Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube Agree 2022 Race of SL

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 03 sep 2021 22:12

Beste,

Toch wel gecharmeerd door de nieuwe Cube Agree modellen heb ik gisteren de lokale dealer bezocht om o.a te vragen naar wanneer de nieuwe modellen te aanschouwen zijn.
Tot mijn verbazing, of eigenlijk ook niet, is een groot deel van de voorraad die dealer hoopt te krijgen al verkocht. :( .
Het komt er eigenlijk op neer dat het kopen zonder kijken wordt.
Op zich niet helemaal een sprong in het diepen daar ik nu ook op een Agree rijd en niet verwacht dat de rij eigenschappen heel anders zullen zijn.

Nu ging mijn voorkeur uit naar de SL versie met Sram Force AXS, Aero cockpit en Newman Adv. SL R.38 Carbon Wielen.
Echter raakte ik na het gesprek met de dealer aan de twijfel.
De oorzaak hiervan ligt hem in de vraag of ik een persoon ben die moeite heeft met geluidjes die door het fietsen gegenereerd worden.
Nadat ik deze vraag met ja beantwoorde rade hij me aan geen Sram Force AXS groep te nemen maar voor de nieuwe Di2 groep te gaan die op de Race versie gemonteerd is.
Verder is de Race versie afgemonteerd met een Newmen Adv. Carbon stuur en Fulcrum Racing 44 DB wielen.

Ik zou graag eens van gedachte met jullie willen wisselen of het inderdaad beter is om van de Sram groep af te zien en of de SL zijn €700,- meerprijs waard is.
Persoonlijk vind ik de kleurstelling van de SL mooier en vind ik een aero cockpit niet misstaan maar het verhaal over de geluiden van de Sram Force aandrijving doen me neigen naar de Race.
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 sep 2021 07:12

Laat je niets wijsmaken over "geluid".
Niemand heet de Di2 12-speed al echt gehoord, hoe weet de dealer dan dat deze stil is. :)
Koop de fiets welke je jij het mooiste vindt en die binnen je budget past.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ViktorDB
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 07 jan 2012 18:39

ViktorDB 06 sep 2021 08:57

Ik begrijp je twijfel helemaal, ik zit namelijk met een gelijkaardig geval.

Het liefst zou ik de Cube Agree aankopen met een lichtkleurig (wit) frame EN met di2.
Aangezien ik het liefst bij Shimano blijf is het voor mij dus voornamelijk kiezen tussen de goedkopere variant met mechanische ultegra (extra budget voor mooi wielsetje) of het zwarte frame met de nieuwste ultegra di2.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 sep 2021 09:11

Gezien de levertijden enzo. Is het upgraden van jouw huidige fiets niet een optie? Jouw gewenste SRAM set erop. Oude set nog even aanhouden om te kijken of het bevalt al dan niet direct verkopen. Later wat wielen erbij. Bevalt het SRAM geheel je niet, kun je die zo op MP slijten.

Zo kun je ook weer een aantal jaar vooruit. Ik krijg hier steeds meer mensen over de vloer die zeggen, ja zolang wachten op een nieuwe fiets en zo duur. Waarom? Frame een nieuwe kleur geven, nieuwe wielen, misschien wat componenten upgraden en ik heb een "nieuwe" fiets voor de komende jaren!

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 06 sep 2021 11:43

Bedankt voor jullie bijdrage.

@LCSMET, daar heb je een punt er zijn inderdaad ook nog geen gebruikerservaringen over de nieuwe 12speed Ultegra groep te vinden.

@VIKTORDB, keuzestress noemen ze dat geloof ik (hahaha)
Persoonlijk wil ik wel bij elektronisch schakelen blijven.
En de witte Agree naderhand upgraden wordt volgens mij ook wel een kostbare bedoeling.

@PHILIPPOS, is natuurlijk ook een mogelijkheid zij het niet dat ik graag van velgrem naar schijfrem zou willen overstappen.
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 14 sep 2021 22:41

Wilde toch nog even mijn uiteindelijke keuze met jullie delen.

