Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies kiezen tussen twee fietsen

gieldegelder
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2021 11:19

gieldegelder 17 sep 2021 11:50

Hallo Allemaal,

Allereerst een introductie:
Afgelopen jaar heeft de jeugt mijn fiets (cube kathmando) in elkaar getrapt en de kosten om het te maken waren dusdanig hoog dat ik mijn oude vintage racefiets opgehaald heb bij mijn ouders. Het gaat om een Batavus Course uit 1986. Ik heb het frame gespoten en alle onderdelen opgeknapt. Hij ziet er nu fantastisch uit maar hij rijdt niet best, voornamelijk omdat het frame meerdere maten te groot is voor mij. Wel wil ik nu het wielrennen serieus oppakken.

Tijd voor een nieuwe fiets dus. Ik heb inmiddels wat fietsen uitgeprobeerd en mijn voorkeur gaat uit naar Ridley Fenix. Nu heb ik twee fietsen op het oog en ik hoop dat jullie je mening erover kunnen geven. Wellicht dat ik ergens niet aan gedacht heb.

Optie 1 is een fiets uit 2019, afgemonteerd met Campagnolo Record 11 speed, Verder heeft deze fiets aero carbon velgen (merk weet ik nog niet maar zouden rond de 1000 euro gekost hebben).
Optie 2 is een gloednieuwe fiets, afgemonteerd met shimano 105 11 speed.

Beide fietsen hebben velgremmen en de frames hebben precies dezelfde kleur.
Ik kan de eerste fiets pas uitproberen na 1 oktober omdat de eigenaar nu op vakantie is.
De tweede fiets ga ik volgende week uitproberen.

De prijs van beide fietsen is het zelfde. Het lijkt me dat beide fietsen nog fabrieksgarantie zouden moeten hebben, maar de fietswinkel kan daarin misschien meer service geven.
Campagnolo is een duurder merk, maar schakelt het ook echt beter dan een 105?
Zijn carbon wielen het waard om voor een tweedehands fiets te gaan van 2 jaar oud?

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 17 sep 2021 12:52

Veel hangt af van de staat van de fiets uit 2019. Ik vind 1000 euro voor Aero Carbon velgen best goedkoop trouwens. Ik zou merk en type van beide wielsets achterhalen, zodat je goed kan vergelijken. Ik vermoed dat de wielset van de nieuwe fiets redelijk basic/instap zal zijn. Als de fiets goed onderhouden/weinig gebruikt is, dan rechtvaardigt de groep en de waarschijnlijk wat betere wielset wel de prijs.
Een andere vraag is wat je mooi vindt. Campagnolo Record is hoger aangeschreven en duurder, maar schakelt niet merkbaar beter dan een nieuwe 105 groep. En die 105 is in onderhoud een heel stuk goedkoper.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 17 sep 2021 13:05

Velgremmen op carbonvelgen zijn nooit een goed idee. Nu niet en toen ook niet.
Niet zijken maar reiden !

gieldegelder
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2021 11:19

gieldegelder 17 sep 2021 13:15

Laat ik er vanuit gaan dat de tweedehands fiets goed onderhouden is, dan lijkt het mij beter een fiets te kopen met carbon velgen en er een set aluminium velgen bij te kopen dan andersom.
Ik weet dat campagnolo veel duurder is maar gebeurt het vaak dat je iets moet vervangen?

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 17 sep 2021 13:28

gieldegelder schreef: 17 sep 2021 13:15 ..... maar gebeurt het vaak dat je iets moet vervangen?
soms vervang je een ketting/kettingbladen/cassette/lagers/remschoentjes/banden/stuurlint/kabels(rem en schakel) als slijtage onderdelen, dit kan je nalopen bij een gebruikte fiets.
maar sommigen van deze dingen vervang ik ook gelijk bij een nieuwe fiets:
cassette/remschoenen/banden/stuurlint.

dan zijn er nog fijn afstellingen om tot de fijne zit positie te komen: zadel/pedalen/ stuur/stuurpen/ bidon houder.
die zijn soms inbegrepen bij het aanschaffen van een nieuwe fiets, ligt aan de FMer.
die zijn soms ook inbegrepen bij aanschaf van een tweede handsfiets, maar meestal: "as is"

