Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies voor een nieuwe racer

AzzurroNL
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2014 11:28

AzzurroNL 01 nov 2021 20:09

Hi allen,

Ik rijd nu met veel plezier op een (aluminium) Scott Speedster 10 (Ultegra-mix) uit 2016. Daarvoor heb ik een jaar of 2 op een Giat TCR 1 gereden, maar die heeft helaas een brandje niet overleefd. Op die fiets zat ik in mijn herinnering ook prima. Op de Scott merk ik dat ik er redelijk rechtop op zit, m.a.w., ik rij regelmatig met de onderarmen op het stuur (UCI: even niet meekijken graag ;) )

Omdat we dit voorjaar een kleintje hebben gekregen heb ik een goede reden om een nieuwe fiets uit te zoeken: Komende zomer gaat hij het hopelijk leuk vinden om mee te gaan in de fietskar achter de racer. Mijn partner fietst ook graag, maar liever niet alleen, deze zomer kwam het er nauwelijk van om er samen op uit te trekken. Ik heb zelf het gevoel dat ik dan geruster fiets met schijfremmen i.p.v. velgremmen. Uiteraard onderwerp van discussie, maar daar wil ik nu even overheen stappen.

Omdat de Scott bevalt ben ik begonnen daar een upgrade van te zoeken. Probleem is dat de 2022 modellen nog niet in de winkel zijn. De Speedster 10 komt in een blauwe kleur waarbij het de vraag is hoe die precies is. De Addict 30 (zelfde geometrie, maar dan carbon) is voor mij niks qua kleur (heb weinig met lichtgrijs en roodtinten), de Addict 20 is wel OK, al heb ik het niet zo op zwart. De groene zou ik ook in het echt moeten zien om te kijken of het wat is. Grootste nadeel is toch wel het prijsverschil tussen beide modellen.
In de zoektocht kwam ik op een gegeven moment de Scott Addict 20 van 2021 (https://www.scott-sports.com/us/en/prod ... -blue-bike ) tegen, waarvan ik de kleur, zeker in het echt, wel strak vind. En qua budget ligt die ook wat fijner. Maar die is natuurlijk niet meer leverbaar in mijn maat (58/XL, de maat van mijn huidige fiets), tenminste, ik heb hem na veel bellen nog niet gevonden. Het is natuurlijk ook niet het handigste moment om een nieuwe of 2021 fiets te zoeken.

Verder zoekend valt op dat er veel fietsen in deze prijsklasse vooral in saai grijs/zwart te krijgen zijn (bijv. Giant TCR, de Canyons etc.) Het spreekt mij qua kleur niet echt aan.

Wat ik dus zoek is een carbon of high-end aluminium fiets, qua geometrie enigszins tussen endurance en race in. Mijn huidige fiets heeft een stack van 61,3 en een reach van 38,9, maar dat mag dus iets sportiever. Ik heb absoluut geen zin om rechtop te zitten, ook omdat die fietsen in mijn maat door de lange balhoofdbuis die je erbij krijgt op een dranghek beginnen te lijken.

