Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste fiets (toeren en woonwerk)

ufeg02
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:22

ufeg02 03 jul 2015 14:20

Ik ben op zoek naar een degelijke fiets. Ik zal er vooral woonwerk-gewijs mee rijden vermoed ik. Ongeveer 40km per dag is dat. In het weekend en tijdens vakanties wil ik ook gaan toeren, wedstrijden rijden e.d. zit er dus niet in.

Ik ken niet voldoende van fietsen om meteen voor een tweedehandsexemplaar te gaan, dus verkies ik een nieuwe. Mijn budget is ongeveer €700-€800.

Ik heb al wat opzoekwerk gedaan: twee modellen hebben op dit moment mijn voorkeur:
Trek 1.5 http://www.trekbikes.com/be/nl/bikes/ro ... eries/1_5/
Triban 560 http://nl.decathlon.be/racefiets-triban ... 35936.html

Die twee zijn gelijkaardig qua afmontage, is het dan correct te zeggen dat de keuze afhangt van smaak? Of zie ik wat over het hoofd?

De Triban heeft een frame waarbij het mogelijk is om spatbordjes te monteren, in regenweer kan dat handig zijn vermoed ik. Mijn voorkeur helt licht naar die kant momenteel.

Hebben jullie betere ideeën of nuttige tips?

raassie
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 03 jul 2015 14:52

Ook heeft de Triban een triple. Oftewel wat meer keuze in versnellingen. Dat kan weer schelen als de fiets mee gaat op vakantie in heuvelachtig terrein. De Trek heeft ook mogelijkheden om spatbordjes en of dragers te monteren.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

mixel
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 mei 2015 15:19

mixel 03 jul 2015 15:00

Het plaatsen van spatborden is zeker handig en gezien het feit dat je hem voor woonwerk verkeer wil gebruiken. Het is ook mogelijk om spatborden te plaatsen op fietsen zonder de oogjes. Hier heb ik verder geen ervaring mee.

Ik denk dat je al een mooie selectie hebt gemaakt. Ik zou de modellen opzoeken bij de fietswinkel en kijken hoe ze zitten. Uiteindelijk is het toch belangrijk dat je comfortabel zit op je fiets. Dan kan het eventueel nuttig zijn om iemand raad te plegen die daar wat meer kennis van heeft, zoals een goede fietswinkel.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 03 jul 2015 15:32

Als het vooral woon werk is is dit wellicht iets voor je:
http://www.konaworld.com/rove_al.cfm

Ruimte voor spatborden en 35mm slicks. Comfort op slechte parallelwegen en fietspaden en oogjes voor spatbordmontage.
Als je denkt dat het langzamer is als je eens met een groepje vrienden met "echte" racers rijdt. Zal misschien best zo zijn. Echter, meer tijd op de fiets = fitter (over het algemeen dan) En deze fiets met spatbordjes pak je in weer en wind om woonwerk te rijden.

en_voyage
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2014 10:49

en_voyage 03 jul 2015 15:49

Zowel de Triban als de Trek hebben mogelijkheden voor de montage van spatbordjes. De 1-serie van Trek is juist gericht op de fietsforens/recreant. Verder kan ook de 1.5 worden gekocht met een triple, alleen dan wel slechts in de zwarte framekleur. Kortom, de fietsen ontlopen elkaar erg weinig. Wel krijg je bij de Triban een Tiagra-crank, terwijl Trek gekozen heeft voor een FSA Vero crank. Voor mij zou dat niet zo'n issue zijn, persoonlijk geef ik de voorkeur aan de glimmende afwerking van de Trek. Ik hou niet van matte frames i.v.m. krassen. Bij lak kun je dat altijd weer polijsten met een pastaatje, bij mat gaat dat lastiger.

Ik zou in jouw geval beide fietsen proberen te passen. Bij Decathlon gaat dit misschien iets makkelijker, omdat de gangbare modellen daar vaak in meerdere maten in de winkel staan. Je kunt in elk geval de voorraad van een winkel online checken. Bij de Trek moet je op zoek naar een dealer die de maat toevallig heeft staan, of naar een grootgrutter als 12gobiking.

