Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 jul 2015 10:02

joeywl schreef:Heerlijk bekrompen, ook typerend voor de Nederlanders.
Is dat je enige argumentatie?

Ik ben een van de meest progressieve Nederlanders die er binnen de landsgrenzen rondloopt.
Dat wil nog niet zeggen dat bij mij alles wat nieuw is er maar meteen moet komen.
Openstaan voor verandering betekent dat je ook open moet staan voor gevolgen en niet zomaar alles wat nieuw is moet accepteren.

Ik weet iets van voertuigdynamica dus ik hoef geen proefrit op zo'n elektrische fietsbrommer te maken.
Kijkend naar de geometrie dan weet ik al genoeg, die dingen zijn leuk voor andere streken, denk aan het uitgestrekte Franse platteland, denk aan Zweden, maar totaal ongeschikt voor gebruik in Nederland vanwege, het stuurkarakter dat voorkomt uit de manier waarop deze elektrische brommers gebouwd zijn. Relatief een hoge kw/kg verhouding, fietsgeometrie, fietsframe dat niet gebouwd is voor dergelijke snelheden, enz.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat deze elektrische brommers absoluut en relatief voor nog meer problemen gaan zorgen als de e-bikes nu al doen.
We gaan nog meer kapitaalkrachige oudjes zien op dit soort fietsen die zich op slechte moment door het verkeer bewegen als een op hol geslagen paard onderweg alles meenemend wat ze tegenkomen.
En dan natuurlijk ook nog de forens met zijn "opzij opzij opzij, wij hebben ongelooflijke haast" mentaliteit, nee daar wordt de wereld beter van, not.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 jul 2015 10:04

NicoNB schreef: Ik snap niet dat er in dit land niet eens een rem gezet word op al die verschillende vervoersmiddelen.
Ons landje is gewoon te klein voor dergelijke diversiteit die de verkeersveiligheid ook al niet ten goede komt.
Auw!

Alsjeblieft géén rem op diversiteit. En laat mensen aub zoveel mogelijk bewegen, voor mijn part op een strijkplank met wieltjes eraan...als ze op zo'n ding dan maar wel rechts houden en rekening met elkaar blijft houden. Wat mij betreft meer mensen uit auto's en op andere zoveel mogelijk zelf aangedreven voertuigen. Wat we zien is meer drukte en ook sneller verkeer op fietspaden. Dus hebben we bredere en overzichtelijkere fietspaden nodig, dus kappen met al die paaltjes, roosters, richteltjes en rare haakjes bochtjes. En hier en daar een paar horken wat heropvoeden zodat er wat meer begrip en respect is over en weer.
Veni. Vidi. Fietsie.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 10:31

NicoNB schreef:
joeywl schreef:Heerlijk bekrompen, ook typerend voor de Nederlanders.
Is dat je enige argumentatie?

Ik ben een van de meest progressieve Nederlanders die er binnen de landsgrenzen rondloopt.
Dat wil nog niet zeggen dat bij mij alles wat nieuw is er maar meteen moet komen.
Openstaan voor verandering betekent dat je ook open moet staan voor gevolgen en niet zomaar alles wat nieuw is moet accepteren.

Ik weet iets van voertuigdynamica dus ik hoef geen proefrit op zo'n elektrische fietsbrommer te maken.
Kijkend naar de geometrie dan weet ik al genoeg, die dingen zijn leuk voor andere streken, denk aan het uitgestrekte Franse platteland, denk aan Zweden, maar totaal ongeschikt voor gebruik in Nederland vanwege, het stuurkarakter dat voorkomt uit de manier waarop deze elektrische brommers gebouwd zijn. Relatief een hoge kw/kg verhouding, fietsgeometrie, fietsframe dat niet gebouwd is voor dergelijke snelheden, enz.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat deze elektrische brommers absoluut en relatief voor nog meer problemen gaan zorgen als de e-bikes nu al doen.
We gaan nog meer kapitaalkrachige oudjes zien op dit soort fietsen die zich op slechte moment door het verkeer bewegen als een op hol geslagen paard onderweg alles meenemend wat ze tegenkomen.
En dan natuurlijk ook nog de forens met zijn "opzij opzij opzij, wij hebben ongelooflijke haast" mentaliteit, nee daar wordt de wereld beter van, not.
Prima, je weet wat van voertuigdynamica, je weet blijkbaar niet dat het warm zat is met een integraal helm.