Zelf ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
- Scott Speedster 10 2022 https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =286434052 daar komt dan wel een ander zadel op en ook de skinwall-hype is niet aan mij besteed.
Pluspunt is het budget, minpunt is dat het eigenlijk weinig upgrade is van mijn model.
- Scott Addict 20 200 https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... =286425052
Pluspunt is dat ik de geometrie ken, het merk bevalt etc. Nadeel is dat het toch wel een erg zwarte 13-in-een-dozijn fiets is. De groene versie is een optie, maar waarschijnlijk lastiger te vinden. De Addict 10 (blauw) is weer wel strak qua kleur maar valt buiten het budget.
- Trek Emonda SL5 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/32560/ in het blauw. Hier hang ik een beetje tussen 2 maten in. De sportievere zit meegenomen zou ik op de 58 volgens mij goed uti de voeten kunnen, maar mijn lengte (1,91) valt wel een stuk buiten de advieslengte tot 1,85. De 60 kan ook, al zal ik dan waarschjnlijk de crank moeten laten vervangen (ik heb een powermeter met 172,5 crank, de 60 komt met 175 crank). Geen idee of dat iets aan de beschikbaarheid doet aangezien onderdelen schaars zijn...
- Ridley Fenix disc SL https://www.ridley-bikes.com/nl_NL/bikes/SBIFSDRID609 met een mooie custom kleurstelling
Pluspunt is natuurlijk de custom kleuren, dat geeft je fiets m.i. wel een wat exclusievere look. Daarnaast in de afmontage die ik zou kiezen een fractie (ca €150) goedkoper dan de Trek en de Addict (al zie ik de Trek ook wel eens goedkoper langskomen). Minpunt is dat in mijn maat (ondergrens van de XL/60) wat rechterop zit dan mijn huidige Scott. Ook de levertijd is onduidelijk, al heb ik de fiets pas volgend jaar zomer echt nodig verwacht ik.

Mijn vraag dus, wat is wijsheid? Aan de ene kant neig ik naar de Ridley, qua budget en de exclusievere looks door de custom kleuren, maar ga ik hier juist niet meer de rechtop-zittende kant op? De Trek heeft vooral een wat grotere (ca 1 cm) reach, maar dat zou denk ik geen probleem zijn met mijn lichte aap-factor (iets grotere spanwijdte dan lichaamslengte) en is oplosbaar met eventueel een kortere stuurpen.
Of zijn er andere merken/modellen die passen bij mijn wensen die ik nog niet bekeken heb?

Voor de volledigheid, ik ben ca 1,90 lang, BBL van 91, zit dus bij de meeste fietsen op de grens tussen 2 maten :-) Gewicht 82-84 kilo de rij jaarlijks (muv van dit jaar door bovengenoemde reden) zo rond de 6000 km, waarvan ca 2000 op de Tacx, afhankelijk van het weer natuurlijk. Meest rij ik op asfalt, maar af een toe een stukje "knooppuntenroute"-gravel pak ik ook graag mee.

Alvast bedankt voor alle adviezen!

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 nov 2021 21:24

Wat is nu eigenlijk de reden voor een nieuwe fiets? Kan die fietskar niet achter de huidige fiets?

En als ik jouw verhaal lees, dan zou ik zelf neigen naar de scott speedster.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 nov 2021 08:32

Koop vooral de fiets die je past en waar je ook nog eens blij van wordt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

AzzurroNL
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2014 11:28

AzzurroNL 03 nov 2021 09:29

rob74 schreef: 01 nov 2021 21:24 Wat is nu eigenlijk de reden voor een nieuwe fiets? Kan die fietskar niet achter de huidige fiets?
De fietskar kan wel achter de huidige fiets, maar ik heb (terecht of onterecht) het idee dat met 10-15 kilo extra gewicht dat mee zit te duwen het remmen wat zekerder gaat met schijfremmen ipv de velgremmen van mijn huidige fiets.
rob74 schreef: 01 nov 2021 21:24 En als ik jouw verhaal lees, dan zou ik zelf neigen naar de scott speedster.
Bedoel je daarmee dat de ca €1000 extra voor een carbon fiets voor mijn gebruik de moeite niet waard is? Kan je dat wat toelichten?
Lcsmet schreef: 02 nov 2021 08:32 Koop vooral de fiets die je past en waar je ook nog eens blij van wordt.
Dat zeker, ik ga eens op zoek naar een dealers waar ze in mijn maat beschikbaar zijn.

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 03 nov 2021 10:48

- fietskar en carbon fiets zou ik niet doen, dit ivm gekke schokken die je soms ervaart, bv. met je fiets rijd je naast een putje, maar de fietskar pakt die wel mee, dan ervaar je een soort snok naar achter...

