Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het nieuwe wielrennen volgens Tinkov

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 apr 2015 08:49

Maar toen Honda, BMW en Toyota zich terugtrokken konden de teams ook niet zomaar verder...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3085
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 05 apr 2015 09:35

Jan Gisbers had vorig jaar al dergelijke plannen. Toch moest hij eerst op zoek naar een grote sponsor om van daaruit om te vormen.
Niks meer van gehoord.

Team Blanco probeerde ook tijd te overbruggen door betaald te worden door een fanbase. Daar ga je echter geen miljoenen mee binnenhalen.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 07 apr 2015 21:07

Moeten we dan maar berusten in het feit dat de rennersomgeving alleen in een soort onzekere ' pluk de dag' structuur kan bestaan?

De geschiedenis heeft deze structuur eenmaal zo gevormd omdat het wielrennen zich al vroeg heeft laten kapen door de commercie. Wat niet wil zeggen dat het de enige juiste en onveranderlijke weg is.
Het voetbal heeft zich eerder gevormd via een clubstructuur en is daardoor minder afhankelijk van de luimen van een sponsor.
Het staat steviger op zijn poten.
En de koppeling aan een stad of streek bied de mogelijkheid om lang op een laag pitje in een brede basis te overleven en dan weer eens op te bloeien.
Blijft bij mij de vraag hangen waarom bekende grote wielrclubs geen profafdeling hadden of hebben?
Is daar de fietsdichtheid te klein voor of is het een gebrek aan wedstrijden in de direkte omgeving?
Of zie ik nu clubploegen over het hoofd?
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2015 08:29

Een voetbalclub heeft ook nog inkomsten uit kaartverkoop van het stadion. Het wielrennen is meer een rondreizend circus.

Verder is de (sub)top in het voetbal veel breder. In het wielrennen zijn misschien hooguit de eerste 50 renners van de UCI ranking altijd zeker van een baan, bij voetbal is dat een veelvoud. Ik ken een paar mensen die een tijdje aan de onderkant van het profvoetbal hebben gebungeld en ik kan je vertellen dat die mensen ook geen zeker bestaan leiden.
Campagnolo Ultra Dork

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 09 apr 2015 22:11

He, he, eindelijk eens iemand die z'n mond gaat optrekken. Ben het wel met Tinkov eens. Maar het zal een zware dobber worden. No offence at all... Maar wielrennen is nu eenmaal een (zeer) conservatieve sport....

Ik denk dat een aantal zaken breder gezien dient te worden in de sport algemeen, zoals bij het schaatsen het afschaffen van de 10km en de afstanden korter worden = meer spectakel...

Laten we wel wezen, als je echt niets anders te doen hebt, ga je een volledige koers van 250km zitten kijken. Waar je van weet dat het leukste deel in de finale zit, zeg maar de laatste 60km.

Zo maar wat gedachten spinsels...

Kortere koersen of etappes in rondes inderdaad...
Ook gezonder voor de wielrenners....
Dus minder behoefte om naar de pillenpot te grijpen...
Door de kortere koersen komt het meer op de macht aan...
Meer krachttraining wordt aan de training toegevoegd...
Ipv van die mega iele anorexia wielrennertjes krijg je nu iets meer Jerommeke-achtige (en health guru) types...
Voeding verschuift van een hoog koolhydraat gehalte naar meer uitgebalanceerd dieet met veel eiwitten...
In de kortere koersen worden meer tussensprints en (spel)elementen in de koers geplaatst waarmee de renners punten kunnen verdienen en het voor het publiek aantrekkelijker wordt om te kijken...
Hier door ook een andere tactische race...
Meer publiek is meer en andere sponsorships...

Frunk
Forum-lid
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 okt 2014 09:27

Frunk 11 apr 2015 16:45

Door een kortere koers wordt controleren misschien wel makkelijker... bij een koers van 250km is controleren onmogelijk.. Dus nou net door de lengte van de koers wordt de finale zo interessant.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 apr 2015 12:50

Heb je wel eens naar Milaan-San remo gekeken? Conclusie, lengte van de koers heeft niets met de mogelijkheid tot controleren te maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 13 apr 2015 13:53

Daarbij zou je dan ook nog de ploegen kleiner kunnen maken eventueel.

Korter maken van de koersen gaat trouwens echt geen invloed hebben op het dopinggebruik, er valt nog even veel te winnen. Enige invloed die ik kan bedenken is dat het type doping erop wordt aangepast.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 13 apr 2015 14:49

Als er iemand funest is voor het huidige antidoping beleid is het Oleg Tinkov wel. Zoveel druk als die bij zijn rijders neerlegt. Je koop een klassementsrenner, maar dan nog kun je nooit een overwinning eisen. Doe je dat wel dan stimuleer je dopinggebruik juist voor die renners.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 apr 2015 20:01

sjoerdth schreef:Daarbij zou je dan ook nog de ploegen kleiner kunnen maken eventueel.

Korter maken van de koersen gaat trouwens echt geen invloed hebben op het dopinggebruik, er valt nog even veel te winnen. Enige invloed die ik kan bedenken is dat het type doping erop wordt aangepast.
Dat zal wel veel invloed hebben, denk ik. Gewoon ploegen van 6 renners, controleer dan maar eens de wedstrijd zoals nu.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 apr 2015 11:05

Als er 10 ploegen rond rijden die de meeste kansen hebben door hun sprinter in stelling te brengen heb je nog steeds ruim voldoende renners om de boel te controleren. Natuurlijk wordt 't wel iets lastiger en zal het eerder een keer de andere kant uitvallen, maar in de meeste koersen blijft 't koersverloop gewoon hetzelfde.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 apr 2015 16:02

Maar kunnen ze net zo verdomd goed rekenen als nu met de oortjes?
Less is bore

Plaats reactie