Noem is een voorbeeld van een geometrie die niet klopt? Welk merk? Ben het met je eens dat er een paar partijen op de markt zijn die simpelweg een normale e-bike frame hebben gebruikt en daarin een krachtigere motor hebben gebruikt.

Gelukkig hebben wij race fietser die mentaliteit niet he :roll:

Jij moet ook wel een toffe peer op verjaardagen zijn :mrgreen:

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 10:33

TumTumTum schreef:
NicoNB schreef: Ik snap niet dat er in dit land niet eens een rem gezet word op al die verschillende vervoersmiddelen.
Ons landje is gewoon te klein voor dergelijke diversiteit die de verkeersveiligheid ook al niet ten goede komt.
Auw!

Alsjeblieft géén rem op diversiteit. En laat mensen aub zoveel mogelijk bewegen, voor mijn part op een strijkplank met wieltjes eraan...als ze op zo'n ding dan maar wel rechts houden en rekening met elkaar blijft houden. Wat mij betreft meer mensen uit auto's en op andere zoveel mogelijk zelf aangedreven voertuigen. Wat we zien is meer drukte en ook sneller verkeer op fietspaden. Dus hebben we bredere en overzichtelijkere fietspaden nodig, dus kappen met al die paaltjes, roosters, richteltjes en rare haakjes bochtjes. En hier en daar een paar horken wat heropvoeden zodat er wat meer begrip en respect is over en weer.
Dat is precies wat ik ook bedoel. Er worden in verschillende delen in Nederland al zogenaamde hoge snelheid fietspaden gerealiseerd. Zelfs in België zijn ze er al druk mee bezig. Prima ontwikkelingen wat mee betreft.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8345
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jul 2015 11:46

@Joeywl En wat wil je dan op zo'n hogesnelheidsfietspad? Met een bromfiets er over heen? Daar waren de wegen inmiddels toch voor? Je kunt het heel lang proberen, maar in mijn ogen is een E-bike die snelheden van 45km/u maakt niet meer en niet minder dan een bromfiets.
En wat je schrijft over de helm. De bromfietshelm is goedgekeurd voor snelheden tot 45km/u, waarom zouden voor een E-bike met dezelfde snelheden andere normen gelden?
Als je zo'n groot voorvechter bent van E-bikes (en dat mag van mij, al vind ik het onmogelijke dingen), dan zou ik me ook bezig houden met de randverschijnselen, en dat is een goede helm. Vind je de huidige bromfietshelm niks, dan ga je toch op zoek naar iets wat je wel aan staat. Anders maar zelf laten ontwikkelen??

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 06 jul 2015 12:21

Even lekker in hokjes plaatsen.
Qua snelheid past het mooi onder de noemer brommobiel.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... obiel.html
Ik ben wel benieuwd hoeveel verschil het is in versnelling en vertraging of dit wat bij elkaar past.

Al zul je, optisch gezien, door autobestuurders wel WTF-jes krijgen, wat doet die fietser op de rijbaan?

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 12:26

Jans schreef:@Joeywl En wat wil je dan op zo'n hogesnelheidsfietspad? Met een bromfiets er over heen? Daar waren de wegen inmiddels toch voor? Je kunt het heel lang proberen, maar in mijn ogen is een E-bike die snelheden van 45km/u maakt niet meer en niet minder dan een bromfiets.
En wat je schrijft over de helm. De bromfietshelm is goedgekeurd voor snelheden tot 45km/u, waarom zouden voor een E-bike met dezelfde snelheden andere normen gelden?
Als je zo'n groot voorvechter bent van E-bikes (en dat mag van mij, al vind ik het onmogelijke dingen), dan zou ik me ook bezig houden met de randverschijnselen, en dat is een goede helm. Vind je de huidige bromfietshelm niks, dan ga je toch op zoek naar iets wat je wel aan staat. Anders maar zelf laten ontwikkelen??
Die fiets paden zijn bedoeld voor het snelle fiets verkeer, dus ook voor de race fietsers.