- hier jaren met fietskar + 2 kids achter een brompton (en stalen racer) gereden. Gewone velgremmen werken prima hoor. Met een volle fietskar rijd je geen 40km per uur op wegen waar je plots bruusk zou moeten remmen, tenzij je je kinderen beu bent... :twisted:

conclusie: huidige fiets houden voor fietskar tochtjes en een mooie nieuwe bijkopen volledig naar jouw wens om te knallen als de kinderen slapen :like:

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 nov 2021 12:44

Mijn toelichting is al door Croix gegeven. Carbon frames, zeker die super lichtgewicht kaders en dan een fietskar eraan hangen...... Dat is een beetje wachten tot die ene rot kraak en het frame ligt in tweeën :o
Live fast; die young. mijn blog

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 nov 2021 12:54

Schijfremmen/velgremmen: ik heb de fietskar nu dik 2 jaar in gebruik op een fiets met velgremmen. Ben er niet mee de bergen in geweest, maar bij gewoon NL gebruik voldoet dat prima. Je tempo ligt toch lager dan gewoon, enerzijds door extra gewicht maar anderzijds natuurlijk ook gewoon omdat je extra voorzichtig rijdt en meer rekening houdt met je kind.

Wel/niet carbon: de fiets hangt afwisselend aan carbon of alu frames, gaat beiden prima. Dat de kar niet achter een carbon fiets kan/mag, is net zo'n broodje aap als dat een carbon fiets niet op de Tacx of fietsendrager kan/mag...
Een eventueel gewichtsvoordeel door carbon is verder uiteraard niet meer relevant, zodra de fietskar er achter hangt is de gewichtstoename dusdanig dat je het verschil in gewicht tussen aluminium en carbon toch niet meer merkt.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 03 nov 2021 12:59

Waarom ontbreekt giant in dit overzicht? Daar zat je ook goed op zei je.
Als je daar goed op zat dan zul je de Ridley niet fijn vinden lijkt me.

Maar waarom wil je een andere fiets? Dat is me niet duidelijk geworden. In de huidige tijd en met jouw doel zou ik juist je huidige fiets houden.

AzzurroNL
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2014 11:28

AzzurroNL 05 nov 2021 09:27

Het gaat er ook niet om om constant 40 (of 35+) te rijden met de kar, al zal dat heuvel af best wel eens voor kunnen komen. Het gaat er meer om dat je onder alle omstandigheden goed om je remkracht kan vertrouwen. Helaas komt het (ondanks dat ik best defensief rij) steeds vaker voor dat je toch onverwacht meer moet remmen.
Bedankt in ieder geval voor de ervaring dat het met velgremmen ook prima gaat!
bakboord1 schreef: 03 nov 2021 12:59 Waarom ontbreekt giant in dit overzicht? Daar zat je ook goed op zei je.
Als je daar goed op zat dan zul je de Ridley niet fijn vinden lijkt me
Eerlijk antwoord: het oog wil ook wat. De Giants die qua budget in aanmerking komen zien er (voor mij althans) niet aantrekkelijk uit door de kleurstelling en de vreemde plek waar de kabels het frame in gaan.
De Ridley is inderdaad degene met de grootste stack, dat is dan misschien inderdaad wat te rechtop.
bakboord1 schreef: 03 nov 2021 12:59 Maar waarom wil je een andere fiets? Dat is me niet duidelijk geworden. In de huidige tijd en met jouw doel zou ik juist je huidige fiets houden.
Het basisidee was een upgrade van de remmen. Het houden van mijn huidige fiets (en zelf ervaring opdoen hoe het rijdt met een kar erachter) is ook zeker een optie die ik o.b.v. de bovenstaande ervaringen steeds meer ga overwegen. De markt (en bijbehorende prijzen) zijn fors (al verwacht ik niet dat dit veel gaat dalen als de markt weer normaler is).

Plaats reactie