Geef hier je mening over wat je van het magazine vindt.

Slimmer Fietsen

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37659
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 apr 2015 13:00

NicoNB schreef: Het vervelende aan dit soort campagnes is, mensen die toch al een hekel hebben aan (race)fietsers zien dat hun beeld wordt bevestigt en waardoor een zelflegitimatie ontstaat waarbij mensen nog hatelijker worden ten aanzien van racefietsers.
Deze mensen gaan dus nog asocialer reageren (verbaal en fysiek) naar fietsers want 'fietsers zijn uitschot' kijk maar naar al die campagnes, zelfs de ANWB en de NTFU zijn het met ons eens..
Ja, dat gaf ik ook al aan.
Maar niet benoemen is ook geen optie. Al vraag ik mij af of je de echte hufters bereikt.
Zie ook die stupide Postbus51 spot over de Snelheidsweter; "op je snelheid letten is suf" straalt die spot aan alle kanten uit. Geen hardrijder die zich daar mee identificeert.
Less is bore

RobbertR
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 apr 2015 13:38

RobbertR 02 apr 2015 14:01

Sportfietsen heeft een imagoprobleem.

Ik zit regelmatig/veel op de racefiets en/of mtb..

ik ben van mening dat bij wielrennen het aan aantal zaken liggen..

- veel rijders roepen en/of schreeuwen naar andere weggebruikers om er voorbij te komen. Gebruik een bel. Met een bel kun je al op grotere afstand mede weggebruikers waarschuwen. Een fietsbel komt ook wat neutraler over dan een roep en/of schreeuwen.. een roep en/of schreeuw komt vaak irritant over en vaak op een te laat moment.
- Ik vind dat je mede weggebruikers in of op lastige momenten mag begroeten bij passeren, wanneer zij voor jouw aan de kant gaan.. Ik zie dat veel racefietsers niets zeggen bij het passeren.. Door een begroeting geef je aan het passeren een positieve lading.
- een peloton of een groep wielrenners kunnen overweldigend overkomen bij mede weggebruikers. Wanneer ik een groep begeleid, dan pas ik onze snelheid aan wanneer ik mede weggebruikers benader op het fietspad.

Ik kan nog wel veel meer punten benoemen...

Het komt erop neer dat wij sportfietsers bij ons zelf moeten beginnen met imago verandering..
Wij zijn met zijn alle te gast op onze Hollandse wegen en paden. Als gast, vind ik dat je vriendelijk, beleefd en je netjes moet gedragen.
Wij moeten beleefder worden, respect tonen en maak gebruik van een fietsbel naar onze mede weggebruikers. Hou rekening dat je als groep/peloton overweldigend over kan komen, mensen kunnen daardoor anders dan normaal reageren...

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 02 apr 2015 14:14

RobbertR schreef:Wij moeten beleefder worden, respect tonen en maak gebruik van een fietsbel naar onze mede weggebruikers.
Beste Robbert,

Welkom op ons forum.
Over het gebruik van de fietsbel is hier uitgebreid gediscussieerd.

Persoonlijk ben ik van mening dat de fietsbel (wetgeving uit de 19e eeuw?) voor mensen die op lekker tempo rijden >30 geen zin heeft omdat de mensen waar je voor belt slechthorend zijn en de bel pas op spatbordlengte horen.
De rest van de verkeersdeelnemers heb ik of geen last van omdat zij zich aan de verkeersregels houden ofwel ga ik met plezier voor in de ankers (kleine kinderen op hun fietsje).

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 apr 2015 14:24

Voor mij is het "probleem" eigenlijk heel simpel en daardoor ook heel moeilijk. Op het moment dat je aan het verkeer deelneemt, moet je in de eerste plaats verkeersdeelnemer zijn. Daar moet je focus en aandacht liggen, bij het deelnemen aan het verkeer. Dat is de regel en de oplossing. Als iedereen op de openbare weg zijn eerste aandacht ligt bij het deelnemen aan het verkeer alles opgelost.

