Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Gravel fiets

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 24 okt 2021 15:09

Beste allen,

Na de laatste jaren met name op de weg te hebben gereden en af en toe op de mountainbike. De mountainbike wordt met name gebruikt in de winter en de laatste tijd met name op gravelpaadjes aangezien deze wel op leeftijd komt eens gaan kijken voor een gravelfiets. Het budget is zo rond de €3000,- en ik zoek een toch wel 'racy' gravelbike. Het plan is om volgend jaar mee te gaan doen aan wat gravel wedstrijden.

Ik ben zelf 1.97 lang en heb een bbl van 98cm.
Mijn huidige wegfiets is een Bianchi Infinito CV maat 61 met een reach van 392 en een stack van 612. Ik heb ook nog een oudere Specialized Tarmac die een reach heeft van 408 en ook een stack van 612.

Wat mij zelf aansprak was de Canyon Grail CF SL8 €2.999,- al is het de vraag wanneer deze leverbaar is.https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... be=BU%2FBK
De Canyon Grizl CF SL 8 is wel leverbaar in december maar trekt me niet echt.

Ook de Rose BACKROAD GRX RX600 https://www.rosebikes.nl/rose-backroad- ... _size=62cm haalde het lijstje tot nu maar heb wel beetje de vraag of deze geschikt is voor gravel races.

De Orbea Terra M30 1X https://www.orbea.com/nl-en/bicycles/ro ... rra-m30-1x spreekt me misschien wel het meest aan.

Verder heb ik in de buurt een dealer van Specialized en Cervelo zitten waar ik al even ben gaan kijken. als ik vergelijk vind ik voor hetzelfde prijspunt de opbouw toch wel een stuk minder. Ook bij de Bianchi dealer even gekeken maar de Arcadex is niet echt mijn ding.

Zijn er vanuit hier nog aanbevelingen en ook levertijd meegenomen, hoe eerder hoe beter maar dat zal wel lastig zijn in deze tijd.

Gebruikersavatar
Arko74
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 27 apr 2014 17:50
Locatie: Uden
Contact

Gebruikersavatar Arko74 24 okt 2021 16:07

Ik had het zelfde dilemma, goede Specialized dealer om de hoek, maar de prijs van een Diverge (naast mijn racefiets) kon ik gewoon niet verantwoorden. :cry:

Ik ben voor een Orbea M30 gegaan. Inderdaad beter betaalbaar, je kan eventueel zelf een kleurencombinatie kiezen (MyO), en gewoon bij een fietsenmaker te kopen (vond ik persoonlijk prettiger dan online). Tot slot zit de geometrie meer richting het spectrum van een cyclocrosser/racer dan een mtb. Dus de Terra lijkt inderdaad goed aan te sluiten op jouw eisenpakket.

Maar levertijden zijn helaas lang, tenzij er toevallig nog ergens net een model (met standaard kleuren) in jouw maat staat. Rondbellen bij de dealers dus.
Verder kan het een nadeel voor jou zijn dat de maximale bandbreedte relatief smal is tov andere gravelbikes. Voor kan ik tot 40mm en achter tot maximaal 38mm banden monteren. Voor mij voldoende (en voor een wedstrijd waarschijnlijk ook), maar de trend is steeds breder...
"Fietsen is mijn medicijn."

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 24 okt 2021 17:12

Als je een beetje een racy gravelbike wil kun je ook denken aan bijvoorbeed een Ridley Kanzo Fast of een Scott Addict gravel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 okt 2021 17:14

In het 'race' spectrum zit ook nog de Basso Palto 2
Afbeelding

De Scott Addict RC gravel kan ook:
Afbeelding

Dat zijn de fietsen op mijn shortlist (en een Trek Checkpoint ook nog maar die is minder race denk ik en ik weet niet of de zadelpen lang genoeg is voor mij in de maat die ik wil)
Afbeelding

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 24 okt 2021 18:17

De Scott en Basso zijn ook mooie opties, al kan ik van de Basso geen maattabel vinden.
De Bianchi Impulso pro leek met met een stack van 583 in de grootste maat wat aan de kleine kant

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 okt 2021 18:36

De geo van de Basso:
Afbeelding

Grootste maat is ook aan de kleine kant (maar zou kunnen passen, hangt wat af van je lichaam)
Afbeelding

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 24 okt 2021 19:46

Als je dit zonder spacers fietst dan ben je wel extreem lenig.

Zowat alle fietsmerken die een hoge stack hebben zijn al genoemd. Cube is ook nog zo’n merk maar verder is de hele shortlist die ik zelf ook had wel genoemd.

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 24 okt 2021 20:42

De Isaac Torus, prijsklasse is goed en racey. Jou maat wellicht nog te krijgen bij het adres waar ik ben geslaagd.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 okt 2021 22:57

bakboord1 schreef: 24 okt 2021 19:46 Als je dit zonder spacers fietst dan ben je wel extreem lenig.

Zowat alle fietsmerken die een hoge stack hebben zijn al genoemd. Cube is ook nog zo’n merk maar verder is de hele shortlist die ik zelf ook had wel genoemd.
Ik ben niet extreem lenig en zou de XL zonder spacers rijden, wat ook de reden is dat ie op de short-list staat (stack van 600 voor een reach van 402 is toch echt niet zo agressief IMHO)
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 okt 2021 07:59

Voor een racy gravelbike zou ik naar de Aspero van Cervelo of de "vorige" Scott Addict gravel/XC kijken, zeker wanneer je ook nog wat wedstrijdjes ermee wil rijden.
De nieuwe Scott Addict Gravel is een echte gravelfiets geworden en dus iets luier in stuurgedrag.

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 25 okt 2021 15:29

TL@ schreef: 24 okt 2021 22:57
bakboord1 schreef: 24 okt 2021 19:46 Als je dit zonder spacers fietst dan ben je wel extreem lenig.

Zowat alle fietsmerken die een hoge stack hebben zijn al genoemd. Cube is ook nog zo’n merk maar verder is de hele shortlist die ik zelf ook had wel genoemd.
Ik ben niet extreem lenig en zou de XL zonder spacers rijden, wat ook de reden is dat ie op de short-list staat (stack van 600 voor een reach van 402 is toch echt niet zo agressief IMHO)
Ben niet super lenig maar gezien mijn huidige wegfietsen zou het misschien wel moeten lukken. Zat toch al te kijken om een bikefit te doen, misschien gezien de geo van sommige opties voor de zekerheid maar eerst te doen.

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 25 okt 2021 15:39

scottpch schreef: 25 okt 2021 07:59 Voor een racy gravelbike zou ik naar de Aspero van Cervelo of de "vorige" Scott Addict gravel/XC kijken, zeker wanneer je ook nog wat wedstrijdjes ermee wil rijden.
De nieuwe Scott Addict Gravel is een echte gravelfiets geworden en dus iets luier in stuurgedrag.
Goed om te weten van de Scott, de Cervelo vindt ik in vergelijking met andere toch wel wat aan de prijs maar kan misschien eens na gaan vragen.
Gaat wel echt om gravel wedstrijden, leek me wel leuk om er daar een paar van mee te pakken.
Is het eigenlijk goed te doen met een enkel voorblad of toch maar een dubbel.
Hoe meer ik kijk, de meer vragen en opties er voorbij komen.

Plaats reactie