Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

beschadigde meniscus

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 18 jun 2015 12:38

2 weken terug is er iets in mijn knie kapot gegaan. Gewoon tijdens normaal lopen op het werk. Het gevoel dat er iets brak. Bij de huisarts geweest inmiddels en doorverwezen naar het ziekenhuis alwaar volgende week foto's worden gemaakt.

De huisarts heeft de knie op verschillende manieren pijn proberen te doen wat niet lukte: conclusie: Het zijn in ieder geval niet de kruisbanden of pezen en de knie is stabiel. Haar vermoeden is dat de binnenmeniscus beschadigd is door rondzwevend kraakbeen. Mede doordat de knie af en toe op slot gaat (wat ik weer kan oplossen door de knie te buigen en het onderbeen te "laten bungelen") en wat gekraak in de knie.

Nou leuk dan, op het hoogtepunt van het seizoen moet ik afhaken :shock:
Ik baal verschrikkelijk maar goed, een ware winnaar laat zich niet door tegenslagen in de prut drukken :roll:

Zolang de knie dik is stap ik niet op de racer, wel op mijn normale fiets om toch wat in beweging te blijven (ook voorstel van de arts). Ik probeer de bovenbeenspieren ook wat te trainen met oefeningen.

Heeft iemand ervaring met het fietsen met een beschadigde meniscus ? Hoe lang duurt het herstel ? Of kun je ook zonder meniscus fietsen (stel dat ie verwijderd wordt)?
older Budweiser

patmaessen
Forum-lid
Berichten: 1790
Lid geworden op: 22 aug 2006 15:22

patmaessen 18 jun 2015 13:22

Heb ook een aantal jaren gefietst / gesport met een beschadigde meniscus. Na het sporten was de knie altijd warmer dan de ander en voelde het bij buig en strek oefeningen ook niet al te lekker aan. Na bezoek aan arts en scan van de knie, intussen aan beide kanten aan mijn meniscus geopereerd. Middels een kijkoperatie wordt de knie schoongemaakt en hebben ze in mijn geval het meniscus een beetje 'bijgeknipt'. Ruggeprik en duur van de operatie totaal ongeveer 20 minuten. Eerste keer was een fluitje van een cent, 2de keer was een stuk minder prettig omdat de verdoving blijkbaar een beetje hoog uitkwam en een tipje van mijn longen meenam, waardoor het gevoel ontstond dat ik niet meer volledig kon doorademen. Was wel even een momentje ....... bleek achteraf dat dit geregeld voorkomt bij jonge mannen. Uiteindelijk herstel van enkele weken met vooral aandacht voor fysio en het opnieuw opbouwen van kracht in de knie. Fietsen zit er inderdaad een tijdje niet in ben ik bang.

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 18 jun 2015 14:09

Zelf heb ik ook slechte knieën met kraakbeen en meniscus problemen. Fietsen gaat prima, al is dat wel afhankelijk van hoe goed de spieren en pezen om de knie heen getrained zijn. Veel stabiliteitsoefeningen bieden help.

Bij het orthopedium in delft zijn ze erg goed met knieën. Probeer vooral niet te veel te doen in de eerste weken is mijn ervaring. Hierdoor neemt het vocht in de knie toe waardoor je alleen maar mee irritatie veroorzaakt.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 19 jun 2015 15:13

Een gescheurde meniscus moet niet per se geopereerd worden, maar als het op een acuut moment ontstaan is en als je knie op slot gaat, stijgt de kans dat je een operatie nodig hebt. Bij ons doen we quasi altijd een MRI voor we zouden opereren. Maar dat is België, en in Nederland letten ze wat meer op de centen, dus kan het zijn dat een MRI wordt overgeslagen. Als de last uiteindelijk minder wordt, de zwelling weg gaat en de knie niet meer op slot springt, zou ik gewoon doorfietsen en een operatie laten zitten.

Als je wel geopereerd wordt hangt het herstel enorm af van hoe de knie er aan toe blijkt te zijn: Grote scheur (groot stuk meniscus kwijt) of kraakbeenlijden zorgen voor een wat langer herstel.
In principe moet fietsen al redelijk snel weer mogelijk zijn. Zodra de zwelling weg is en de spieren weer wat aangesterkt zijn kun je weer op de fiets. Zeer waarschijnlijk na 6 weken, maar 2 weken is soms ook al mogelijk. Je knie is een schokdemper kwijt, en moet hier even aan wennen. Hoe beter je spieren zijn, hoe beter je knie ermee om kan gaan.
Sowieso is een gebrek aan meniscus niet zo'n probleem om te fietsen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 19 jun 2015 15:39

@wouterj klopt dan het verhaal dat je in België die MRI (eerst) zelf moet betalen? En wordt het hele bedrag van die meniscus operatie betaald, of moet je daar zelf ook een deel aan betalen?
Sorry voor off-topic, maar wil het wel graag weten.