Waar gaat het mis. Overal waar de aandacht eerst bij iets anders is. Fietsers die meer bezig zijn met KOMmetjes, gemiddeldes, sprintjes om van je maatjes te winnen. Bejaarden die de weg zoeken, genieten van de omgeving. vooral gezellig bezig zijn. Automobisten (tes) die hun haar kammen, lippenstiften, scheren, F1 piloot spelen, genieten van de muziek. (en om al deze redenen verrast worden door wielrenners die net wat sneller rijden dan waar ze op rekenen) Pubers die van de muziek genieten, klasgenootjes vervelen, of geleid worden door hun hormonen.
Bij dit alles zijn wielrenners lekker herkenbaar, een groep die groot genoeg is en net niet te groot. En in de huidige maatschappij moet altijd iemand het gedaan hebben, de wielrennen is dan binnen de verkeersdeelnemers redelijk makkelijk te benoemen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 02 apr 2015 14:26

Naar mijn mening en ervaring werkt een fietsbel wel degelijk heel goed. Veruit de meeste mensen maken rustig ruimte waarvoor ik altijd bedank.
Als ze het niet horen tingting ik wat harder, wat dan wel eens irritatie kan opwekken, niets aan te doen.
En als ze het dan nog niet horen een harde 'PARDON'

aanpassen, het is geen wedstrijd 8-)

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 apr 2015 14:58

Ik denk dat je met de toegenomen drukte op fietspaden ook de verkeersregels en indeling daar op moet aanpassen. Ik zou denk ik pleiten voor een tweebaansfietspad, een snelle baan en een langzame baan, en daarbij Vvn spotjes op tv waarbij je mensen er op attendeert dat het zo werkt. En een bel werkt imho ook erg goed. Je moet het alleen wel op tijd en vaak genoeg doen voordat begrepen wordt wat er aan de hand is :)
:winkthumb:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2015 15:09

Een 2 baans-fietspad? Dat lost toch niets op, iedereen met een E-bike wil die gewone trage fietsers ook inhalen. Dan kan je beter direct 4 banen aanleggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 02 apr 2015 15:20

Hoe breder het fietspad, hoe langer de hondenriem.....

precies wat ophetkantje zeg er moet in deze huidige maatschappij altijd iemand de pispaal zijn.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 02 apr 2015 15:20

NicoNB schreef: Persoonlijk ben ik van mening dat de fietsbel (wetgeving uit de 19e eeuw?) voor mensen die op lekker tempo rijden >30 geen zin heeft omdat de mensen waar je voor belt slechthorend zijn en de bel pas op spatbordlengte horen.).
Dus: Snelheid aanpassen zodat het wel zin heeft om te bellen.

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 02 apr 2015 15:36

Eigenlijk vind ik e-bikes niet zo'n probleem. Mensen die anders mogelijk niet genoeg snelheid hebben voor een mooie rechte lijn gaan nu lekker recht. De snelheidsverschillen worden wat kleiner voor die groep.

en +1 voor "Dus: Snelheid aanpassen zodat het wel zin heeft om te bellen."

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 02 apr 2015 15:51

De campagne van de ntfu is mij te ingewikkeld. Ik heb hem zeker twee keer zien langs komen en ben goeddeels vergeten wat ze allemaal kwijt wilden. Idealiter bereikt hun bericht zowel de wielertoerist als de rest van de weggebruikers. Nu heb ik het gevoel dat er te veel signaal-conventies worden geïntroduceerd. Ik heb ze niet onthouden terwijl ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd ben in het wielergebeuren.
Wat je afspreekt is niet zo belangrijk. Ik vind de toon van de filmpjes erg geslaagd.
Het liefst zou ik zien dat mensen wat minder snel boos worden.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 02 apr 2015 16:16

amclassic-fan schreef:Een 2 baans-fietspad? Dat lost toch niets op, iedereen met een E-bike wil die gewone trage fietsers ook inhalen. Dan kan je beter direct 4 banen aanleggen.
Ben jij zo'n linksplakker op de snelweg :mrgreen: ?
:winkthumb:

Plaats reactie