Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Romagna Gravel

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 nov 2021 13:41

Heb me gisteren een model 2022 kunnen aanschaffen. Er is enig zoekwerk aan voorafgegaan. Meeste Sensa dealers hadden geen op voorraad, een dealer in de buurt had 1 maat 55 staan en prijs was de volle adviesprijs. Gezien de schaarste kunnen ze zich dit nu blijkbaar permitteren, vind ik een beetje arrogant. Ik ben uiteindelijk bij Ad Verstegen in Uden beland, deze had ruime voorraad Romagna Gravel en heb nog een fikse korting gekregen. Topkerel!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2021 14:56

Bij een toenemende vraag en minder aanbod zal het over het algemeen zo zijn dat de prijs stijgt. Wat is daar arrogant aan?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 nov 2021 15:59

Ik vind het arrogant om te vinden dat een korting al direct aangeboden zou moeten worden... :twisted:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 nov 2021 18:25

Korting geven= gezonde concurrentie.
Als jij graag de volle prijs betaalt, ga je gang.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 04 nov 2021 18:58

Arrogant wanneer je de adviesprijs vraagt voor een product. Sta je in de supermarkt ook steeds bij de servicebalie met je beklag?

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 nov 2021 20:23

Pitti Carabinieri schreef: 04 nov 2021 18:58 Arrogant wanneer je de adviesprijs vraagt voor een product. Sta je in de supermarkt ook steeds bij de servicebalie met je beklag?
Ik beklaag me helemaal niet bij de verkoper maar ga gewoon op zoek naar een betere deal..
Ik wil vooral forumleden een hint geven waar gravelfietsen voorradig zijn aan een scherpe prijs.
Trouwens, voor de Coronacrisis werd er zowat nergens de adviesprijs van de fabrikant gevraagd.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2021 20:48

Vraag en aanbod. Zo werkt nu eenmaal de markt. Leg eens uit waarom korting geven voor gezonde concurrentie zorgt? Je kan ook concurreren op basis van bijv service.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 nov 2021 20:56

In het begin van mijn "fietscarrière", nu bijna 35 jaar geleden, kocht ik mijn fietsen bij de lokale fm met een korting van maximaal 5%.
De laatste jaren echter was 25% korting op de adviesprijs niet abnormaal.
Dat is nu iets minder maar nog steeds dichter bij de 25% van enige jaren geleden dan de 5% van enkele decennia terug.
En dit allemaal zonder in te boeten op service.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 nov 2021 21:17

Maar dat geeft nog niet aan waarom korting zorgt voor een gezonde concurrentie.

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 nov 2021 22:47

NuitKor schreef: 04 nov 2021 21:17 Maar dat geeft nog niet aan waarom korting zorgt voor een gezonde concurrentie.
Uittreksel Netinbag:
"Wat zijn concurrerende prijzen?
Concurrerende prijzen zijn het proces waarbij de prijzen voor goederen en diensten worden vastgesteld op basis van die van een concurrent. Beslissen om meer dan, minder dan of hetzelfde te vragen als de concurrentie is een belangrijk onderdeel van de prijsstrategie. Concurrerende prijzen worden doorgaans geanalyseerd in termen van onderbieding van de concurrentie of het in rekening brengen van een prijs die onder de markt ligt. Er is echter een dunne lijn tussen gezonde concurrentie en illegale concurrentiebeperkende praktijken. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat concurrerende prijzen niet afdwalen in verboden roofprijzen."

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 05 nov 2021 01:18

gene schreef: 04 nov 2021 13:41 ...en prijs was de volle adviesprijs. Gezien de schaarste kunnen ze zich dit nu blijkbaar permitteren, vind ik een beetje arrogant.
Misschien is het wel arrogant om te vinden dat een dealer jou korting moet geven?

Korting geven (of beter de prijs) is een vorm van concurrentie, onderscheiden kan ook op andere manieren. Evenals de combinatie.

Veel fietsen zijn een massa product en goed vergelijkbaar. Persoonlijk vind ik het leuker om zelf iets samen te (laten) stellen waarbij de prijs niet leidend is en een "klik" te hebben met de FM.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5063
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 05 nov 2021 08:03

gene schreef: 04 nov 2021 22:47
NuitKor schreef: 04 nov 2021 21:17 Maar dat geeft nog niet aan waarom korting zorgt voor een gezonde concurrentie.
Uittreksel Netinbag:
"Wat zijn concurrerende prijzen?
Concurrerende prijzen zijn het proces waarbij de prijzen voor goederen en diensten worden vastgesteld op basis van die van een concurrent. Beslissen om meer dan, minder dan of hetzelfde te vragen als de concurrentie is een belangrijk onderdeel van de prijsstrategie. Concurrerende prijzen worden doorgaans geanalyseerd in termen van onderbieding van de concurrentie of het in rekening brengen van een prijs die onder de markt ligt. Er is echter een dunne lijn tussen gezonde concurrentie en illegale concurrentiebeperkende praktijken. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat concurrerende prijzen niet afdwalen in verboden roofprijzen."
Dat wil alleen maar zeggen dat concurrende prijzen een onderdeel is van marketing, maar zoals gezegd zijn er veel meer knoppen waar je aan kunt draaien. Zoals service en locatie. Concurreren op prijzen kan je doen als er meer aanbod is dan vraag. Maar dat is momenteel niet het geval. Een FM kan zelf ook lastig aan voorraad komen, en de vraag is enorm. Nogal arrogant om dan altijd maar te verwachten dat je veel korting krijgt.

Ik koop veel liever bij iemand waar ik een goed gevoel bij heb en goede service geeft en dan hoef ik niet het onderste uit de kan.

Plaats reactie