Afbeelding

Waarom de keuze uiteindelijk op de Race en niet op de SL is gevallen:
- Di2 (een beetje onder het mom van wat de boer niet kent dat eet die niet)
- Twijfel over het Aero stuur. Het lijkt me een geweldig mooi stuur maar het moet dan ook meteen spot on zijn en op mijn huidige wagree heb ik een kortere stuur pen gemonteerd. I.v.m. Rug en schouder klachten.
- Het bedrag wat ik spaar is een mooi begin om uiteindelijk een setje handgespaakte Carbon wielen te kopen van 50 of 60mm hoog.

Nu hoop ik ergens in oktober/november een belletje te krijgen dat de Cube binnen is maar volgens de dealer kan het ook zomaar februari/maart worden............of later :cry:
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 sep 2021 08:55

Oktober is niet zo lang meer.
Wordt deze fiets afgemonteerd met de nieuwe Shimano Ultegra Di2 12-speed?
I know myself like no one else
Nothing to defend

goromo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:50

goromo 15 sep 2021 11:13

Inderdaad, oktober is niet meer zo ver weg.
Aan de andere kant zijn er wel lever problemen van de nodige onderdelen en ik verwacht dat ook een Cube hier last van heeft.
Derhalve mijn mindset maar op februari/maart gezet dan kan het alleen nog maar meevallen. :lol:

Het betreft inderdaad de nieuwe Ultegra Di2 12-speed groep.

Afbeelding
Om Te Leren Opstaan, Moet Je Eerst Gevallen Zijn

xoun
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2011 12:13

xoun 15 sep 2021 15:11

Ik heb twee weken geleden te horen gekregen dat mijn Agree 2012 nagenoeg versleten is. Carbon bij de crank moet aangesmeerd gaan worden. Dat laat ik wel doen, maar heb daardoor wel een nieuwe fiets lopen zoeken, want ik wil daar niet jaren op doorrijden. Gzien de goede Preiswert van de Cube en de enige relatief betaalbare di-2 2x12 groep ben ik ook voor de Agree Race gegaan en heb exact dezelfde als goromo besteld. Ook in het saai zwart helaas. Die blauwe was me te opzichtig en de grijze en prisma grijze zijn alleen met SRAM te krijgen. Ik verwacht hem pas in maart. Ik heb nog gecheckt voor de vermogensmeter upgrade, maar die verwachten ze pas in november 2022!

Hij wordt nu standaard met 50/34 en 11-34 cassette geleverd. Ik heb nu 50/34 12-30 cassette en vraag me af of 52/36 geen betere keuze is. Hoe steil moet het worden op een 1:1 versnelling nodig te hebben? Afgelopen weekend heb ik de AGR 150km op een leenfiets met 53/39 met 11-23 cassette gereden en ik moet toegeven dat de Keutenberg inderdaad dan amper te doen is, maar die rij ik ook niet wekelijks op. Die 52/36 lijkt me wel een mooie sweet spot zeker met een 34t cassette Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 sep 2021 18:23

Draai het eens om: hoe vaak heb je een 52-11 nodig?
Afbeelding

xoun
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jun 2011 12:13

xoun 16 sep 2021 15:46

Dat is een goede vraag. Ik heb ooit nog de ambitie om beter te worden en hoger snelheden te kunnen fietsen, maar dan zou de trapfrequentie natuurlijk ook hoger moeten zijn.

Het is ook wel een gevaarlijke vraag, want daarmee kan ik meteen 80% van mijn fiets gerelateerde aankopen afschieten. Eigenlijk kan ik met een basic Alu fietsje met een triple ook alles :)

Bedankt voor de tip! Ik laat het nog even bezinken.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 16 sep 2021 16:23

xoun schreef: 15 sep 2021 15:11 Afgelopen weekend heb ik de AGR 150km op een leenfiets met 53/39 met 11-23 cassette gereden en ik moet toegeven dat de Keutenberg inderdaad dan amper te doen is,
Uiteraard is het dan harken. Muur in Geraardsbergen zou met 39/23 ook moeilijk zijn.

In mijn ervaring is een 52/36 de betere keuze, in combinatie met een cassette die start met 12.
Jammer genoeg is dit type cassette bij Shimano in 10 of 11-speed nog amper te koop.
Een 11 is voor de meeste recreanten, waaronder zeker mezelf, niet bruikbaar. En van de 12 en zelfs de 13 kunnen we hetzelfde zeggen.
Op een cassette die start met 11 heb je, als recreant, dus minstens 2 nutteloze kransjes zitten.

Plaats reactie