Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het nieuwe wielrennen volgens Tinkov

dario
Forum-lid
Berichten: 3822
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 03 apr 2015 10:26

Ach, Timo toch... :roll:
Wel grappig: ik citeer je woorden letterlijk, zoals je ze werkelijk schreef dus - en doe verder geen enkele poging om ze uit te leggen. Overigens wel veel woorden om te zeggen dat je er geen energie meer zal insteken - nog los van het feit dat ze (net zoals je dat mij verwijt) grotendeels naast de kwestie zijn. Ik heb niet eens zo'n hang naar het amateuristische koersen van vroeger (die heb ik nooit meegemaakt), maar vraag me alleen hardop af of het evolueren naar een F-1-achtig wielrennen echt het enige alternatief is: mag dat even? (en ik roep daarom niet meteen dat je mijn woorden bewust verdraait, al zou dat net zo goed kunnen...) Maar wat doet het er verder ook toe...

Overigens, Dude: natuurlijk weet ik dat koken geld kost, maar wielrennen legt het sowieso af tegen andere sporten (voetbal, motoGP, F-1, noem maar op, die mij ook allemaal geen bal interesseren), dus wat dat betreft moeten we ons geen illusies maken. Dat er inkomstenbronnen moeten aangeboord worden, logisch, maar de vraag is in hoeverre die inkomstenbronnen het aangezicht en het wezen van de sport moeten bepalen. En voor je ook gaat roepen dat ik hopeloos naïef en nostalgisch ben: natuurlijk weet ik ook wel dat dat altijd al in zekere mate gebeurt; de vraag is alleen hoe ver je dat wil laten komen (ten tijde van het voetbal-wk in Amerika was er bijvoorbeeld even sprake van om de wedstrijden in vier in plaats van twee speelhelften op te splitsen zodat er meer ruimte was voor tv-reclamespotjes). 't Is een wankel evenwicht.
Misschien zijn er wel te veel profkoersen, misschien zijn er wel te veel profrenners, en misschien worden toprenners gewoon te veel betaald... Gek dat die dingen niet ter discussie staan, terwijl hieraan wellicht te sleutelen valt zonder dat de attractiviteit van de sport erbij inboet (overigens zijn de financiële tekorten er vooral op de lagere echelons van de wielersport - maar ik denk niet dat Tinkoff daar zoveel interesse voor heeft!)
Laatst gewijzigd door dario op 04 apr 2015 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2015 14:13

De organisatoren van de grote koersen (ASO, RCS en Flanders Classics) verdienen goud geld en daar zou best meer van naar de ploegen en renners kunnen gaan. Voor de kleinere koersen ligt dat wat lastiger.

Aan de andere kant is het huidige verdienmodel niet eens zo slecht. Er zijn nog ieder jaar voldoende sponsoren om de toprenners dikke salarissen te betalen en er staat bij iedere wedstrijd een volledig deelnemersveld aan de start. In het schaatsen zorgen de commerciële ploegen er juist voor dat er meer professionele schaatsers zijn dan ooit. Ook verdienen fiets- en onderdelenfabrikanten bakken met geld aan mensen die hetzelfde willen als de profs en die spullen zijn gewoon in de winkel te koop. Dat is toch ook één van de usp's van het wielrennen.

Kortere koersen met meer spektakel, waar je entree moet betalen, de renners startgeld krijgen en met bier- en hamburgertenten naast het parcours bestaan al, namelijk veldrijden. Vooralsnog is dat geen groot internationaal succes.

Meneer Tinkov wil naar een sport waar investeerders snel een hoop geld kunnen verdienen. "Helaas" is dat nu niet het geval. Het is gewoon een sport die heel veel te bieden heeft voor beoefenaars en voor fans met een mooi aanbod voor sponsoren en geen geldmachine zoals voetbal en F1.
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 03 apr 2015 14:32

Maar als alleen al eens de finish van wedstrijden in het midden van de week op tijdstippen zou vallen tussen bijvoorbeeld 6 en 8 uur 's avonds dan zouden er veel meer potentiële TV kijkers zijn en wordt het onmiddellijk interessanter voor Sponsoren. Voor Parijs-Nice en de Tireno wellicht moeilijk zo voreg in het seizoen maar voor wedstrijden zoals: Dauphine, Romandie, Zwitserland, Waalse Pijl, Giro, Vuelta en zelfs de TDF is dat toch een no-brainer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 03 apr 2015 16:18

Inderdaad. Niks zo leuk als na het werk nog even de laatste 25 km meepakken. Of na zelf te hebben gefietst. Hoewel Thijs Zonneveld liever in zijn trainingsbroek op de bank vanaf de start kijkt. Maar bij hem zal dat ook wel onder werken vallen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 apr 2015 17:18

Van de week was er nieuws over de bedragen die deelnemers aan Champions League en Europa League. Weer flink verhoogt. De clubs die om de prijzen meedoen hebben op een enkele club na astronomische schulden. Jongetjes van 18 krijgen tonnen salaris. De sterrenstatus stijgt de spelers naar het hoofd. Is het leuker geworden? Er winnen nog maar een paar clubs. Voor Nederlandse fans is er niet zo veel om in de grootverdienerswereld trots op te zijn.

