Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets kopen op dit moment?

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 12 aug 2021 12:30

Hallo allemaal!

Een jaar of 13 geleden heb ik het fietsen een beetje laten varen. Echter door corona (ja, de kilo's en conditie) is het ineens weer gaan kriebelen. Ik rijd momenteel op een geleende full aluminium (ook voorvork) afgemonteerd met claris. Niet echt het fijnste materiaal. Echter, vermaak ik me kostelijk en ben ongeveer sinds een maand of twee, drie keer in de week onderweg.

De fiets kan ik niet eeuwig lenen en het was meer het idee om te kijken of ik het weer leuk vind om vervolgens zelf weer een fiets aan te schaffen. Dat antwoord is volmondig: JA.

Ik wil echter niet direct de hoofdprijs betalen of het beste van het beste hebben. Ik rijd vermakelijk op deze fiets, maar iets beter zou fijn zijn.

Mijn budget is ongeveer max 1500 euro.

Ik dacht aan een canyon al 7 disc. Echter, zoals jullie ook ervaren hebben, is de markt knotsgek op het moment. De canyon is dan ook niet bestelbaar (verwacht herfst, volgens de canyon website). Volledig 105 en eventueel up te graden wanneer gewild.

Adviseren jullie misschien een andere fiets die ik moet overwegen, misschien die er sneller is, of misschien wel te wachten tot volgend jaar (zullen de prijzen zakken als de markt weer verzadigd is?)..

Volgens mij had je twee jaar terug voor 1500 euro gewoon een aardige carbon fiets, nu ziet het er allemaal wat anders uit...

Graag jullie gedachten.

Extra info: 196cm, 100kg, 29 jaar. (frame maat 61/62/xl dus ongeveer)

hayes

hayes 12 aug 2021 14:19

Ik heb jaren geleden m'n carbon Sensa gekocht voor een goeie 1500.
Maar was toen ook al een overjaars model.

105 zal je jarenlang veel plezier van hebben. Een upgrade lijkt me qua groep niet nodig.
Een wiel upgrade is bij een fiets met dit budget wel een fijne verbetering (voor minder dan 500 euro heb je heel fijne wielsetjes)

Een cube Attain gtc lijkt me een fijne fiets voor 1900 euro. En carbon frame.
https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/ ... tencarbon/

Z'n alu broer heb je voor een goeie 1500 euro.

Een Bulls Harrier Disc 2 is er voor 1250 met Tiagra.
Een Trek Domane AL4 voor een 1600.
Enzovoort...
Laatst gewijzigd door hayes op 12 aug 2021 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 aug 2021 19:14

Kijk bij verschillende winkels of ze een XXL, 62 CM in stock hebben.
Mits een beetje zoeken moet het wel lukken.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 12 aug 2021 22:26

Overjarige modellen ga je nu niet vinden vermoed ik.
Ga zelf na de vakantie ook kijken voor iets nieuwers.

Maar iemand enig idee wanneer de 2022 modellen bekend worden? Hopelijk is er weer eens iets anders dan zwart te kiezen.
Qua ontwikkeling komt er toch niets nieuws uit?

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 12 aug 2021 22:58

Bij Rose is de pro sl binnen enkele weke. leverbaar, ook in maten voor langere mensen. Minder bekend dan de Canyon 7 al die je al noemde, maar kan er zeker mee concurreren.
Dat geldt overigens voor veel fietsen in deze prijsklasse. Ook aan een Focus, Sensa, Cube, Storck en ga zo maar door kun je een knappe fiets hebben,

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 13 aug 2021 09:10

Ik moet inderdaad iets verder gaan kijken. Ik vond de Pro SL Disc inderdaad heel mooi. Alleen net even boven budget met. zo'n 1800 euro.

Over het algemeen is mijn torso en armen vrij lang (mijn armen zijn 9/10 keer flink te lang voor een trui of overhemd), dus volgens mij moet ik gaan zoeken naar een fiets met een wat langere reach, of zeg ik dat verkeerd? Volgens mij zijn dan juist de endurance modellen minder geschikt.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 13 aug 2021 09:54

Je stelling klopt over het algemeen wel.

Overigens zijn er ook nu nog wel gewoon fietsen te koop. Maar je zult dan goed moeten zoeken. En wil je per sé schijfremmen? Zo niet, dan staat er misschien nog ergens wel wat leuks met velgremmen.

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 13 aug 2021 16:13

Volgens mij past de Rose PRO SL Disk dan beter bij mijn lichaam.

Canyon Endurace AL 7 Disk (XL) stack: 634 mm
Canyon Endurace AL 7 Disk (XL) reach: 407 mm

Rose PRO SL Disk (61) stack: 608,5 mm
Rose PRO SL Disk (61) reach: 405 mm

Dit zou betekenen dat je iets dieper zit op de Rose PRO SL Disk. Of begrijp ik dit verkeerd?

In combinatie met mijn lange armen en torso, komt dit dan misschien iets netter uit.

Canyon Ultimate (XL) stack: 613
Canyon Ultimate (XL) reach: 418

Naar verhouding zit de Rose PRO SL dan een beetje het zelfde als een Canyon Ultimate?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 13 aug 2021 17:29

Wat is je binnenbeenlengte?
Het lijkt alsof je nog niet weet welke maat je nodig hebt.
Je zoektocht begint met weten welke stack en reach je fiets moet zijn.
Je huidige fiets kan als referentie dienen hiervoor. Bij twijfel haal je een kortere of langere stuurpen op mp voor 20 euro en kijk je wat dit voor effect heeft of speel je eens met de spacers onder je stuur.
Zo kun je de fietsmaat nabootsen van de fiets die je voor veel geld wilt kopen.

kevindelange
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 aug 2021 12:15

kevindelange 13 aug 2021 17:43

Mijn binnenbeen lengte is 92/93 cm.

Dit, in combinatie met lengte kun je ook ingeven bij Canyon, en Rose checkt vooral binnenbeen lengte.

Ik gok dat als ik daar binnen de lijstjes val, ik de fiets wel afgesteld krijg zodat ik lekker kan rijden. Alleen als ik in acht neem dat ik dus langere armen en torso heb, past de rose naar beredenering beter... Maar misschien begrijp ik bovengenoemde maatvoeringen verkeerd.

Billy-H
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 aug 2021 14:27

Billy-H 15 aug 2021 14:32

Ik heb precies de bovenstaande vraag, dus maar even geen nieuwe thread openen... :)

Kwam uit op twee fietsen waarbij ik graag hoor of dit goed fietsen voor een mooie prijs zijn, of dat er wellicht betere opties zijn. Enkele voorwaarden:

- max. 1500 euro
- normale/endurance fiets
- (minimaal) 105 afgemonteerd
- hydraulische schijfremmen

Hieronder de twee opties:

https://www.cubestores.nl/cube-attain-s ... m/57640050
https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-disc

Kan iemand mij verder informeren?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2021 14:39

Billy-H schreef: 15 aug 2021 14:32 Ik heb precies de bovenstaande vraag, dus maar even geen nieuwe thread openen... :)
Iedereen heeft recht op een eigen "nieuwe fiets kopen" topic. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie