Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De bel

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8361
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 04 mar 2015 20:50

[quote="Ernie]
Mijn ervaring is in ieder geval dat de bel de gemiddelde snelheid in Nederland verhoogt en in de bergen niet meetbaar negatief beïnvloed.[/quote]

Dat heb ik uiteindelijk ook gemerkt ;) Dus zit de bel nog wel op mijn fiets, maar gebruik ik hem eigenlijk niet meer. In het gebied waar ik nu woon zijn geen fietspaden, hooguit fietsstroken. Elektrische fietsen zie je alleen in het toeristenseizoen en hier rijden ze bijna altijd achter elkaar.

daclimber
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:19

daclimber 09 mar 2015 20:24

knutmo schreef:Als ik een fietser zonder bel zie, trap ik hem in de sloot.

Hoffelijkheid voor alles!
Dan hoop ik dat we elkaar niet tegenkomen. Een bel aanschaffen is zonde van mijn geld, dat is tijdens mijn rondje van gisteren nog maar eens bevestigd. Mijn fietsmakker rijdt wel "netjes" met een bel rond en gebruikt deze ook. Echter, van de naar schatting 25 keer dat hij deze nodig had, had het gebruik ervan op 1 of 2 keer na geen zin. De andere (voornamelijk oudere) medeweggebruikers horen dat ding toch niet, vooral als je wind tegen hebt.
Ik roep altijd netjes en ruim van te voren "pardon" en als ik passeer "dank je / u wel!". Dat werkt tenminste!
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 09 mar 2015 22:12

Even bedanken voor de ruimte bij het passeren doe ik ook. Daar krijg ik bijna altijd ook een bedankje voor terug. Gewoon zelf fatsoenlijk gedrag vertonen. Als je zelf rustig op de fiets zit, dan raak je ook minder opgefokt als iemand eens een keer een foutje maakt.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6103
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 mar 2015 09:32

daclimber schreef:
knutmo schreef:Als ik een fietser zonder bel zie, trap ik hem in de sloot.

Hoffelijkheid voor alles!
Dan hoop ik dat we elkaar niet tegenkomen. Een bel aanschaffen is zonde van mijn geld, dat is tijdens mijn rondje van gisteren nog maar eens bevestigd. Mijn fietsmakker rijdt wel "netjes" met een bel rond en gebruikt deze ook. Echter, van de naar schatting 25 keer dat hij deze nodig had, had het gebruik ervan op 1 of 2 keer na geen zin. De andere (voornamelijk oudere) medeweggebruikers horen dat ding toch niet, vooral als je wind tegen hebt.
Ik roep altijd netjes en ruim van te voren "pardon" en als ik passeer "dank je / u wel!". Dat werkt tenminste!
25 keer nodig gehad..., Was het een dagtocht, of fiets je met te mooi weer op te toeristische te smalle fietspaden?
Het is natuurlijk niet overal even druk, en je wilt je eigen rondje leuk en mooi maken. Maar als het weekend is, en mooi weer. Dan mijd ik al vrij snel het fietspad langs de Rotte bijvoorbeeld, of het pad door de duinen.
Je zult er niet altijd aan ontkomen, maar 25x een "belsituatie" op 1 rondje trainen vind ik toch wel vrij veel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

daclimber
Forum-lid
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 apr 2010 00:19

daclimber 10 mar 2015 12:31

@ MarkVeenstra: de combinatie afstand (85km), moment van fietsen (afgelopen zondag overdag), topweer (18 graden) en een vergrijsde provincie (Noord-Brabant) staat garant voor een boel bel-acties!
Het kunnen er ook 23 zijn geweest ;-)
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990

Gebruikersavatar
Majven
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 28 jun 2014 15:34

Gebruikersavatar Majven 10 mar 2015 14:38

ik bel en zeg bedankt! Roepen is vaak lastig omdat je -mijn ervaring- dat snel te hard doet. En dan is het snel weer lomp. Ik zie dat vaak gebeuren in ieder geval.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 10 mar 2015 15:40

Ik denk dat we met elkaar de hele matrix met mogelijke combinaties wel gevuld hebben.

Op de X-as alle mogelijke geluiden: bellen, brullen, roepen, schreeuwen, fluiten, ratelen, remmen, etc.
En op de Y-as alle mogelijke reactie: niets, opzij gaan, mopperen, lachen, schelden, slaan, etc.

En volgens mij heeft niemand een ander overtuigd om het anders te gaan doen :-)
Voorzichtige conclusie is wel dat áls er iets niet naar wens gaat, dat het dan altijd aan 'de ander' ligt ;-)

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 24 mar 2015 19:51

Als ik op m'n reserve fiets zit dan mis ik m'n bel gigantisch. Vooral bij de stad uitrijden.

Wat mij betreft is een luide bel de beste en meest beleefde manier om fietsers die naast elkaar rijden of slingeren in te halen (in het geval van ouderen die je niet horen, daarvoor is de voorrem).

Scholieren helaas ander verhaal met hun oordopjes.

Aan de andere kant, ik gebruik mijn bel nog steeds te weinig, voornamelijk omdat het averechts werkt bij inhalen van 1 persoon (omdat zij vaak achter zich kijken en daardoor juist slingeren).
Laatst zat ik te twijfelen om te bellen om te bellen voordat ik 1 persoon inhaalde, omdat zij flink slingerde een paar honderd meter voordat ik haar inhaalde, maar zij bleef netjes rechts rijden. Helaas week zij op het moment dat ik haar inhaalde zo ver uit dat ik flink moest uitwijken (telefoon in de hand, waarschijnlijk om te twitteren dat zij net flink slingerde...), er takken lagen en ik mijn derailleur heb moeten rechtbuigen dankzij 1 grote tak en deze moet vervangen.

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 24 mar 2015 21:49

Maar voordat ik fietsen leuk begon te vinden, wat dus voor m'n eerste racefiets was, en een fiets zag als een noodzakelijk kwaad, had ik een bloedhekel aan wielrenners die dingen riepen als 'peleton!' en er voorbij scheurden. Als ik rustig aan het fietsen was wilde ik hun de sloot intrappen, omdat dit over kwam als een commando van 'aan de kant!'.

Voor mij is nu zo'n uitspraak absoluut niet meer negatief, stel het zelfs op prijs, en ga ik direct aan de kant en ben er dankbaar voor om te weten dat er nog veel fietsers achter volgen, maar niet iedereen fietst op dezelfde manier.

Voordat ik een racefiets had kwamen wielrenners erg gehaast en asociaal over, voornamelijk omdat zij geen bel gebruikten en hun stem verheften. Ik had een bloedhekel aan wielrenners.

Fast forward naar nu en ik kom een tegenligger tegen die mij gebaart om af te remmen, ik wist niet waarom, maar de weg lag open aan mijn kant en er zat een flink gat in de weg aan mijn kant. Ik was serieus onder de indruk van dit waarschuwingsgebaar. Mega-respect voor die tegenliggende wielrenner, had mij een wiel of erger gekost.

Maar punt blijft gewoon, als je niet aan het racen bent, gebruik gewoon een bel, of houd er 1 op jouw fiets. Weegt bijna niets, maar is wel beleefder.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 24 mar 2015 21:55

Deze stond op een ander forum en ik moest hier wel erg hartelijk om lachen:

'Vorige week voor het eerst weer even op de racefiets en ja hoor een stelletje naast elkaar fietsers, wel gewoon op het fietspad. Ik zet de actie in; bellen, bellen. De mijnheer, welke aan de buitenzijde fiets kijkt om, maar gewoon naast elkaar blijven fietsen.
Ik dacht misschien ziet hij me niet, nog maar een keertje bellen, weer omkijken, maar op een bepaald moment komt dan toch het passeerpunt en ik ga er langs, nou toen was het feest compleet :bier: .
Omdat ik mevrouw na een aantal meters nog luidkeels hoorde ben ik toch maar eens gestopt om te vragen wat dan het probleem is; de kleding, de racefiets, mijn "irritante" bel, maar nee het ging toch weer om de snelheid. Nu had ik daar toevallig op gelet tijdens het passeren.
Mijn snelheid was, na al mijn waarschuwings-activiteiten, al redelijk gezakt en ik passeerde met 14 kilometer per uur! Daarnaast werd ik er door mevrouw, fijntjes maar nog steeds luidkeels, op gewezen dat het toeristisch gebied is. Kinderdijk waren we al ruim gepasseerd, dus dat was het niet, maar aangezien het, aanhoudende luidkeelse gedrag van mevrouw heb ik haar er wel op gewezen dat we ons wel in een stiltegebied bevonden. Dat was tegen het verkeerde been, maar dat maakte mij niet meer uit. Ik stapte weer op en heb hier uiteindelijk wel weer erg moeten lachen :lol: . Zeker omdat ik na een paar meter het bordje stilte-gebied tegenkwam en ik nog even m'n arm uit kon steken om het toch nog even te laten zien en een duimpje omhoog te geven '
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

jbdv
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 21 jan 2015 23:52

jbdv 24 mar 2015 23:02

@Zorro. Leuk verhaal, al zou ik wel een blessure overhouden aan de facepalm in die situatie (draag nog geen helm).

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 02 apr 2015 21:58

Tijd om nog eens even te googlen op elektronische fietsbel.
Waar dit topic allemaal mee begon bijna een jaar terug.
Ik zie eerlijk gezegd nog steeds geen aantrekkelijke modelletjes voor op mijn stuur.
Blijf dus aangewezen op een ouderwetse grote bel of een kleine amper geluid makende mini variant.

Wie heeft er kennis van alternatieven die amper zichtbaar zijn maar wel goed hoorbaar op afstand?
Zij is ook tegen

Plaats reactie