Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

hoe haal ik vorkbuis los van vork

h_smits@yahoo.com
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2015 13:22

h_smits@yahoo.com 14 mar 2015 13:42

Mijn vorkbuis is helemaal verroest en de spacers zaten ook muurvast geroest aan het balhoofd. Ik heb dus met veel geweld de vorkbuis uit het frame kunnen slaan. Er moet nu dus een nieuwe vorkbuis op de voorvork worden gezet, alleen ik heb geen idee hoe ik de oude buis eraf krijg.Iemand een idee?

Afbeelding

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 8cb0aaacd8
Laatst gewijzigd door h_smits@yahoo.com op 15 mar 2015 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mar 2015 14:03

Ik denk dat het hier niet om een racefiets of mtb gaat en dat je een aantal namen door elkaar haalt. Vork en vorkbuis zijn een geheel. Spacers vastgeroest? Kortom, laat even weten over welke fiets we het hebben, beter nog: een fotootje.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 mar 2015 15:10

h_smits@yahoo.com schreef:Mijn vorkbuis is helemaal verroest en de spacers zaten ook muurvast geroest aan het balhoofd. Ik heb dus met veel geweld de vorkbuis uit het frame kunnen slaan. Er moet nu dus een nieuwe vorkbuis op de voorvork worden gezet, alleen ik heb geen idee hoe ik de oude buis eraf krijg.Iemand een idee?
Er af zagen. :roll:

Maar volgens mij kan je de vorkbuis niet zo maar vervangen want deze is als één geheel met de vork vast gelast en zal je dus de gehele voorvork moeten vervangen. ;)

Tenzij je als handige knutselaar in het bezit bent van een lasapparaat. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 mar 2015 15:40

@Orlok stelt het wel heel simpel voor. Al ben je gediplomeerd lasser, dan ben je nog nergens. Losse buizen zijn nergens te koop, of je moet ook buizenfabrikant zijn en beschikken over het stelpatroon van de vork. Een hele vork is wel te koop. Letten op de inbouwhoogte enz. Stalen vorken zijn te koop, maar de vraag blijft: hebben we het over hetzelfde? :roll:

h_smits@yahoo.com
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 mar 2015 13:22

h_smits@yahoo.com 15 mar 2015 13:05

Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik op dit forum een foto moet plaatsen. Voolopig heb ik in het originele bericht een link naar de foto op mijn facebook site toegevoegd.

De geveerde vorkbuis voor mijn Trek 7700:2009 die ik zoek is oa te koop bij Rose en http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... orkbuizen/

Het stuur ging niet meer links of rechts en achteraf gezien kwam dat omdat de spacers aan de binnenzijd verroest waren aan de vorkbuis en aan onderzijde met het balhoofd. De vorkbuis is ook verroest en die heb ik met een moker uit de spacers geslagen, waardoor de vorkbuis aan de bovenkant, waar normaal de stuurpent zit, helemaal verrot geslagen en onbruikbaar is,

Als de Trekvoorvork vast zit aan de geveerde vorkbuis dan kan de fiets naar de schroothoop, denk ik.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 15 mar 2015 15:18

Die voorvork is einde verhaal. Maar waarschijnlijk kan je ergens wel een starre voorvork ophalen die past. Lijkt mij zo 1 1/8". Als je het balhoofd ook moet vervangen kan je al de cups er uit tikken, en even meten inwendig Ø34= 1 1/8"

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2015 22:09

Als je inderdaad weet hoe je deze buis aan je vorkkroon weet vast te maken, zijn we zeer benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. Hollandbikeshop als leverancier kan ik echt niet aanbevelen.
Spacers aan de binnenzijde is nog altijd een raadsel voor mij. Nu ik dat fotootje nog eens goed bekijk, zie ik een dikke buis met onderaan iets dat op een grootuitgevallen kroonlagerring (inderdaad aardig roestig) lijkt en een binnenbuis, die lijkt met een tussenstuk (alu-kleur) in de vork zit geperst. Komt dit geheel dan in de balhoofdbuis? Schuift die dikke buis los over de dunne buis? Komt dit in de buurt van de feitelijke construktie? Heel eerlijk: nooit eerder gezien. Zijn die losse vorkbuizen voor de handel bedoeld die persgereedschap hebben of voor iedereen die over een moker beschikt? :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 15 mar 2015 22:22

baron062 schreef:Die voorvork is einde verhaal. Maar waarschijnlijk kan je ergens wel een starre voorvork ophalen die past. Lijkt mij zo 1 1/8". Als je het balhoofd ook moet vervangen kan je al de cups er uit tikken, en even meten inwendig Ø34= 1 1/8"
Iets duidelijker: binnendiameter buitenbalhoofdbuis voor externe cups 34mm hoort bij buitendiameter vorkbuis van 28,6mm (=11/8") :)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 mar 2015 07:13

Nog maar eens goed naar je foto gekeken en je kunt, met het juiste gereedschap, door de opening aan de onderkant van de vorkkroon de klemming met de vorkbuis raken, slaan enz. Volgens Google is je fiets een hybride, weliswaar met een afwijkende vorkconstruktie die volgens mij in Nederland nooit verkocht is. De verbinding tussen vork en vorkbuis, althans de dunnere, lijkt niet gelast. Wij blijven benieuwd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 mar 2015 11:55

Als ik de foto goed bekijk en de uitleg dat het een geveerde vorkbuis zou moeten zijn die te koop is bij Hollandbikeshop dan is mijn conclusie dat de vorkbuis in de vork is gedraaid, dus niet gelast is. Met andere woorden als je de oude vorkbuis er met een goede klemtang of moordenaar o.i.d. uit de vork zou kunnen draaien moet je er dus zo weer een nieuwe in kunnen draaien, toch?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 16 mar 2015 12:47

Orlok schreef:Als ik de foto goed bekijk en de uitleg dat het een geveerde vorkbuis zou moeten zijn die te koop is bij Hollandbikeshop dan is mijn conclusie dat de vorkbuis in de vork is gedraaid, dus niet gelast is. Met andere woorden als je de oude vorkbuis er met een goede klemtang of moordenaar o.i.d. uit de vork zou kunnen draaien moet je er dus zo weer een nieuwe in kunnen draaien, toch?
Ik denk dat die verbinding geperst of verlijmd zit.Die binnenbalhoofdbuis als te koop bij HBS gaat niet passen.

Edit: na wat verder zoeken lijkt het deze vork, waar ook een recall op is geweest:

http://www.bikeradar.com/news/article/t ... kes-21706/

Afbeelding

http://www.tranzxpst.com/components/pro ... oduct/jf1/
Laatst gewijzigd door baron062 op 16 mar 2015 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 mar 2015 12:49

baron062 schreef:Ik denk dat die verbinding geperst of verlijmd zit.
Dat is werk van een zware pers + matrijs.

Plaats reactie