Tubeless
Tubeless is zeker niet voor iedereen. Ik vind het wel veel beter dan met binnenband (zowel op de racer als op de gravelfiets)
In de 4-5 jaar dat ik ermee rijd, heb ik 2 maal een binnenband moeten steken, beide keren op de gravel. 2 keer een scheur in de wang van de band (door een steen en door een tak, de WTB Resolutes zijn top maar de wang is soms wat fragiel). De eerste was het gedoe omdat ik het ventiel niet los kreeg (ondertussen heb ik een kleine mini-tang van Ali om dit te voorkomen) maar de tweede keer was ik binnen de 5 minuten terug weg.
Verder op de racer 1 keer een plug moeten steken en een paar keer met wat minder druk naar huis gereden. Veel beter dan maandelijks een nieuwe binnenband moeten steken zoals ik vroeger had (vooral in de winter was dat pas echt gedoe, vond ik)
Als je minder rijdt, wordt tubeless wel meer gedoe. Mijn buitenbanden zijn nu versleten voordat de melk vervangen moet worden (dat heb je met een kleine 20.000km per jaar)
Ik ben zeer tevreden van Stans (de normale, de race vond ik niet zo aangenaam).
In de 4-5 jaar dat ik ermee rijd, heb ik 2 maal een binnenband moeten steken, beide keren op de gravel. 2 keer een scheur in de wang van de band (door een steen en door een tak, de WTB Resolutes zijn top maar de wang is soms wat fragiel). De eerste was het gedoe omdat ik het ventiel niet los kreeg (ondertussen heb ik een kleine mini-tang van Ali om dit te voorkomen) maar de tweede keer was ik binnen de 5 minuten terug weg.
Verder op de racer 1 keer een plug moeten steken en een paar keer met wat minder druk naar huis gereden. Veel beter dan maandelijks een nieuwe binnenband moeten steken zoals ik vroeger had (vooral in de winter was dat pas echt gedoe, vond ik)
Als je minder rijdt, wordt tubeless wel meer gedoe. Mijn buitenbanden zijn nu versleten voordat de melk vervangen moet worden (dat heb je met een kleine 20.000km per jaar)
Ik ben zeer tevreden van Stans (de normale, de race vond ik niet zo aangenaam).

Helemaal mee eens. Doc Blue was redelijk waardeloos op de gravelbike, op de racer nooit geprobeerd. Over op Silca Ultimate, zelden een plug nodig. Binnenband wel bij me, nog nooit nodig gehad.abdr schreef: ↑07 okt 2025 19:05 Het is allemaal herhaling, maar Stan's (= Doc Blue) en Stan's Race Sealant gaven bij mij als resultaat:
1. Tubeless banden die maar niet wilden dichten en bleven lucht lekken langs de flank.
2. Lekken die wel tijdelijk gedicht werden maar na verloop van tijd terug open gingen.
3. Sealant die zich scheidt in water en latex slierten.
Op aanraden van een vriend overgestapt op Orange Seal Endurance, dat gebruik ik nu al een hele tijd naar tevredenheid.
Dogma F
Ik gebruik ook stans.
Normale en race, race is wat lastiger aangezien je die niet door ventielopening in band krijgt.
Kan mij voorstellen dat als je weinig fietst het wat meer gedoe is.
En soms even wat meer gedoe met band monteren, zit je voor 4e keer booster op te pompen omdat band niet plopt...
Maar liever thuis gedoe dan onderweg in het donker met regen.
Veel mensen vergeten trouwens dat je in geval van echte pech altijd nog binnenbandje kan gebruiken.
Laatste keer dat ik dat heb gedaan is al paar jaar geleden, vraag me eigenlijk af hoelang een tubolito banje houdbaar is zit nu al aantal jaar opgevouwen in zakje.
Dynplug denk 1 of 2 keer per jaar nodig.
Normale en race, race is wat lastiger aangezien je die niet door ventielopening in band krijgt.
Kan mij voorstellen dat als je weinig fietst het wat meer gedoe is.
En soms even wat meer gedoe met band monteren, zit je voor 4e keer booster op te pompen omdat band niet plopt...
Maar liever thuis gedoe dan onderweg in het donker met regen.
Veel mensen vergeten trouwens dat je in geval van echte pech altijd nog binnenbandje kan gebruiken.
Laatste keer dat ik dat heb gedaan is al paar jaar geleden, vraag me eigenlijk af hoelang een tubolito banje houdbaar is zit nu al aantal jaar opgevouwen in zakje.
Dynplug denk 1 of 2 keer per jaar nodig.
-
scottpch64
- Forum-lid
Altijd een binnenbandje bij me wanneer ik tubeless rijd op m'n fietsen, gravel en mtb.
Heb 1x een binnenband moeten steken bij de gravelbike in het pre- pluggen tijdperk omdat het gat zo groot was dat de latex het niet meer dicht kreeg.
Een wikkel van een reepje ertussen gelegd en zo naar huis gereden, idem met de mtb.
Heb 1x een binnenband moeten steken bij de gravelbike in het pre- pluggen tijdperk omdat het gat zo groot was dat de latex het niet meer dicht kreeg.
Een wikkel van een reepje ertussen gelegd en zo naar huis gereden, idem met de mtb.
In al die jaren op 5 fietsen, vele tienduizenden kilometers NOG NOOIT een biba boeven gebruiken. Wel altijd bij me.
Pluggen denk ik 3x tot nu toe. Altijd in 1x raak.
Pluggen denk ik 3x tot nu toe. Altijd in 1x raak.
Ik moet zeggen dat ook ik mij de tijd niet kan heugen dat ik een biba heb moeten steken, maar ook altijd twee biba's bij me. Dat brengt mij op het idee deze maar weer ens te inspecteren of ze nog wel goed zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Mijn plan was dus om mijn gravelbike te gebruiken voor zowel race als gravel. Daarom twee wielsets. 1 wielset met gravel banden en tubeless en de andere set zouden dus gewoon TPU binnenbandjes worden. De banden die ik had gekozen (afgaande op positieve reviews) zijn de Pirelli Cinturato EVO TLR. Ik kreeg ze vandaag binnen en het viel me meteen al op dat ze super stijf en niet flexibel zijn. Daarna met veel enthousiasme aan de slag gegaan om ze op de velgen te leggen. Ik heb in al die 30 jaar dat ik fiets, nog nooit meegemaakt dat ik een buitenband niet op de velg kreeg, maar vandaag was het dan toch zover. Gewoon niet te doen. Zeepsop, tiewraps, nog net geen bloedende handen, het lukte gewoon niet. Daarom toch maar de keuze gemaakt voor tubeless. We gaan het meemaken.
-
scottpch64
- Forum-lid
Nadat de band een tijdje op de velg heeft gezeten, is ie ook wat opgerekt en gaat het plaatsen van een nieuwe bb wel wat gemakkelijker.
Met nieuwe Continental GP5000 heb ik ook problemen met het opleggen icm een TPU bb.
Daarom eindig ik bij het ventiel en leg het laatste gedeelte van de band erop met bandenlichters.
Wel eerst de TPU bb goed in het velgbed drukken en daarna voorzichtig met de bandenlichter het laatste stukje doen, nog nooit een TPU lekgeprikt met bandenlichter.
Na een tijdje op de velg gezeten te hebben, gaat ook deze band er een stuk gemakkelijker af en weer erop zonder bandenlichters te gebruiken!
Met nieuwe Continental GP5000 heb ik ook problemen met het opleggen icm een TPU bb.
Daarom eindig ik bij het ventiel en leg het laatste gedeelte van de band erop met bandenlichters.
Wel eerst de TPU bb goed in het velgbed drukken en daarna voorzichtig met de bandenlichter het laatste stukje doen, nog nooit een TPU lekgeprikt met bandenlichter.
Na een tijdje op de velg gezeten te hebben, gaat ook deze band er een stuk gemakkelijker af en weer erop zonder bandenlichters te gebruiken!
Tubelessready buitenbanden in combinatie met binnenbanden is ruk. Om goede tubelesseigenschappen te hebben MOETEN ze strak op de velg liggen.
(mede daarom rij ik alleen boven de 35mm tubeless)
(mede daarom rij ik alleen boven de 35mm tubeless)
Niet zijken maar reiden !
Het ligt ook deels aan de TLR velgen. Die zijn vaak net een fractie groter dan ouderwetse velgen, en daardoor krijg je een combi met een binnenband er lastiger in.