De bel
Misschien is bel/geen bel wel de verkeerde discussie. Gaat het er niet gewoon om hoe je iemand passeert? Als je dat doet zonder vaart te minderen omdat je aankondigt dat je er aankomt (met bel of schreeuw, dat maakt niet uit) dan is dat wellicht niet zo sociaal. Ff vaart minderen en wachten tot je er langs kan, en als dat moment lang op zich laat wachten even laten weten dat je er bent (met bel, kuchje, ratelnaaf of "pardon", dat maakt niet uit) staat toch een stuk aardiger, niet?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
En tóch ervaren de meeste weggebruikers een bel als veel fijner dan welke andere communicatievorm dan ook. Hoe netjes je het ook vraagt. Dat is tenminste mijn ervaring (na een aantal jaar zonder bel te hebben gefietst en er nu sinds vorig jaar weer met te rijden).
Bij het wisselen van mijn stuur, rijd ik nu sinds een maand of 2 zonder bel. Mijn ervaringen: met een flinke ratel in de naaf, een gepast 'pardon', gematigd passeren en een 'dankuwel' kom je een heel eind.
Gaat misschien nog wel beter als met bel. Ver van tevoren bellen in de hoop dat men aan de kant gaat, gaat niet altijd op.
Gaat misschien nog wel beter als met bel. Ver van tevoren bellen in de hoop dat men aan de kant gaat, gaat niet altijd op.
WiND 56 - 2020
Ben ik het pertinent niet mee eens. Bellen werkt echt beter dan ratelen en roepen. En je stuit ook nog eens op minder onbegrip. Just my 2 cents, uiteraard
Volgens mij is een flink deel van de fietsters die je wilt passeren met E-bike. Het zou me verbazen als die je ratel horen.jwkeij schreef:Bij het wisselen van mijn stuur, rijd ik nu sinds een maand of 2 zonder bel. Mijn ervaringen: met een flinke ratel in de naaf, een gepast 'pardon', gematigd passeren en een 'dankuwel' kom je een heel eind.
Gaat misschien nog wel beter als met bel. Ver van tevoren bellen in de hoop dat men aan de kant gaat, gaat niet altijd op.
Maar een dankjewel, met of zonder bel, wordt nagenoeg altijd als positief ervaren.
Als je achter een e-biker zit en je belt vallen ze haast van de fiets van schrik, ze verwachten niet dat er iemand sneller is als zij.
Verder als ik als eerste van een groepje achter toerfietsers kom roep ik altijd achter, reageren toerfietsers sneller op dan de bel.
Verder als ik als eerste van een groepje achter toerfietsers kom roep ik altijd achter, reageren toerfietsers sneller op dan de bel.
T=100
Je kunt er lang over kletsen maar als je nou weet dat je medeweggebruikers graag willen dat je een bel hebt en gebruikt http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/neder ... s-top-vijf én het ook nog eens gewoon van de wet moet; dan begrijp ik niet dat je fiets er uit moet zien alsof je in koers bent.
Fietsen zonder bel is sneu.
Het type sneu dat ik ook voel als volwassen mensen straal bezopen na de barbeque s'nachts met luide muziek de hele buurt wakker houden.
Als je gaat koersen heb je ook tijd om je rugnummer te bevestigen; neem dan ook die twee seconden om je belletje te verwijderen.
Fietsen zonder bel is sneu.
Het type sneu dat ik ook voel als volwassen mensen straal bezopen na de barbeque s'nachts met luide muziek de hele buurt wakker houden.
Als je gaat koersen heb je ook tijd om je rugnummer te bevestigen; neem dan ook die twee seconden om je belletje te verwijderen.
Hier ben ik het mee eens. Voorop staat dat je met gepaste snelheid en met beleid passeert en wanneer het kan. Je ertussendoor wurmen is asociaal of je nu roept of belt.53x11 schreef:Misschien is bel/geen bel wel de verkeerde discussie. Gaat het er niet gewoon om hoe je iemand passeert? Als je dat doet zonder vaart te minderen omdat je aankondigt dat je er aankomt (met bel of schreeuw, dat maakt niet uit) dan is dat wellicht niet zo sociaal. Ff vaart minderen en wachten tot je er langs kan, en als dat moment lang op zich laat wachten even laten weten dat je er bent (met bel, kuchje, ratelnaaf of "pardon", dat maakt niet uit) staat toch een stuk aardiger, niet?
Je kunt wel een ANWB onderzoekje erbij halen maar daar geloof ik sowieso niet erg in.sloeren schreef:Je kunt er lang over kletsen maar als je nou weet dat je medeweggebruikers graag willen dat je een bel hebt en gebruikt http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/neder ... s-top-vijf én het ook nog eens gewoon van de wet moet; dan begrijp ik niet dat je fiets er uit moet zien alsof je in koers bent.
Fietsen zonder bel is sneu.
Het type sneu dat ik ook voel als volwassen mensen straal bezopen na de barbeque s'nachts met luide muziek de hele buurt wakker houden.
Als je gaat koersen heb je ook tijd om je rugnummer te bevestigen; neem dan ook die twee seconden om je belletje te verwijderen.
Je boodschap dat het verplicht is bij wet lap ik aan m'n laars. Net zo aan m'n laars als een wit achterspatbord (verplicht voor 1994)
Koop je een aeroroad model racefiets, ga je zo'n achterlijk belletje erop zetten. Dat matched niet begrijp het. Op een racefiets hoort helemaal geen zichtbare bel.
(Dat wil overigens niet zeggen dat een waarschuwingssysteem niet gewenst is)
Fietsen zonder bel is helemaal niet sneu, het is meer sneu dat jij die gedachte hebt.
Van mij mag je een bel monteren hoor helemaal goed maar weet en onderken dat het hebben en gebruiken van een belletje net zo goed vaak irritatie opwekt bij die andere weggebruikers en dat die andere weggebruikers nog steeds heel egoïstisch reageren tegen wielersporters. Stop met dat zwart-wit denken alsof een belletje ineens alle problemen oplost.
Het lijkt een beetje op de helmdiscussie waar ook zo lekker zwart-wit wordt gedacht.
Ik denk dat het probleem is dat veel van je medeweggebruikers graag willen dat je gewoon niet bestaat, grote bel, kleine bel, geen bel maakt niks uit.sloeren schreef:Je kunt er lang over kletsen maar als je nou weet dat je medeweggebruikers graag willen dat je een bel hebt en gebruikt...
Veni. Vidi. Fietsie.
Maar gelukkig zorgt ons Spaceshipje voor de broodnodige nuancering!Spaceship schreef: Het lijkt een beetje op de helmdiscussie waar ook zo lekker zwart-wit wordt gedacht.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)