Ik rij zelf naar volle tevredenheid op een Trek 1-serie fiets. Vanwege een zwakke rug wil ik niet te diep op een fiets zitten. Op mijn Trek kan ik tijdens een lange tocht prima een paar uur rijden. Verder ben ik wel te spreken over de degelijkheid: de Bontrager AT-750 wielen van mijn fiets zijn weliswaar zwaar, maar degelijk. Ik heb afgelopen jaar 2000 toerkilometers gemaakt (waaronder Vlaamse kasseien) en tot nu toe zijn mijn velgen nog kaarsrecht. De Triban lijkt trouwens op het oog ook gericht op de recreant. Ik denk dus dat voor jouw doel beide fietsen voldoen, het is vooral een kwestie van je persoonlijke smaak.

Veel plezier met de aanschaf en vooral met de toekomstige kilometers!

Grtz, Geoffrey

ufeg02
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:22

ufeg02 03 jul 2015 17:21

Oké, ik zal de twee fietsen bekijken en eens testen. Nog dit; ik lees dat er met fietsmaten nogal gegoocheld wordt. De één zegt dit, de ander iets anders....

Ik ben 1.82m groot en mijn binnenbeenlengte is 85cm. Dat zijn (volgens wat ik las) twee belangrijke indicatoren. Welke formaten zullen dan meest waarschijnlijk passen per model? Ik ben niet het lenige type :) Ik verkies een opmeting maar zou toch graag al weten in welke grootorde ik qua maat val.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 538
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 03 jul 2015 18:11

Bij een aantal modellen van Decathlon kun je 28mm bandjes met spatborden of 35mm zonder spatborden monteren. Erg fijn voor woon-werk. Zo te zien kan dat bij jouw keuze niet. Bij de 520 en de 540 wel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 03 jul 2015 18:48

Ik zou kiezen voor een hybride van Giant. Zoals:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 511/75927/
Er is GEEN uniform framematensysteem. Waarom dringt dit niet door?! :roll:

ufeg02
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:22

ufeg02 03 jul 2015 20:25

Dat dringt wel door hoor klimmer :) Ik vroeg naar grootorde per model, ik heb geen zin om met een te groot of te klein frame opgezadeld te worden vandaar dat ik vooraf graag eens pols wat correcte resultaten kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8359
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jul 2015 20:28

ufeg02 schreef:Dat dringt wel door hoor klimmer :) Ik vroeg naar grootorde per model, ik heb geen zin om met een te groot of te klein frame opgezadeld te worden vandaar dat ik vooraf graag eens pols wat correcte resultaten kunnen zijn.
Je hebt volkomen gelijk. Ben je je goed aan het oriënteren, krijg je een minder aardige reactie.
Succes er verder mee.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 03 jul 2015 20:46

Gelet op je binnenbeenlengte kom je uit op maat 57 (klassiek). Let verder op zaken als breedte stuur (42 cm is meest gangbaar, maar hangt af van je bouw), lengte stuurpen en lengte cranks.
Via google kun je ook de beste maten voor jouw vinden voor wat betreft breedte stuur en lengte cranks.
Overigens kun je aan elke racefiets tegenwoordig een achter spatbord monteren (wordt bevestigd aan zadelpen).
prj

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 03 jul 2015 20:57

Ik zelf heb de Trek 2.5 en rijd er nu al een behoorlijk aantal jaren mee naar mijn werk en de tochtjes met de club op zondag. Af en toe neem ik een mooie ronde mee zoals Dwars door Vlaanderen of De ronde van Vlaanderen en de Trek heeft me nog nooit laten staan.
Met de pekel in de winter blijft het spul nog steeds erg mooi. Geen roest of andere ellende.
In de winter gaan er spatborden in de oogjes van SKS. Deze helemaal om de wielen.
Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn. En ik rijd elk jaar ongeveer 8000 - 10.000 km.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie