Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor de beginnende (student)wielrenner

studentjefietst
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 23:38

studentjefietst 14 nov 2021 10:43

Wat vind je van deze? Ik ben aankomende week in de buurt van Rotterdam iig, ik wou dan bij deze komen buurten:

https://link.marktplaats.nl/m1771953786 ... nt=app_ios

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 nov 2021 11:29

Het lijkt mij qua onderdelen op een samengeraapt setje. De achterderailleur is een Ultegra uit de 6500 reeks, als ik mij niet vergis. 9 speed dus. Die onderdelen werden in 1997 geïntroduceerd. De shifters herken ik niet (en de verkoper weet het blijkbaar ook niet).

Niet blind staren op de naam "Ultegra" of "Dura Ace", want ik zou zeggen dat je met een moderne Tiagra beter af bent. Ik zou dus voor iets moderners gaan.
Tip: bij de meer recentere Shimano 105 (en hoger) shifters zitten alle kabels (dus niet alleen je remkabels, maar ook je derailleurkabels) onder het stuurlint verborgen. Bij Tiagra is dit pas bij de meest recente versie (de 4700-serie) het geval.

Ik ben zelf een paar jaar geleden (ook als student) op een Sensa Umbria begonnen met een Tiagra 3x10 afmontage. Prima materiaal om het wielrennen te ontdekken. Fiets heb ik in 2018 verkocht voor 350 euro en kan ik je van harte aanbevelen. Andere merken met een hoge prijs/kwaliteitsverhouding zijn bijvoorbeeld Cube en Bulls.
Laatst gewijzigd door Chefske op 14 nov 2021 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 nov 2021 11:34

Wij forumleden worden denk ik een stuk minder enthousiast hier van oude bianchis dan jij.

De fiets is een stuk goedkoper, maar ook weer een stukje ouder. Zo ongeveer elk onderdeel heeft zichtbare slijtage of schade. Het frame heeft wat bubbelende lak van aluminium corrosie te zien bij de bidonhouder montagepunten. En de schakelonderdelen hoor origineel gezien bij elkaar. Ik vind de staat vooral jammer. Er lijken wel nieuwe kabels op te zitten, maar ze zijn wel een beetje lang. Banden lijken inderdaad nieuw, maar hebben wel een tijdje ergens op de plank gelegen. Kettingblad voor kan op korte termijn vervangen worden. Ik denk dat de fiets het nog wel een tijdje doet verder. Prijs is wel laag ( in overspannen markt termen dan )

Shiters zijn 105 9 speed serie zonder kapjes, maar kan ook tiagra zijn. Crank volgens mij ook 9 speed 105. Remmen zijn een nieuwere 105 serie. Derailleur een 9 speed 6500. Voorderailleur een 7700.
Laatst gewijzigd door thestudent op 14 nov 2021 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 nov 2021 11:37

Chefske schreef: 14 nov 2021 11:29 Het lijkt mij qua onderdelen op een samengeraapt setje. De achterderailleur is een Ultegra uit de 6500 reeks, als ik mij niet vergis. 9 speed dus. Die onderdelen werden in 1997 geïntroduceerd. De shifters herken ik niet (en de verkoper weet het blijkbaar ook niet).

Niet blind staren op de naam "Ultegra" of "Dura Ace", want ik zou zeggen dat je met een moderne Tiagra beter af bent. Ik zou dus voor iets moderners gaan.
Tip: bij de meer recentere shifters zitten alle kabels (dus niet alleen je remkabels, maar ook je derailleurkabels) onder het stuurlint verborgen.
Die tiagra fiets die ik gepost had is een stuk minder oud al. Want tiagra kreeg dat pas heel laat. Die tiagra serie is bijna identiek aan oudere 105. Verder zou ik me op die kabels ook niet op blindstaren. Want de duurdere focus 105 fiets kwam bijvoorbeeld met goedkope fsa crank en tektro remmen. Waarbij ik voor beide liever de tiagra remmen en de tiagra hollowtech II crank heb.

En bij campagnolo hebben alle shifters de kabels onder het stuurlint langs en zegt het helemaal niks.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Chefske
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 nov 2021 11:47

Terechte opmerkingen van @thestudent, ik heb mijn post ietsje aangepast.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 nov 2021 19:54

Bij die Stevens zien de voorbladen wel een beetje versleten uit. Dat voorspeld niet veel goeds over de rest van de slijtagedelen.

Die Bianchi is echt een barrel.

Waarom toch die Bianchi's? Een fiets van een duurder merk is in deze prijsklasse niks beter dan een budgetmerk.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5353
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 nov 2021 20:06

There is no budget like low budget.

Inderdaad een fiets in deze prijsklasse is het altijd wel wat. Bij de ene fiets dit, bij de ander dat. Gelukkig hoeft een dergelijk kettingblad niet al te veel te kosten. Decathlon cassette en ketting erop. ( ja serieus) ( of zelf op ali bestellen ) en een kettinbladje scoren nog. Maar dan moet je wel wat zelf kunnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

hayes

hayes 14 nov 2021 20:55

Vwoila. En ik vermoed dat dit z'n eerste racefiets is? Dan is zelf knutselen misschien net iets te veel gevraagd?
Ik zou iets zoeken met TIagra of 105.

Zoiets. Blad vooraan is wel op. En staat in de verre Belgische westhoek.
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 96a755833d

Afbeelding

Maar er moet wel iets te vinden zijn, zelfs in deze tijden.
Ik zou wel zoeken naar een fiets van een prijs-kwaliteit merk.

Ben ik de enige waar Facebook en Marketplace één grote ramp is de laatste tijd? Foto's die amper willen laden.

studentjefietst
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 nov 2021 23:38

studentjefietst 14 nov 2021 23:24

@thestudent Wat vrienden waren érg enthousiast over de Bianchi's eigenlijk, vandaar dat ik vooral naar die had gekeken 😅

Maar iig bedankt voor het meedenken allemaal! Dit helpt me (ook letterlijk) goed op weg in de zoektocht naar een racefiets!

Plaats reactie