Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wie van de drie als nieuwe fiets

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 okt 2021 09:21

Na 15 jaar wisselend wel en niet (soms jaren niet) gefietst te hebben op een knalharde aluminium fiets wil ik iets nieuwers en comfortabelers.
Het spookte al een tijdje door mijn hoofd maar afgelopen zomer in de heuvels van Zuid-Frankrijk kwam ik niet meer boven door mijn verzetten en dat was het laatste zetje dat ik nodig had. Al hielp de diagnose kanker bij een vriend (45jr) ook wel. Gelukkig vals alarm en een iets te voorbarige arts.

Anyhow, het wordt een zo carbonracer met een stack van circa 630 en reach van 400. Dat zijn namelijk de maten van mijn huidige fietsafstelling (spacers al meegerekend) waar ik blessure vrij op rondfiets. Lengte is 1,96m en bbl is 96,5cm. Prijs liefst zo laag mogelijk maar de reeds meerdere keren naar boven verschoven grens is EUR 3.000.

Ik fiets rondjes tussen de 30km en 60km en een paar keer per jaar ietsje meer tot circa 100km. Dat gaat dan aan 27km/h gemiddeld. Totaal jaar kilometers zit rond de 1.500-2.000km.

Ik heb nu drie fietsen gezien:
Focus Izalco Max disk 8.6
https://www.focus-bikes.com/nl_nl/10305 ... mbo=119918

Stack/Reach = 613/420

+ prijs
+ meer heb ik niet nodig
- beetje een grijze muis
- korte stuurpen nodig

Basso Venta Disc
https://www.bassobikes.com/shop-en/bike ... -disc.html

Stack/Reach = 613,5/387,5

+ looks
- afgemonteerd met SRAM Rival

Geen idee of het echt een minpunt is maar ik ben Shimano gewend. Ik wil er een vermogensmeter opzetten en ik denk dat de keuze dan beperkter en duurder is bij SRAM.

BMC Roadmachine Seven disk
https://www.bmc-switzerland.com/eu_en/r ... tore=us_en

Stack/Reach = 610/394

+ looks (mooiste van het stel voor mij)
- prijs circa 300 duurder dan de basso.
- gewicht 9,5kg is een kilo zwaarder dan de basso


Het zijn allemaal disc fietsen hoewel ik dat niet perse zoek. Een Cube atain zou me ook prima passen en veel goedkoper zijn met een betere afmontage maar dat model raakt me niet. Een Radon spire 9.0 heeft ultegra ipv 105/rival en al meteen mooie velgen maar dan krijg ik wel weer een spacertoren van 3cm. Dieper zitten gaat me echt niet meer lukken. Maar qua looks en bang for buck brengt me dat wel aan het twijfelen.

Mijn vraag is welke zouden jullie nemen? Zie ik iets over het hoofd. Ik neig nu naar de basso maar dat is door het prijsverschil t.o.v. de BMC en het gewicht van de BMC. Loop ik een risico door voor SRAM rival te kiezen? Ik wil er ook een vermogensmeter in de cranck bij kopen. Totaal loopt het dan al naar 3.000 of er zelfs over bij de BMC. En dan nog heb ik budgetwielen. Daar baal ik wel een beetje van voor dit geld.

Welke zouden jullie kiezen en meer belangrijk is of ik iets over het hoofd zie bij een van de drie fietsen?
En kan iemand me nog verrassen met een alternatief dat voorradig is en aan mijn wensen voldoet?

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 13 okt 2021 09:48

Ik zie de Basso alleen met de keuze tussen 105 en Ultegra.
Van alle drie de fietsen is het verschil in stack nog wel op te vangen met extra spacers, de reach van de Focus is wel serieus langer dan je nu hebt. Een kortere stuurpen kan wel, maar optimaal is het niet.
Eigenlijk lijkt het mij vrij simpel: kies de BMC. Qua maat past die het beste, en je vindt die de mooiste. Die extra euro's ben je zo vergeten. De fiets weegt wat meer, maar met jouw gebruik denk ik dat dat geen showstopper is. Nu nog hopen dat die ergens leverbaar is...
Eenvoud kenmerkt het ware.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 13 okt 2021 09:48

Blijkbaar heb je je huiswerk al gedaan, dat is een van de leukste zaken bij het uitzoeken van een nieuwe fiets.
Als ik je verhaal zo lees, moet je gewoon voor de BMC kiezen. Als jij de fiets mooi vind, dan werkt dat dusdanig extra motiverend, dat de extra kilo niet terzake doet.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 13 okt 2021 09:59

BMC

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 13 okt 2021 09:59

+1
De BMC spreekt me van dit drietal ook aan.
Een vermogensmeter?
Met alle respect, maar met je beperkt gebruik van de fiets lijkt dit, wat mij betreft, niet echt een meerwaarde/noodzaak.