Robber77
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 apr 2019 13:47

Robber77 17 sep 2021 13:52

Het belangrijkste is welke je de mooiste vind, maar record vind ik wel een grote plus TOV 105.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 17 sep 2021 13:52

@TS: het ligt met name aan hoe goed de tweedehands fiets is onderhouden? Als alles meezit kun je er zo op wegrijden. Als het tegenzit moet je eerst nog onderhoud uitvoeren. En je moet wel even checken of het echt uit 2019 is. Misschien alleen het frame, maar zijn de wielen en groep al veel ouder...

pino schreef: 17 sep 2021 13:05 Velgremmen op carbonvelgen zijn nooit een goed idee. Nu niet en toen ook niet.

Extreem kort door de bocht en generaliserend. Ik rij al jaren met carbon velgen en velgremmen en kom nooit remkracht tekort.

HarryuitHilversum schreef: 17 sep 2021 12:52 Campagnolo Record is hoger aangeschreven en duurder, maar schakelt niet merkbaar beter dan een nieuwe 105 groep. En die 105 is in onderhoud een heel stuk goedkoper.

Als het zoals de TS schrijft een Record groep uit 2019 is dan schrijf ik die echt wel hoger aan dan de nieuwe 105 groep. Maar ook met een nieuwe 105 groep is objectief gezien natuurlijk niets mis. Campagnolo onderdelen zijn vaak wat duurder dan Shimano, dat klopt, maar hoeveel merk je daarvan? Zonder een nieuwe discussie te starten, maar mijn ervaring is dat de ketting/cassette wel wat meer km draait voor deze moet worden vervangen.

thedutchmaster
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 jun 2009 01:09

thedutchmaster 17 sep 2021 15:04

Mijn advies zou zijn om het nieuwe exemplaar (dus met 105) aan te schaffen.
Nieuw, dus kun je eerst lekker kilometers gaan maken voordat je onderhoud moet plegen.
105 doet echt niet onder voor Record als je geen pro bent en zoals eerder genoemd is het onderhoud een stuk betaalbaarder.
Ook mbt garantie is dat de betere keuze, want fabrieksgarantie vervalt (bij Ridley en veel andere fabrikanten) namelijk na de eerste eigenaar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 sep 2021 15:45

En hoeveel gaat deze tweedehands Ridley kosten?
Om je een idee te geven, ik zie regelmatig een splinternieuwe Ridley met Ultegra disc voorbijkomen voor 2399 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 17 sep 2021 16:50

pino schreef: 17 sep 2021 13:05 Velgremmen op carbonvelgen zijn nooit een goed idee. Nu niet en toen ook niet.
Mijn ervaring is dat dit bij de nieuwste generatie Carbon wielen erg mee valt. Ik weeg 90 kg en merk bij droog weer geen verschil tussen mijn fast Forward Carbon wielen en mijn alu wielset.
Alleen bij regen en in de heuvels gaan standaard de alu wielen erin. Maar ik ken mensen die ook dat probleemloos met hun full Carbon wielen doen.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 17 sep 2021 16:51

Ridley maakt al een tijdje geen fenix met velgremmen meer, dus zo 'nieuw' zal die ridley met 105 niet zijn (waarschijnlijk een toonzaalmodel). Het hangt er natuurlijk van af wat de vraagprijs is, maar ik zou toch eerder voor een nieuwe met schijven gaan. Als je toch liever velgremmen hebt, zou ik voor de campa gaan, tenminste als de onderdelen niet te versleten zijn...

gieldegelder
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2021 11:19

gieldegelder 17 sep 2021 17:37

De prijs is 2000 euro. Wat ik begrepen had was dat ze met velgremmen gestopt zijn idd maar ik was in veronderstelling dat dat pas sinds dit jaar was. Met disc is momenteel nergens te krijgen. Ik zou best voor een nieuwe fenix 105 disk willen gaan maar levertijd is erg lang

Plaats reactie