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 19 jun 2015 17:10

@Jans
Normaal gezien worden zowel MRI als operatie vergoed door je ziektekosten verzekering. Het is wel zo dat ze soms bij buitenlanders (nederlanders dus vooral) de MRI eerst cash vragen, en dat je het bedrag dan bij je ziektekosten verzekering terug moet vragen. Bij ziekenhuizen die contracten hebben met nederlandse zorverzekeraars hoef je niks te betalen, gebeurt allemaal automatisch.
Kan zijn dat ik niet helemaal 100% juist zit, ik ken weinig van de geldstromen in een ziekenhuis.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 05 aug 2015 00:43

Kleine update. Ben bij de Orthopeed geweest en die vermoedt een binnenmeniscusprobleem.
Voordat een kijkoperatie uitgevoerd wordt moet ik eerst voor een MRI scan op komen draven.
Weer wachten dus...

Mijn knie is gelukkig niet zo dik meer dus bewegen gaat beter. Dat heb ik aan een shot Prednison te danken aldus de Orthopeed. Maar fietsen en hardlopen ist VERBOTEN helaas.

Die shot heb ik bij de Reumatoloog gekregen na klachten aan mijn gewrichten. Blijk ik dus ook nog R.A. te hebben, Reumatoide Artritis. En flink ook, binnen 5 minuten diagnose en shot in bovenbeen. Handen, elleboog en voeten geven de meeste last, de knieen zijn gelukkig niet aangetast (prachtige rontgenfoto trouwens).

Eigenlijk vrij laat naar de reumatoloog gegaan en lang rondgelopen met klachten (kon op een gegeven moment 's ochtends mijn sokken niet eens meer aantrekken, wat een pijn).

Nou, dat lijkt me dus wel einde seizoen. Ik hoop in de herfst weer wat km's te gaan draaien. De wachttijd voor een knieoperatie is hier 2 weken. Maar fietsen zal ws. weer kunnen.

(Dus WouterJ, ook in NL eerst een mri ;) . Alles wordt gedekt door mijn verzekering)
older Budweiser

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 05 aug 2015 09:42

Dat is flink balen zeg. Dan heb je wel erg lang met veel pijn rondgelopen. Sporters he... Mag je wel iets anders doen, bijvoorbeeld zwemmen?
Veni. Vidi. Fietsie.

i-mac

i-mac 05 aug 2015 10:24

TumTumTum schreef:Dat is flink balen zeg. Dan heb je wel erg lang met veel pijn rondgelopen. Sporters he... Mag je wel iets anders doen, bijvoorbeeld zwemmen?
Zolang je geen schoolslag gaat zwemmen, want daarmee worden je knieën ook zwaar belast. Het is een beetje een onnatuurlijke houding van je knie met deze manier van zwemmen.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 05 aug 2015 17:51

@TTT: Enige wat ik sinds begin juni aandurf is wandelen. Dat ging redelijk met flink wat hoogtemeters in de alpen. Ben ook nog het water in geweest maar dan moet ik echt letten op hoe ik mijn knie beweeg.
older Budweiser

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 05 aug 2015 20:50

Bij mij was meniscus met een kijkoperatie goed te behandelen.Na een aantal jaren kreeg ik toch weer pijn aan mijn knie.Weer een kijkoperatie.Nu bleek het kraakbeen versleten te zijn.Konden ze niets aan doen.
Dit allemaal het gevolg van hardlopen.
Ik ben sinds drie jaar gaan fietsen en heb nergens meer last van.
Wel heb ik na de operatie weer zeer rustig opgebouwd.
Hopelijk komt er na de operatie spoedig herstel, en kun je weer zonder pijn fietsen.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 08 sep 2015 10:28

Definitieve diagnose:

Slecht sporende knieschijf. De knieschijf wordt te veel naar de buitenkant van de knie getrokken door de quadriceps.

Dus geen meniscusproblemen. Geen slijtage waarneembaar in de knie maar moet wel oppassen en fysio gaan doen om de knieschijf weer in het juiste spoor te krijgen. Dat kan wat langer duren omdat het kraakbeen tussen meniscus en bovenbeenbot verkeerd ingesleten is.
Fietsen mag weer.

Heeft iemand hier ervaring met een slecht sporende knieschijf ?
older Budweiser

Plaats reactie