In dezelfde prijsvork zou je ook naar een Ridley Fenix SL kunnen kijken.
Voordeel: je kan zelf kleurschema bepalen in de configuratie.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 okt 2021 10:02

Ik zou de fiets nemen die je het mooiste vindt, daar heb je op lange termijn het meeste plezier van. Wielen zou ik ook niet teveel op letten, die kun je later altijd nog upgraden.

Wat ik zelf ook een mooie fiets vind (en die qua maat prima past) is de Scott Addict. Stack 633 en reach 407. De ultegra versie kost geloof ik 2899,-

En als laatste, voor waar jij je fiets voor gebruikt zou ik gewicht ook los laten, daar ga je echt niks/nauwelijks iets van merken.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 13 okt 2021 10:06

Gezien het voorwerk dat je hebt gedaan. En alle 3 prima passend zijn of passen te krijgen zijn.. voor diegene gaan die je mooier vindt en je hart wat sneller van gaat kloppen als je hem ziet.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 okt 2021 10:18

Ik zou ook de BMC nemen, zo'n plaatje van een fiets
Afbeelding
Afbeelding

Racemuis
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 jul 2019 11:40

Racemuis 13 okt 2021 11:07

Ik ben toevallig zelf dit jaar over gestapt van een BMC Teammachine met 105 (3 jaar oud) naar een Basso Venta met 105 (blauwe kleur). Ik ben enorm te spreken over de Basso. Net wat comfortabeler dan de BMC die ik had. waarschijnlijk spelen de 28mm banden hier een grote rol. Wat de budget wielen betreft snap ik je punt. Ik had tijdens de bestelling direct andere wielen extra mee besteld. Eigenlijk heb ik hier achteraf spijt van (puur vanwege het geld). De standaard wielen vind ik namelijk al fijn en mooi genoeg.
Als ik nu weer voor de keuze stond voor een fiets van rond de 2,5k€ zou mijn keuze direct een Basso Venta disc zijn.

Ik sluit me overigens wel aan bij de vorige reacties ; neem hetgeen waar jou hart sneller van gaat kloppen. Die paar honderd euro ben je zo weer vergeten.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2021 11:11

Ik zou ook voor die BMC gaan.,
En dat gewicht, op het vlakke maakt dat niet zoveel uit. Al vraag ik me wel af waar dat gewicht vandaan komt. Met carbon frame, en een normale groepset erop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

chris80
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 13 okt 2021 12:05

Ik denk dat een heel groot deel vh gewicht in de wielen en de standaard meegeleverde banden zit. Kan zo al een kleine kilo schelen.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 okt 2021 12:27

Dank voor de stortvloed aan antwoorden.

Jullie zijn wel erg eensgezind voor de BMC behalve degene die beide heeft gehad (dank voor je vergelijk). De Basso vind ik misschien wel net zo mooi. Alleen is ie met SRAM uitgerust zoals je ziet. Ik neig nu een beetje naar de Basso vanwege het prijsverschil maar twijfel over SRAM (onbekend bij mij in het gebruik). Maar als je ziet hoelang ik met een fiets doe ben ik het prijsverschil zoals jullie zeggen ook weer snel vergeten na de aanschaf.

Afbeelding

Is het dan te doen om de looks en emotie dat jullie voor de BMC gaan of kan het ook nog worden geobjectiveerd?

De scott die is aangehaald is inderdaad ook een mooie fiets maar vind ik niet voorradig in mijn maat. Ridley zie je hier in de omgeving veel fietsen en dan vind ik BMC en Basso net iets specialer (zei de skodarijder :shock: )

Gewicht zit tussen mijn oren. Mijn gevoel zegt me dat ik met een lichtere fiets meer hightech-waar koop. Maar gemiddeld kom ik met minstens een halve liter water in de bidon weer thuis van een ritje.

De focus is hiermee overigens al wel afgevallen. Voor mij te grijs naast deze twee mooie kleuren en de reach past me niet zo goed.

Plaats reactie