Over de helmen, daar zijn we ook mee bezig Jan, samen met verschillende helm fabrikanten.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8345
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 06 jul 2015 12:50

Waarom zeg je dan in je eerste reactie over die helmen dat het van de baan is? Ik neem aan dat de minister je wel gezegd heeft dat er een goed alternatief moet komen. Dat vergat je ons even te vertellen?

Mogen mensen die maar 15km/u halen op hun "gewone" fiets dan niet op die fietssnelpaden fietsen?

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 06 jul 2015 12:53

Jans schreef:Waarom zeg je dan in je eerste reactie over die helmen dat het van de baan is? Ik neem aan dat de minister je wel gezegd heeft dat er een goed alternatief moet komen. Dat vergat je ons even te vertellen?

Mogen mensen die maar 15km/u halen op hun "gewone" fiets dan niet op die fietssnelpaden fietsen?
Brommer helmplicht zei ik, en als je het stuk van de Bovag had gelezen wordt het allemaal netjes uitgelegd.

Tuurlijk wel, alleen die zullen er ook rekening mee moeten houden dat ze ingehaald kunnen worden door iemand die een stuk sneller fietst.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 06 jul 2015 20:07

Een elektrische auto is nog gewoon steeds een auto en een elektrische brommer is ook gewoon een brommer. Voor die brommers is wetgeving ontwikkeld, enerzijds voor de veiligheid van de brommerrijders en anderzijds voor de veiligheid van de andere weggebruikers. Het is natuurlijk onzin om die hele wetgeving overboord te gooien enkel vanwege het feit dat de motor elektrisch is i.p.v. een verbrandingsmotor.

Ik vind het dan ook behoorlijk verbijsterend dat een organisatie als de Bovag deze wetgeving van tafel probeert te krijgen vanwege een paar rotcenten.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 06 jul 2015 20:41

joeywl schreef:Noem is een voorbeeld van een geometrie die niet klopt?
Niet alleen geometrie, ook ligt het zwaartepunt bij de elektrobrommers heel anders wat bepaalt niet handig is bij snelle stops en ook niet bijdraagt aan stabiliteit.

Mijn brommer van ooit eens lang geleden woog 75 kg, de e-bikes die ik zie wegen tussen de 20-25 kg, een aanmerkelijk verschil dus van 200 tot 275%
Bij deze elektrische brommers ligt het zwaartepunt hoger doordat zowel rijder als accu en aandrijving hoog/hoger zitten.
Bij de ouderwetse brommer zat er veel gewicht laag bij het motorblok en aandrijving, tel daarbij op de lagere zit die je hebt op een brommer en het is duidelijk dat de vergelijking tussen beide voertuigen qua zwaartepunt gunstiger uitvalt voor de oude brommer.

Bij noodstops ga je in dezelfde vergelijking sneller over de kop, eveneens is het moeilijker om slingeringen te corrigeren door het hogere zwaartepunt.

We gaan het vanzelf zien, zodra er een paar doden zijn gevallen komen er vanzelf kamervragen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jul 2015 20:43

joeywl schreef:
Ernie C. schreef:Je hebt je werk prima gedaan maar dit is natuurlijk complete onzin:
Onder de fietshelmen zijn er echter ook helmen die prima geschikt zijn voor de speed pedelec, bijvoorbeeld de helmen die die gebruikt worden binnen het profpeleton. .
Het verschil in veiligheid tussen verschillende fietshelmen is maar klein en die van de profs of wielertoeristen die meer dan 150 euro aan een helm uitgeven zijn een beetje lichter en ventileren beter.

(En die gast van de Bovag weet niet hoe je peloton schrijft.)
Ik heb dat stukje ook niet geschreven en dat slaat inderdaad nergens op. Een fiets helm zal ook niet voldoende zijn, maar een tussen norm zal prima werken. Zolang het ook nageleefd wordt en op gecontroleerd word. Rijden nu nog zat speed pedelecs zonder kenteken plaat helaas.
Als jij pelEton had geschreven zou je echt diep moeten schamen ;) .

Ik denk dat je qua hem meer op zoiets uit moet komen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het wiel geheel opnieuw uitvinden hoeft dus eigenlijk niet want in het BMX en downhill wereldje zijn al prima helmen te vinden die imho goed genoeg moeten zijn. Nu er nog een bij voorkeur Europees stickertje op zien te krijgen...
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie