Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 19 sep 2014 18:54

En mijn wedstrijdfiets voor 2015 is eindelijk klaar, tijd om even te laten zien dus! :)

Quintana Roo CD0.1 (UCI illegal frameset) met:
-Campagnolo Record QS derailleurs
-Quark Red22 powermeter (omgeboud naar force armen ivm lagers)
-Zipp 900 + Hed.3 tubulars

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1109
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 19 sep 2014 19:34

TumTumTum schreef:58! Bestaat dat? :shock:
Moet je ff kijken waar Maas van Beek een aanval op het WU record gaat doen; 80 tanden :o :D !

@scighera; ziet er fraai uit! Is die drinkfles niet ernstig belemmerend voor de aërodynamica dan wel de armen dicht bij elkaar (dus ook de AD :) )? Of rijdt je alleen triatlons?
Canyon Aeroad CFR
Canyon Grail CF

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5663
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 19 sep 2014 20:08

Die 58 gebruikt Martin vooral om een rechtere kettinglijn te krijgen.

Als hij een 53 zou hebben, rijdt hij te vaak met een schuine ketting (bijv. 53x11, 53x12). Met de 58 voor kan hij achter met één tandje groter rijden (58x12, 58x13).

De 58x11 houdt hij achter de hand voor afdalingen waarin moet worden bijgetrapt.


Mooie fiets trouwens Scighera!

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 19 sep 2014 20:31

Thanks!
tomtom schreef:
TumTumTum schreef:58! Bestaat dat? :shock:
Moet je ff kijken waar Maas van Beek een aanval op het WU record gaat doen; 80 tanden :o :D !

@scighera; ziet er fraai uit! Is die drinkfles niet ernstig belemmerend voor de aërodynamica dan wel de armen dicht bij elkaar (dus ook de AD :) )? Of rijdt je alleen triatlons?
Alleen triathlons ;) bij een KNWU/UCI wedstrijd krijg ik ruzie met de official wegen de diepte van oa de balhoofdbuis (3:1 regel)

Met deze bidon kan ik drinken in aero positie dus minder verstorend dan steeds naar de zadelbuis grijpen :) (wat alleen moet als ik moet bijvullen)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1109
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 20 sep 2014 15:08

Haal je de lengte van 75cm wel? Zo op het oog niet :-)!
Canyon Aeroad CFR
Canyon Grail CF

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 21 sep 2014 10:20

83cm met ingeklapte shifter :D

Ben blij dat ik met die regels niets van doen heb ;)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1109
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 21 sep 2014 10:34

Gisteren bij mijzelf opgemeten en het is 85cm (di2 shifter)! Da's dus bijna onmogelijk om terug te brengen maar 75cm lijkt me. Volgend jaar wil ik wel wat KNWU TT wedstrijden rijden. Ik ben benieuwd of er gecontroleerd wordt... Voor nu eerst ff herstellen; gisteren tijdens de laatste TT wedstrijd een enorme klapper gemaakt. Ik moest mijn 808 firecrest wisselen i.v.m. een lekke band voor een ander wiel en de voorrem was daar niet op afgesteld. Bij een haakse bocht rechtsaf ging dat dus goed mis; de hele rechterkant incl. gezicht ligt open :(
Canyon Aeroad CFR
Canyon Grail CF

menno
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 27 mar 2005 19:17

menno 10 okt 2014 20:09

Afgelopen weekend koppeltijdrit in Bemmel over de dijk. Bij slecht weer (regen) en veel wind toch maar naar Bemmel gereden. Mochten als 6de starten en moest gelijk een gat dichtrijden vanaf de start..was de 1ste keer dat we een koppeltijdrit reden en moeten toch nog wat oefenen. Uiteindelijk 20ste geworden en voor ons iets teleurstellend.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 09 mar 2015 19:05

Wat is de meest aërodynamische wiel combinatie in een tijdritfiets? Disc achter, maar nog steeds Zipp 8cm vooraan of zijn er al tests met andere resultaten?

Grtz Tom
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24328
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 mar 2015 21:37

Meest aerodynamisch of de snelste? Welk antwoord je ook zoekt het is altijd afhankelijk van de omstandigheden. Het zal ook afhankelijk van de het frame en de renner erop zijn. Wiggins rijdt meestal met een 3 spaaks voorwiel en die heeft minder last van sponsor belangen qua wielen dan andere
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Daveke2
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 09 mei 2012 22:19

Daveke2 09 mar 2015 21:44

En het ene driespaakswiel is het andere niet, de Hed3C zal denk ik het "snelste" zijn, maar een gewone Hed3 zal niet veel onderdoen voor een Zipp 808. Disc achter is sowieso altijd het snelste, tenzij je de Ironman Hawaii gaat doen

Gebruikersavatar
tornadotom
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 11 nov 2007 16:39

Gebruikersavatar tornadotom 10 mar 2015 08:12

Zoals AM-fan idd aangeeft is het afhankelijk van de omstandigheden. Bij een tijdrit onder de zeedijk (recht heen en terug) heb je profijt van een 3-spaaks waarschijnlijk. Open parcours zal een 8cm velg meer voordeel leveren. Zit er zoveel verschil in een HED3C en bijvoorbeeld een FFWD driespaaks? Gaat een amateur dat merken? Ga je als hobbyist überhaupt het verschil merken vooraan? De disc zou rendabel zijn boven de 40 km/h toch? Dat haal ik wel.
Vertrouwen is goed, controle is beter.

Plaats reactie