Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Letselschade advocaat inschakelen

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 07 jun 2015 11:45

Donderdagmiddag gooide iemand in Woudrichem de deur van zijn auto open aan de straatzijde en boem daar lag ik. Veel schade aan fiets: stuur, shifter, zadel, en kleding: jack en schoen. De fm raamt de schade op zo'n € 1300.
Daarnaast een flinke kneuzing aan mijn schouder. Maandag ga ik toch maar even langs de dokter.
De bestuurder heeft het adres van zijn verzekeringsagent aan mij doorgegeven.
Ik heb de offerte van de fm en foto's van de beschadigingen aan de verzekeringsagent gemaild.

Maar ik vraag me toch af, of het niet verstandig is om een advocaat in te schakelen. Het is nogal een bedrag en ik wil natuurlijk geen weken/maanden gaan lopen wachten op de afwikkeling.

Wat is jullie mening/ervaring met zoiets?
prj

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2015 11:54

allereerst erg vervelend, hoop dat je er geen blijvende schade aan overhoudt!
heb je zelf een rechtsbijstandverzekering (belangrijk: waar ook verkeer onderdeel van uit maakt)? dan die inschakelen.
heb vorig jaar een ongeluk gehad waarbij de (duitse) tegenpartij aansprakelijk was, ik bleek uiteindelijk de module 'verkeer' niet aan te hebben staan bij m'n rechtsbijstandverzekering :twisted: .
Uiteindelijk helemaal goed gekomen, zelf afgehandeld.
heb vorig jaar op de Bike Motion wel een kaartje gekregen van een letselschademevrouw die daar met een standje stond, volgens mij no cure no pay, als je wilt zou ik 't eens op kunnen snorren.

je moet er sowieso vanuitgaan dat het bedrag niet morgen op je rekening staat.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 07 jun 2015 12:11

Ik heb tegenwoordig ook een rechtsbijstandsverzekering, maar dit kwam pas na een botsing die ik in sept 2011 had gehad met een stadsbus van Connexxion. Ik klapte daarbij vol op het voorraam als een vogeltje...

Ik had zoals gezegd dus geen rechtsbijstandsverzekering, maar kwam na zoeken bij het bedrijf Ridder Letselschade. Na een gesprek zijn zij mij gaan helpen in de juridische discussie en afhandeling en doen dat nog steeds. De zaak loopt namelijk nog omdat ik was restklachten heb aan mijn rechter knie en de gevolgen daarvan moeten worden ingeschat. Echter, ik heb zowel voor de materiële als immateriële schade al de nodige uitkeringen ontvangen.

Al die tijd heb ik van hun geen enkele rekening gehad, zij declareren hun kosten onder een aparte post rechtstreeks bij de tegenpartij en dit gaat niet af van het bedrag wat jij zelf ontvangt. Ik zou zegen, zoek eens uit of ze je kunnen helpen.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 07 jun 2015 12:24

Lees eens even het volgende topic van Tourpretendent.

Laatste status (november 2014) was dat hij een letselschade expert/advocaat had ingeschakeld en er weinig schot in de zaak zat.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jun 2015 13:42

Zonder dat jij er "een zaak" van maakt zal de tegenpartij niet vergoeden hoor, Jouw "schade" bij de agent van de tegenpartij binnenbrengen is volgens mij niet de juiste werkwijze.

Ga naar jouw eigen verzekering (in België een "familiale") en geef daar je ongeluk aan.
Als je lid bent van een fietsvereniging, die hebben ook wel altijd een verzekering lopen, kan je daar eens horen wat kan.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2015 13:57

Lcsmet schreef:Zonder dat jij er "een zaak" van maakt zal de tegenpartij niet vergoeden hoor, Jouw "schade" bij de agent van de tegenpartij binnenbrengen is volgens mij niet de juiste werkwijze.


Succes.
maar wel de bij de tegenpartij (die dan als het goed is weer een aansprakelijkheidsverzekering heeft, maar daar heb jij op zich niets mee te maken). Alleen, zal het contact op een later tijdstip inderdaad direct via de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij lopen.

dan krijg je dus dit:
1. tegenpartij aansprakelijk stellen
2. schade binnenbrengen
3. eisen dat de tegenpartij de schade vergoed

de tegenpartij zal dan in het positieve geval de aansprakelijkheid op zich nemen en de schade vergoeden (of zijn of haar verzekering zal de schade op zich nemen)

je licht alleen je eigen verzekering in als je

1. materiele schade hebt en daar een verzekering voor hebt
2. immateriele (lichamelijke schade) hebt, maar dan richt je je tot je eigen zorverzekering, die afhankelijk wat voor schade je hebt zal vergoeden
3. je een rechtsbijstandsverzekering hebt die je inschakeld om rechtsbijstand te verlenen

je ziektekostenverzekering zal altijd proberen de schade óók op de tegenpartij te verhalen, maar dat is in principe (naast het feit dat je wel de gegevens van de tegenpartij moet doorgeven) niet jouw zaak.

wat ik in ieder geval ook geleerd heb is je eigen risico (als je bijvoorbeeld met de ziekenauto bent vervoerd) óók bij te tegenpartij te claimen (dat doet je ziektekostenverzekering dan weer niet volgens mij)

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 07 jun 2015 14:54

Vul een aanrijdingsformulier in, zoals je ook doet als je met twee auto's klapt. Vermeld de medische gevolgen, voor zover thans bekend.

