, ik rij met één oortje in. Het geluid van de cicaden is harder.
Dat klopt niet helemaal, je mag de muziek in de auto ook niet zo hard hebben dat je het omgevingsgeluid niet meer hoort, volgens de nieuwe wet (hoe ze dat gaan controleren...)

1 oortje mag overigens ook niet (maar dat wist je vast al).

Fransen vinden ieder wetswijziging belachelijk, dus dat zegt niet zo veel ;-)
Het schijnt dat ze voor de wijziging van de wet eerst onderzoek hebben gedaan naar de oorzaak van de toename van het aantal slachtoffers en een van de belangrijkste was onoplettendheid.
In die zin vind ik het niet heel onlogisch om eerlijk te zijn.
Website met informatie over de Vogezen in Frankrijk: http://www.devogezen.nl

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 07 jul 2015 20:15

Ach, denk je echt dat ik met een oortje in, op een colletje in de Vaucluse een ongeluk zal veroorzaken?
En natuurlijk is er van alles te verzinnen om het verkeer veiliger te maken, maar of het daar werkelijk veiliger van wordt. Maar we zullen over 2 jaar wel zien of het aantal verkeersdoden gedaald is. Ik denk zo maar dat het belachelijk inhalen van sommige Fransen iets meer doden kost.
Maar wet is wet en eigenlijk zou ik me er aan moeten houden.

devogezen.nl
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2013 22:59

devogezen.nl 07 jul 2015 21:04

Jans schreef:Ach, denk je echt dat ik met een oortje in, op een colletje in de Vaucluse een ongeluk zal veroorzaken?
En natuurlijk is er van alles te verzinnen om het verkeer veiliger te maken, maar of het daar werkelijk veiliger van wordt. Maar we zullen over 2 jaar wel zien of het aantal verkeersdoden gedaald is. Ik denk zo maar dat het belachelijk inhalen van sommige Fransen iets meer doden kost.
Maar wet is wet en eigenlijk zou ik me er aan moeten houden.
Ik ben het helemaal met je eens dat sommige Fransen als idioten rijden, maar dit zijn niet de enige maatregelen.
de toegenomen controles van een aantal jaren gelden hebben wel degelijk geholpen.
Ik vraag me inderdaad af of ze je zullen bekeuren op de fiets, maar ik wilde er toch voor waarschuwen dat het kan gebeuren. :-)
Website met informatie over de Vogezen in Frankrijk: http://www.devogezen.nl

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 13 okt 2015 10:00

Hallo,

Ik nu in Frankrijk, las per toeval over het verbod op de site van de ANWB. Had ik dat niet gedaan, was ik vanaf morgen lekker gaan fietsen met muziekje.

Heeft iemand ervaring, dat wil zeggen: iemand al eens aangesproken (of bekeurd) door de Gendarmerie?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 okt 2015 10:04

Denk je dat die zich druk gaan maken om een fietser die op een uitgestorven weg in het binnenland van Frankrijk met een oortje in fietst?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2015 11:32

Ik fiets nog steeds met één oortje in, dat deed ik altijd al. (voor diegene die het niet weten, ik woon er, dus nagenoeg al mijn fietskilometers vinden in Frankrijk plaats, wel in landelijk Vaucluse-Drome gebied).
Ik heb mijn oortje rechts in, dus denk ik dat ze het nauwelijks of niet zien.
Ik ben nog niet aangesproken door de politie. In het begin haalde ik het oortje eruit als ik iets "verdachts" zag, maar dat doe ik inmiddels alleen nog maar als er politie aan de rechterkant van de weg staat.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27532
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 okt 2015 11:37

Is zoals veel maatregelen in de politiek vooral een maatregel voor de bühne lijkt me. Als politici aangesproken worden op de cijfers kunnen ze i.i.g. zeggen dat ze er iets aan hebben gedaan. Gendemerie zal 0,0 tijd stoppen in de handhaving, die hebben echt wel wat beters te doen.

Wat dat betreft ben ik het wel eens met het standpunt van onze eigen minister: alleen wijzigingen in de verkeerswet doorvoeren die daadwerkelijk te handhaven zijn.

geertjeb
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:35

geertjeb 13 okt 2015 11:41

Ik denk dat het ook wel door een stukje zelfregulering is op te lossen. Mijn voorstel is om als je een wielertoerist met een oortje in ziet fietsen gewoon keihard te gaan lachen. Wat een flauwekul zeg die oortjes....je hebt toch ook geen ploegwagen achter je rijden of wel.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8341
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2015 11:45

Waarom zou ik niet van muziek mogen genieten als ik fiets? Ik zeg toch ook niet dat jij ook naar muziek moet luisteren?

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 13 okt 2015 11:59

Gaan ze in juli volgend jaar dan wel extra controleren. Drie weken lang elke dag zo'n 180 boetes uitschrijven is lekker verdienen.

Plaats reactie