Wielrennen kan je bijna (in Drenthe deed iemand dat ook letterlijk) aanraken. De meeste renners lopen gewoon tussen de fans. Budget bepaalt nog wel wat bij de winkansen, maar evengoed kan een klein team een mooie zege pakken. Er is wat mij betreft meer spanning. Toppers krijgen ook gewoon een lekke band, pech of vallen. Er is veel meer gelijkwaardigheid.
Het is goed wanneer er een goede basis is voor een stuk of 18 topploegen en daaronder een serie p-c-teams. Het houdt de spanning er in. Het zou goed zijn wanneer de ploegen en organisatoren samenwerken bij het aantrekken van sponsors, maar laat het niet doorschieten. Als de Sky's, Movistars, Tinkoff-Saxo en Etixxen te veel geld krijgen dan raakt de balans zoek en dat kan de sport de nek omdraaien.

Verder klinkt het verhaal van Tinkov mij niet heel nieuw in de oren. Ik heb Iwan Spekenbrink en Plugge ook al eens zoiets horen zeggen. OT krijgt er alleen een groter podium voor.

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 03 apr 2015 21:22

Ploegen die een sponsor hebben en geen sponsors die eerst een ploeg op moeten bouwen om die vervolgens weer te laten vallen.
Steden die een ploeg als een soort vereniging op de been brengen zouden dan ook wel eens een bestendigheid kunnen zijn in het wielrennen.
Een stadsbelang kan dan een duidelijk tegenwicht bieden aan een sponsorbelang.
In het voetbal heeft dat lang goed gewerkt.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2015 21:27

En bij Astana ook...
Campagnolo Ultra Dork

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 04 apr 2015 11:48

Ernie C. schreef:En bij Astana ook...
Astana is dan wel een stad maar treed op als sponsor, zoals ook regio´s en eilanden dat tijdelijk gedaan hebben.
Zie mijn balonnetje meer als een verandering in de krachtsverhoudingen tussen ploeg en sponsor.
Een wielerploeg als afdeling van een groot bedrijf is in mijn ogen geen goede zaak.
Dat nekt de continuiteit , zie Vacansoleil waar na enkele mooie jaren alles versplinterd en alles weer opnieuw opgebouwd moet worden.
Het voetbal is daarin beter georganiseerd,daar spelen sponsoren niet een zo allesoverheersende rol.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2015 13:21

Het nadeel van het voetbalmodel is wel dat de "supporters" vaak een hekel hebben aan alles wat met die andere stad/club te maken heeft. Laten we dat soort types alsjeblieft ver bij het wielrennen vandaan houden. Al de gemeentes die nu al hebben moeten bijspringen om voetbalclubs overeind te houden zijn ook niet het toonbeeld van een solide verdienmodel.

Er zijn ook maar weinig ploegen die echt helemaal uit elkaar gevallen zijn. Vaak is de hoofdstructuur gewoon overgenomen door de volgende sponsor. Sowieso zijn zo ongeveer alle sportclubs afhankelijk van sponsors en/of overheidssteun en als die wegvallen zonder dat er iets nieuws komt houden die ook op te bestaan. Zo slecht is het dus niet gesteld met het wielrennen.
Campagnolo Ultra Dork

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 04 apr 2015 20:47

Meer bodem onder een ploeg is toch wel nodig.
Zolang het teveel van de luimen van de sponsor afhangt blijft zeker het korte termijn denken overheersen.
Rabo deed in het verleden een goede poging om bestendigheid in een breed opgezette ploeg te brengen.
Op zich een goede insteek die een poos goed werkte en deels nog werkt. Bij het vertrek van deze sponsor bleek toch de kwetsbaarheid van de opgebouwde structuur .
Er zat en zit dus geen echte bodem onder die het mogelijk maakt om tijdelijk als team al of niet in lagere wedstrijden te overleven en de structuur te handhaven inclusief eventuele opleidingsploeg enz.,om daarna weer op het hoogste niveau mee te doen.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16216
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2015 21:18

Volgens mij zijn alleen Leinders en Breukink vertrokken en is de rest van het team van ploegleider, renners, mecaniciens e.d. nog grotendeel hetzelfde.

Als in de F1 Mercedes of Red Bull vertrekt dan moeten die teams toch ook gewoon op zoek naar geld? Hetzelfde geldt voor schaatsploegen. Een voetbalclub kan het (met de nodige staatssteun) nog iets langer uitzingen als de hoofdsponsor afhaakt maar onafhankelijkheid van sponsorgeld is een illusie.

Een leuk bedrag uit televisie-inkomsten is dus zeker welkom maar geeft een ploeg hooguit een paar maanden adem als er een belangrijke sponsor wegvalt. Met een beetje pech ben je in die tijd alsnog al je goede renners kwijt omdat ze niet in onzekerheid willen zitten.
Campagnolo Ultra Dork

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 04 apr 2015 23:04

Bij de F1 krijgen de teams ook heel veel geld van de TV rechten. En de mindere teams van de rijders.
Afbeelding

Plaats reactie