Meld je medische schade bij je ziektekostenverzekeraar en kruis het vakje aan waar je kunt aangeven dat de schade door de tegenpartij is veroorzaakt. Als ziektekostenverzekeraar in actie komt en de directe medische gevolgen gaat claimen bij de tegenpartij, dan hoef jij dat niet te doen. En dan kun jij je op je herstel richten.

Als je niet kunt werken of beperkingen op je werk hebt, meld je je (gedeeltelijk) ziek. 10% is al genoeg. Dan kom je bij de bedrijfsarts en die bouwt een medisch dossier op dat stand houdt in een rechtszaak. (Het maakt nogal wat uit of JIJ beweert dat je pijn aan je schouder hebt, of dat een bedrijfsarts vaststelt dat je een functionele beperking hebt.
Als het goed is, komt nu de verzekeraar van je werkgever ook in actie.

Als je dan aan het einde van het verhaal nog restklachten hebt, kun je met twee dossiers onder je arm een gerichte actie ondernemen die enige kans van slagen heeft.

Ik zou het niet op eigen houtje doen. De tegenpartij is professioneel en niet betrokken. Het maakt ze geen moer uit, zakelijk gezien. Vertragen en uitputten tot jij zegt "laat maar zitten" is de standaard werkwijze.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 jun 2015 15:04

Nee Nee schreef:Vertragen en uitputten tot jij zegt "laat maar zitten" is de standaard werkwijze.
Het is niet voor niks dat de afpoeierafdeling by far de grootste is binnen dit soort organisaties.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 07 jun 2015 22:56

Je weet nog niet of er letselschade is.

Zijn er getuigen?


Lees ook even het volgende document. Er zijn trouwens meerdere fora speciaal over letselschade.

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... ngeld.html

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 09 jun 2015 17:43

Spaceship schreef:Je weet nog niet of er letselschade is.

Zijn er getuigen?


Lees ook even het volgende document. Er zijn trouwens meerdere fora speciaal over letselschade.

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... ngeld.html
Nee, ik heb geen getuigen. Stom er kwamen wel twee jongens direct na de val langs, die vroegen of het ging. Maar ik was teveel in de war om hun namen te vragen,
Ik heb ook geen bijstandsverzekering (mijn standpunt is altijd geweest: je kan alles wel verzekeren).
De lichamelijke schade beperkt zich volgens mijn huisarts tot kneuzingen.

Ik heb nog wel twee vragen:
A. Ik heb bericht gehad van de verzekeringsagent van de tegenpartij dat alles is doorgestuurd naar de verzekeraar( offerte reparatie en foto's van de schade). Kan ik al tot vervanging over gaan of eerst wachten op hun reactie.
B. Zou het zin hebben om op het forum, of op andere wijze, een oproep te doen om de getuigen te achterhalen?
prj

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 jun 2015 18:22

Tot vervanging overgaan en er op rekenen dat je het geld snel hebt is wel heel erg voorbarig. Dat de tussenpersoon het doorgestuurd heeft zegt helemaal niets. Dat is gewoon zijn plicht.
En niemand kan je vertellen of het zin heeft om een oproep te doen, je weet nooit hoe een koe een has vangt, maar de kans lijkt me minimaal.
Hoe het ook afloopt, laat het er nooit bij zitten. En een rechtsbijstandverzekering zegt ook niet alles. Veel verzekeraars gooien het onderling op een accoordje.
Wij hebben een keer zoiets bij de hand gehad. De verzekering wilde niet betalen, de bijstandsverzekering zei: jammer dan, en ik zei, niets jammer, dan ga ik zelf naar de rechter. Toen gaf de verzekering "uit coulance" het volledige bedrag dat we geclaimd hadden. Maar dat heeft wel maanden geduurd.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 jun 2015 18:24

prjz schreef:
Spaceship schreef:Je weet nog niet of er letselschade is.

Zijn er getuigen?


Lees ook even het volgende document. Er zijn trouwens meerdere fora speciaal over letselschade.

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... ngeld.html
Nee, ik heb geen getuigen. Stom er kwamen wel twee jongens direct na de val langs, die vroegen of het ging. Maar ik was teveel in de war om hun namen te vragen,
Ik heb ook geen bijstandsverzekering (mijn standpunt is altijd geweest: je kan alles wel verzekeren).
De lichamelijke schade beperkt zich volgens mijn huisarts tot kneuzingen.

Ik heb nog wel twee vragen:
A. Ik heb bericht gehad van de verzekeringsagent van de tegenpartij dat alles is doorgestuurd naar de verzekeraar( offerte reparatie en foto's van de schade). Kan ik al tot vervanging over gaan of eerst wachten op hun reactie.
B. Zou het zin hebben om op het forum, of op andere wijze, een oproep te doen om de getuigen te achterhalen?
ad A. Als je de financiele middelen hebt kun je overgaan tot herstel (je loopt dan wel altijd risico dat de schade uiteindelijk niet uitgekeerd wordt, en jij al kosten hebt gemaakt), alleen moet er wel altijd bewijs blijven van de schade (dat heb je dus redelijk gedekt dmv offerte en foto's). Bij hoge schadebedragen zal er een schade expert ingeschakeld worden, zonder dat ik weet hoeveel de schade aan je fiets is verwacht ik niet direct dat ze dat in dit geval gaan doen

ad. B. proberen kun je natuurlijk altijd, maar via dit forum geef ik je niet heel veel kans, is meer iets plaatsgebonden lijkt me,

succes met de afhandeling!

Plaats reactie