Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nuroad Race - te klein frame...?

hayes

hayes 14 sep 2021 09:21

Ik ben 1m78, BBL 80-81. Dus zelfde verhoudingen als jij ongeveer. Korte benen, langer bovenlijf.
Ik heb nog een Cube Cross Race gehad, maat 53. Die kon ik met veel korting kopen.

Meteen de stuurpen een paar cm verlengd en een zadelpen met setback gekocht. Toen zat ik goed.
Dus de 53 zal jou ook te klein zijn vrees ik.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 14 sep 2021 10:00

Zadel aanpassen om je reach te veranderen moet je niet doen.
Zadel moet je goed zetten en daarna reach aanpassen op basis van stuurpen, maar ook stuur zelf kan zo 2cm verschil maken in reach.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 14 sep 2021 11:14

Over de 12cm stuurpen: bij mijn gravelfiets zit er ook een 12cm stuurpen op (net als op m'n racer) en dat rijdt nog steeds erg goed.

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 sep 2021 12:26

DDX schreef: 14 sep 2021 10:00 Zadel aanpassen om je reach te veranderen moet je niet doen.
Zadel moet je goed zetten en daarna reach aanpassen op basis van stuurpen, maar ook stuur zelf kan zo 2cm verschil maken in reach.
Helemaal juist.
Je zadelstand tov je bracket heeft vooral te maken met de lengte van je bovenbenen en de lengte van je voeten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 14 sep 2021 12:32

Lcsmet schreef: 14 sep 2021 12:26
DDX schreef: 14 sep 2021 10:00 Zadel aanpassen om je reach te veranderen moet je niet doen.
Zadel moet je goed zetten en daarna reach aanpassen op basis van stuurpen, maar ook stuur zelf kan zo 2cm verschil maken in reach.
Helemaal juist.
Je zadelstand tov je bracket heeft vooral te maken met de lengte van je bovenbenen en de lengte van je voeten.
Precies, Dat dacht ik ook. Net even bij de decathlon geweest voor een langere stuurpen, maar die hadden ze niet meer. Eerst maar eens even ervaren hoe dit gaat zijn, en of dit verschil 'genoeg' is. Ik begin me ook wel open te stellen voor een andere gravelbike, zolang hij maar goed zit. Nog goede tips als het gaat om een 2x11 grx speed rond de 1500,-? Zie dat cannondale - topstone weer gravels in Nederland op de markt heeft. Misschien daar ook eens naar kijken

evr66
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 apr 2018 10:10

evr66 14 sep 2021 14:47

Shasta schreef: 14 sep 2021 08:50 ntb: ik heb de fiets na het advies destijds niet daar in de winkel gekocht, maar vond precies dezelfde fiets, jaartje ouder, op marktplaats inclusief langere stuurpen.
Zonde, als ik de reacties zo lees, is de fiets echt duidelijk te klein. Dit was wellicht in de winkel bij afhalen/afstellen wel aan het licht gekomen en dan had men alsnog de juiste maat kunnen leveren.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 sep 2021 19:41

Kun je je het veroorloven je verlies te nemen? Doe dan de kleine weg als spijtaankoop en koop er een met de juiste maat. Die koop je natuurlijk niet bij de erkende FM in Bussum

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 14 sep 2021 20:45

Ik ben 1,79 m en heb een nuroad race in de maat 56
Past perfect

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 14 sep 2021 22:01

Nee_Nee schreef: 14 sep 2021 19:41 Kun je je het veroorloven je verlies te nemen? Doe dan de kleine weg als spijtaankoop en koop er een met de juiste maat. Die koop je natuurlijk niet bij de erkende FM in Bussum
Zeker, dat overweeg ik absoluut. Tegelijkertijd wil ik nog wel kijken wat ik eruit kan halen en of dit genoeg gaat zijn om lekker te kunnen rijden. Zo ga ik de langere stuurpen van 120mm nog uitproberen en kreeg ik een tip om een Ritchey comp ergomax stuur te proberen. Daar weet ik het fijne nog niet van, maar vind het wel de moeite waard om dit nog uit te zoeken.

Een nieuwe fiets gaat hoe dan ook duurder worden. Mijn budget is beperkt, al helemaal omdat ik weet dat fietsen een dure hobby is en ik naast het frame nog vele andere belangrijke wensen heb die geld kosten. Goeie bib, verlichting, warmere klerden, tubeless maken en evt setje wielen voor op de weg... etc etc. Dus, als ik uit kan komen met deze fiets, ben ik een gelukkig man, ook al zie ik m'n kans klein ;)

Shasta
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 11 sep 2021 11:04

Shasta 14 sep 2021 22:01

galileo2 schreef: 14 sep 2021 20:45 Ik ben 1,79 m en heb een nuroad race in de maat 56
Past perfect
Hoevaak en hoeveel km fiets jij?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 sep 2021 01:48

Lcsmet schreef: 14 sep 2021 12:26
DDX schreef: 14 sep 2021 10:00 Zadel aanpassen om je reach te veranderen moet je niet doen.
Zadel moet je goed zetten en daarna reach aanpassen op basis van stuurpen, maar ook stuur zelf kan zo 2cm verschil maken in reach.
Helemaal juist.
Je zadelstand tov je bracket heeft vooral te maken met de lengte van je bovenbenen en de lengte van je voeten.
Zolang je pedalen nog rond je bracket draaien, hebben lichaamsmaten nagenoeg niks met de horizontale stand van je zadel te maken te maken. Het gaat voornamelijk over gewichtsverdeling. Ga je een langere stuurpen monteren, zet dan ook je zadel wat naar achter, anders komt er teveel gewicht op je handen. Gezien de klachten aan de handen mag het zadel dus nog wel wat naar achter. Zolang je nog geen ideale positie hebt gevonden mag natuurlijk alles veranderen.

Als je een Nuroad sportief wilt afstellen, dan zul je toch echt een maatje "te klein" moeten nemen met een lange stuurpen. Wat dat betreft heeft de fietsenmaker geen fout gemaakt vind ik. Alleen die 95mm "lange :? " stuurpen is een beetje erg raar.
De Nuroad is nu eenmaal geen sportieve fiets (binnen het genre race/gravel). Wil je sportief, dan moet je een ander frame hebben of tenminste een echt lange stuurpen nemen.
Dat sportieve is dan weer niet helemaal te rijmen met je klachten dus wellicht heb je in de winkel zelf ook een beetje om het verkeerde product gevraagd.
Daar komt nog bij dat de Cube van een 56 naar een 53 gaat i.p.v. een meer gangbare 54. Weer een cm verlies...

Mijn advies: koop een stuurpen van 110 of 120mm en zet je zadel wat naar achter. levert dit niet het gewenste resultaat op, keer de stuurpen dan om en zet je zadel weer een tikkie naar voren. Dan zit je al een heel eind richting de afstelling van een 56.
Het ziet er misschien niet super flitsend uit maar voor een paar tientjes ga je heel veel leren. Een kleinere fiets kun je eigenlijk altijd een maatje groter maken.

Geen paniek, gewoon gaan fietsen en genieten en als je op deze fiets je draai gevonden hebt, hoef je pas na te denken over de volgende stap.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 sep 2021 08:49

@shasta, met het advies van @ernie C. moet je nu toch echt mee aan de slag kunnen.
En vergeet nog even een ander stuur, tubeless en andere randvoorwaarden om fijn te kunnen fietsen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie