Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Winterfiets kopen

YNGO
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2021 15:31

YNGO 22 sep 2021 11:38

Ik ben aan het kijken voor een gebruikte winterfiets. Niet zozeer omdat ik echt van plan ben om technische trails te gaan doen, maar meer omdat ik de racefiets in de winter binnen wil houden en op mooie dagen toch af en toe lekker de fiets wil pakken zonder mij bambi on ice te voelen. :mrgreen:

Via Marktplaats zoek ik met een beperkt budget een goed gebruikt exemplaar. Als blijkt dat ik hem uiteindelijk zelden gebruik dan is dat ook niet erg. Voor mijn budget heb ik gezien dat een niet afgetrapte gravelbike niet echt te vinden is dus ik ben tevreden met een fiets die leuk is op onverhard en eventueel ook op de weg gebruikt kan worden.

Wat zoek ik?
- Gravelbike/mountainbike/atb/crosshybride.
- Budget max. € 300.
- Lengte 1.78.
- Te gebruiken op asfalt in de herfst/winster.
- Geschikt voor leuke uitstapjes door het bos, over schelpenpaden en op de hei.


In deze tijd en met dit budget is het moeilijk om iets te vinden, dat begrijp ik! Ik ben echter zeker niet op zoek naar een hypermoderne mountainbike of iets met full suspension voor trials. Een degelijke fiets waar ik zowel op verhard als onverharde ondergrond in het weekend een paar uur sportief mee op pad kan volstaat!

Zelf heb ik natuurlijk Marktplaats al even afgespeurd en zag onder andere de volgende fiets voorbij komen:

Santos SCC02 Deore 49cm frame
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Zou deze fiets qua maat en gebruiksdoel geschikt voor mij zijn? Mochten jullie andere suggesties hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag! :)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 sep 2021 11:47

Ga je daar 300 eur voor betalen?
Acherderailleur is een model van Sunrace, Dus geen Shimano Deore.
7-speed... 20 jaar oud?

YNGO
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2021 15:31

YNGO 22 sep 2021 12:00

Dank voor je reactie Patrick! Ik was inderdaad niet van plan om voor deze fiets de vraagprijs te betalen. Mijn max. budget is € 300.

Ik ben voornamelijk realistisch in mijn zoektocht denk ik. Het lastige is nou eenmaal dat het moeilijk is om op korte termijn een fiets te vinden voor mijn budget die max. 5 jaar oud is met minimaal volledig Deore afmontage.. Dat zou ideaal zijn maar daar is iedereen naar op zoek lijkt het.

Een nieuwe mountainbike van zeg max. € 500 is ook een optie, maar die instapmodellen zijn wel heel matig afgemonteerd (Tourney/Acera/Altus) en je loopt natuurlijk tegen die bizarre levertijden aan.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 22 sep 2021 12:03

Zowel bij Trek, Giant, ... kan je al instappen voor een vrij laag budget.
Liever een nieuwe 'lagere' groep dan een versleten 'hogere', dat is mijn mening.
Misschien beter even doorsparen voor iets nieuws?

YNGO
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 apr 2021 15:31

YNGO 22 sep 2021 12:20

Het gaat er niet per se om dat ik zou moeten doorsparen voor iets nieuws. Ik zoek met een beperkt budget omdat ik wil kijken of ik ook aan het fietsen in de winter net zo verslingerd raak als aan racefietsen. Fietsen met koude temperaturen is natuurlijk wat anders dan zomers met 25 graden. Als blijkt dat ik hem toch zelden pak dan is het ook prima om hem een tijd in de schuur te houden. Een nieuwe gravelbike of allround mtb gaat toch al snel richting de € 1.000 en dan is dat gevoelsmatig wel anders.

pino
Forum-lid
Berichten: 3291
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 22 sep 2021 12:29

Zoek naar een simpele 26" MTB. Iedereen " moet" 29" hebben, maar voor jouw doelen is dat echt niet nodig.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 22 sep 2021 13:17

een klassieker uit de jaren 80/90 is wel te vinden lijkt mij. Een stalenros rijdt lekkerder dan verwacht en een shimano600 groepje is te knutselen. het kost een beetje nieuw vet een nieuw binnen en buiten kabeltje en iedere klik is weer raak.

dan de remmenschoentjes vervangen voor een huidig type niet uitgedroogd rubber.
nog een nieuwe sram 8 speed ketting.

tot slot een fijn bandje kiezen die de winter aan kunnen, gp4000s all season, vittoria pave, panaracer gravelking in 25mm.

genoeg gazelle champion mondials te vinden.
ik heb ook ooit een stalen cilo gekocht; gravel light is prima te doen, en jaren woon-werk gedaan (25km enkel) over belgische ongestrooide wegen.

hayes

hayes 22 sep 2021 13:21

Veel speuren op diverse sites. Zo heb ik plots ook mijn winterfiets gevonden.
Het budget is wel krap natuurlijk.
Alhoewel ik voor 400 een Giant Contend van 2017 gevonden heb met Tiagra. Dus het kan wel.

Pitti Carabinieri
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52

Pitti Carabinieri 23 sep 2021 13:57

Bespaar je het geld en koop geen afgetrapte prehistorische mountainbike.
Als je op "mooie" dagen in de winter wilt fietsen kan dat prima op de racefiets.
Het is immers mooi weer. Ik fiets al jaren in de winter op 23mm bandjes en ben nog nooit op mn gezicht gegaan. Wat voorzichtiger in de bochten en niet naar buiten gaan als het heeft geregend en gevroren, want dan is het ook met een gravel/mountainbike een ijsbaan.

hayes

hayes 23 sep 2021 16:04

Winterfiets betekent meestal een fiets die mag afzien. Die wat sneller slijt door regen, modder,...
Bij mij toch.

Dan vervang ik bv liever Tiagra dan Ultegra.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 sep 2021 16:58

Mijn winterfiets heeft ook gewoon DI2 (GRX, Ultegra en verdere mengelmoes) en doet ook dienst als gravel/cross fiets.

De reden dat het mijn winterfiets is: staat toch al vol krassen, gaan wat bredere banden in (28mm op de weg tot 47mm in cross-setup) en is voorzien van een alu stuur zodat vallen wat minder erg is.

Het is gewoon een fiets waar ik wat minder zuinig op moet zijn (daarom dat ik de aankoop van een nieuwe ook blijf uitstellen, denk ik)
Afbeelding

Plaats reactie