Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets kopen op dit moment?

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 15 aug 2021 15:01

Ben je even zwaar en lang als TS? Dán kun je meeliften.
Maar wellicht is jouw smaak anders dan die van TA. En dan ben je aan het kapen.

Beter dus een nieuw topic openen…
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 16 aug 2021 09:29

Ik vind het niet erg als iemand anders ook advies nodig heeft hoor, mag van mij prima in dit topic.

Ik heb een afspraak gemaakt bij Rose om de PRO SL Disk uit te proberen. Als hij bevalt, bestel ik hem.

Nog even een vraag van mij; wat is het verschil in kwaliteit tussen een Sensa Romagna SLE disc en de Rose PRO SL Disk? De één is 1325 euro, en de ander 1750. Er zit een behoorlijk prijsverschil in. Buiten dat ik de Rose echt veel mooier vind, ook met de cockpit etc, en de zithouding beter lijkt, zit er verder nog iets in waar ze op bezuinigen bij Sensa?

1094
Forum-lid
Berichten: 1650
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 16 aug 2021 10:44

De Rose is afgemonteerd met Ultegra, de Sensa met 105

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 16 aug 2021 11:13

Ik doel natuurlijk wel op de PRO SL Disk 105.

https://www.rosebikes.nl/rose-pro-sl-di ... ndarin+red

Beide hebben dus 105. Een PRO SL Disk met Ultegra gaat naar de 2100+
Laatst gewijzigd door kevindelange op 16 aug 2021 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 16 aug 2021 11:27

De Rose heeft volgens mij een volledige 105 groep. De Sensa een goedkopere crank en misschien ook andere calipers?

Daarnaast natuurlijk het verschil in de wielen. En de kleur... de Sensa alleen in saai zwart :(

Al met al is de Rose op papier zo'n 1,5 kilo lichter. Dat is niet weinig!

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 16 aug 2021 12:19

Ik zie het inderdaad van de crank. De klauwen kan ik niks over vinden.

Ik zag dat ik de disc loze PRO SL had gelinkt. Heb 'm geüpdatet. Nog steeds verschilt dat op papier 0.9 kilo. Tussen twee disc fietsen dus. Dat is inderdaad best veel. Die DT Swiss wielen zullen vast ook beter zijn. Ze klinken in ieder geval wel een stuk beter (hubs).

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 24 aug 2021 07:50

Gistermiddag bij Rose geweest (Biketown Bocholt). Waar ik kwam voor de 61, bleek de 63 gewoon veel beter te passen. Mijn rug bleek een beetje een hoek te maken op 61 volgens de verkopers en mijn pa. Zelf voelde het al alsof mijn handen te dicht bij mijn lichaam zaten. Toch goed dat ik even bij ze langs ben geweest.

Hij zag er echt geweldig uit, ik heb hem dan ook direct besteld, over zo'n 6 weken kan ik hem ophalen.

Ik heb wel een vraagje over het systeemgewicht. Dit gewicht bedraagt 110kg.

De verkoper vroeg me mijn gewicht ook, dat schommelt op dit moment tussen de 99/100 kg. Dat zou op dit moment net gaan met de fiets. Ik moet zeggen, dat ik het wel vrij laag vind. Ze hebben bijvoorbeeld ook nog een maat groter (65cm) bij langere mensen is het niet geheel onredelijk dat ze meer dan 100kg wegen. Ik ben wel wat te zwaar, maar als ik gespierder zou zijn zou ik een probleem hebben.

Ik verwacht dat ik over zes weken nog wel wat gewicht kwijt ben, maar toch. Op dit moment zou ik eigelijk volgens de specificaties geen bidon met water mee mogen nemen.

Hoe nauw luistert dit? De verkoper zei volgens mij dat het aan de voorbouw lag, dat Ritchey dit maximale gewicht aan geeft. Ik had het zelf eerder bij de wielen gezocht, maar de DTSWISS P1800 (hier zitten de P1850 onder, die kon ik niet vinden) hebben een maximaal rijdersgewicht van 120kg. Dat is grofweg 20 kilo meer dan de fiets aan zou mogen. Daar moet het dus volgens de specs niet aan liggen. Dat van de stuurpen kan ik niet vinden online.

Het komt nu een beetje over op mij, dat als ik straks wel weer een keer zwaarder ben, ik de fiets niet meer "mag" pakken. Loop ik nou echt een groot risico als ik straks een keer 105kg in de toekomst ben?

PS: het systeemgewicht is bij Cube 115kg en bij Canyon 120kg. Maar het lijkt me toch sterk dat de Rose ineens in twee breekt bij 5kg extra...

chris80
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 24 aug 2021 10:26

Ik ben geen expert, maar er zit altijd wel een (flinke) marge tussen opgegeven max gewicht en wat een fiets echt aan kan..

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 aug 2021 12:23

Mijn ervaring is dat vooral het achterwiel een kwetsbaar onderdeel is, als je wat zwaarder bent. Heb er heel wat gesloopt.. Maar door een wielset te kiezen met een limiet ruim boven je gewicht of nog beter zonder limiet, los je dat eenvoudig op. Shimano wielen hebben meestal geen max rijder limiet.

hayes

hayes 24 aug 2021 15:26

Heel fijne fiets en mooie verschijning. Lijkt me een alleskunner.

Ik zou niet te veel inzitten met gewicht. Ik ben begonnen aan 100kg en heb destijds nooit specs gekeken.
Er zit inderdaad ook gewoon best wel een marge op. Ik zou nu niet beginnen bunny hoppen of een boord van 30 cm afrijden, maar zelfs dat zou hij waarschijnlijk zonder moeite aankunnen.

Als je wat gaat fietsen verlies je zeker in het begin wel wat kilo's, dus dat zit wel snor.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 24 aug 2021 21:57

Mooie fiets. Gefeliciteerd. De kleur was dus ok.

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 25 aug 2021 08:24

Dank voor de reacties. Kleur was inderdaad erg mooi. Nu maar op zoek naar wat simpele setjes kleding. Deze fiets is opvallend genoeg ;).

Wat betreft gewicht, ik zie het wel allemaal. Ik rij (op het moment) nooit over kasseien en ik spring ook niet op mijn fiets. Als ik een stoepje af moet doe ik dat sowieso altijd voorzichtig.

Plaats reactie