Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Scott Addict vs Cube Nuroad

andydufresne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2021 21:04

andydufresne 09 sep 2021 21:25

Aangezien ik een beetje vastloop, toch maar hier eens vragen of ik de juiste stap heb gezet. Ik heb een Scott Addict 10 (geen gravel) in bestelling staan, en vandaag het bericht gekregen dat de levertijd van eind januari nog steeds actueel is.

Waar ik een beetje mee zit is dat ik de laatste tijd erg twijfel of ik niet moet overstappen naar een gravelbike. Ik fiets in principe nu vooral op asfalt, maar mijn fietsrondjes zijn wel aan het veranderen. Tegenwoordig ga ik lekker een stuk fietsen, en pak ik ook wel eens zo'n knooppunt route waardoor je ook wel eens wat onverhard rijdt. Dit spreekt mij ook enorm aan. Ik ga geen MTB routes rijden, maar denk wel dat ik wat meer bospaden, gravelpaden enzovoort wil gaan pakken. Rondom Den Bosch liggen ook een paar gravel routes. Daarnaast neem ik mijn fiets altijd mee op vakantie, en fiets ik graag in de bergen.

Scott heeft aangegeven dat de fiets iig 32mm bandjes kan hebben. De Addict heeft trouwens ook de nieuwe Rival eTap. Elektronisch schakelen is geen must, maar toch...

Wat voor mij belangrijk is: niet te zwaar voor het klimwerk, endurance geo, uiterlijk moet mij ook enigzins aanspreken. De Addict met ruim 3k is overigens echt het max van mijn budget.

Ik twijfel hier al een tijdje mee, en vandaag zag ik ineens een Cube Nuroad C:62 race (2021) voorbij komen in mijn maat. Carbon frame, dus licht voor het klim werk, maar ruimte voor 40mm banden. Is een gravelbike het antwoord of kan ik met de Scott en een 33mm band (zal vast passen) ook wel wat ik wil?

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 10 sep 2021 13:43

Wanneer je grotendeels verhard rijdt en onverhard niet al te gek doet (dus geen enorme stukken zand, boomwortels, dikke keien en modder) dan kom je er met gemak doorheen met 32mm bandjes.

Ik zou sowieso voor de Scott gaan ;).

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2021 15:34

De Cube "Race" is merkelijk goedkoper dan de Scott, daarom even de Nuroad SL genomen die "slechts" een 200 Euro goedkopere adviesverkoopprijs heeft.
De Addict 10 (heeft een 2x12 Rival AXS groep)
Afbeelding

De Cube NoRoad C:62 SL (heeft een 1x12 Rival AXS groep)
Afbeelding
Ga je wegkomen met een 1x12 versnelling?
Als dat kan kies dan de fiets welke jij het mooiste vindt en die ook nog eens verkrijgbaar is.
In het andere geval kan moet je kiezen tussen de electronisch schakelende Scott of de mechanisch schakelende 2x11 Cube race die een adviesprijs heeft die 700 Euro lager ligt dan die van de Scott.
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

andydufresne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2021 21:04

andydufresne 10 sep 2021 18:24

De Scott heeft in principe ook mijn voorkeur, die doet mij meer dan de cube. Wat betreft de cube gaat het idd om het 2021 model met 2x11. Prijsverschil is aanzienlijk, maar vind de Scott mooier, heeft een nieuw frame, en dan ook het elektronisch schakelen.

Eigenlijk gaat de vraag misschien niet eens om deze twee fietsen per se, maar ben ik hierdoor wel getriggerd. Is een gravelbike voor mijn doeleinden een betere tool dan een endurance fiets waar iig 32mm onder kan?

Levertijd zit ik niet mee, ben bereid te wachten voor de 'goeie' fiets.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 sep 2021 19:33

andydufresne schreef: 10 sep 2021 18:24 .........;Is een gravelbike voor mijn doeleinden een betere tool dan een endurance fiets waar iig 32mm onder kan?.............
Daar kan enkel jij een antwoord op geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

andydufresne
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 sep 2021 21:04

andydufresne 10 sep 2021 19:46

Tot op zekere hoogte snap ik wat je bedoelt. Maar ik rij nu op een fiets met 23mm bandjes, en geen ruimte voor iets breders. De vraag waar ik iig wel antwoord op kan geven is dat 23mm niet toereikend is voor wat ik wil, de vraag of 32/33 dat wel is kan ook ik niet beantwoorden, maar wellicht zijn er mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen :)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 sep 2021 20:15

Onverhard bij knooppuntroutes... Dat gaat toch niet veel extremer dan schelpenpaden of goed aangereden, smalle, fietsstroken over aarde/zand?

Dan kom je met de Scott, met 32mm bandjes, echt wel weg. Als ik zie wat ik met m'n alu canyon met 25mm bandjes kan hebben, zit er nogal wat marge op wat er kan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 11 sep 2021 08:36

    andydufresne schreef: 10 sep 2021 19:46 Tot op zekere hoogte snap ik wat je bedoelt. Maar ik rij nu op een fiets met 23mm bandjes, en geen ruimte voor iets breders. De vraag waar ik iig wel antwoord op kan geven is dat 23mm niet toereikend is voor wat ik wil, de vraag of 32/33 dat wel is kan ook ik niet beantwoorden, maar wellicht zijn er mensen die hun ervaringen hierin kunnen delen :)
    Kijk eens naar de Cyclocrossrijders, die hebben max 33mm banden op hun fietsen en ploegen ook overal doorheen....
    Ik zou voor de Scott kiezen, met 32 mm banden ga jij je ook overal redden en ook de geometrie van de Addict is niet zo lui als van de gravelfietsen, maw het stuurgedrag is hetzelfde als van je huidige fiets.

    Plaats reactie