Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Verschil geo racefiets en stads/hybride fiets

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 04 aug 2021 12:42

Ik ben me aan het oriënteren op een sportieve stadsfiets, oa voor woon-werk. Nu begrijp ik wel redelijk hoe je een geometrietabel van een racefiets moet lezen, maar voor ik een miskoop bega wil ik hier nog even nagaan hoe je een racegeo vertaalt naar de geo van een 'gewone' fiets.

Mijn racefiets heeft de volgende stack en reach: 582/385, met een 11 cm stuurpen en 1 of 1,5 cm spacers eronder (incl. de spacer om het lager af te dekken). Ik fiets met een stuur met 7,5 cm reach.

Ik heb een Cayon Commuter 6/7 op het oog:
M: 557/423
L: 591/444

Volgens mij heeft de Commuter standaard een 8 cm stuurpen.

Mijn gedachten:
1) De stack van beide type fietsen kun je goed met elkaar vergelijken, klopt dat? Idealiter zou de stack op de fiets voor w/w wat relaxter zijn dan die van de racer, dus dan kom je op de L.

2) De reach is niet zomaar te vergelijken, want de 'gewone' fiets heeft geen racestuur en moet dit compenseren met een langer frame. Om de reach tussen beide fietsen te vergelijken moet je 75 mm aan reach bij de racer optellen, klopt dat? Of moet ik ook nog iets met de shifters...?

Daarnaast is het verschil qua stuurpen 30 mm.

3) Als punt 2 klopt kom ik op (385+75+30=) 490 vs. 444 reach. Idealiter zit je op een hybride fiets wat korter kan ik me voorstellen, maar is dit verschil niet erg groot?

Bij de Commuter 6/7 is een andere stuurpen overigens niet mogelijk (geïntegreerd met stuur), maar deze vraag gaat me ook om de denkwijze zodat ik me nog wat verder kan oriënteren.

Bedankt voor het meedenken!

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 aug 2021 16:23

De geometrie (mn de reach) van een raceframe houdt rekening met de vorm van het racestuur en de vooruit stekende shifters. Bij een hybride fiets is het stuur meestal achteruit gebogen. Horizontaal gemeten is de racefiets derhalve korter.

a_v
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 14 aug 2015 21:32

a_v 10 aug 2021 13:40

klimmer schreef: 04 aug 2021 16:23 De geometrie (mn de reach) van een raceframe houdt rekening met de vorm van het racestuur en de vooruit stekende shifters. Bij een hybride fiets is het stuur meestal achteruit gebogen. Horizontaal gemeten is de racefiets derhalve korter.
Dan zat ik wat dat betreft in de goede richting :).

Stack is wel te vergelijken dus?

Zou een L goed moeten zitten of valt daar eigenlijk niks zinnigs over te zeggen op basis van de geo van mijn racer?

Racer (54s): https://www.7hundred.co.uk/images/Colna ... R-geom.png
Commuter 7 (L): https://www.canyon.com/en-il/hybrid-bik ... ry-section

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 10 aug 2021 14:51

a_v schreef: 10 aug 2021 13:40
Stack is wel te vergelijken dus?
Indien stuur- en zithoeken ongeveer identiek zijn. Geldt ook voor de reach.

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 16 aug 2021 15:27

Bij mijn hybrid is de reach ruim 4 cm meer dan op mijn racefiets en toch zit ik er 'korter' op. Zoals aangegeven is de plaats van de handen heel anders, waardoor de bovenbuizen sterk uiteenlopende lenges hebben voor een vergelijkbare zit. Het best meet je afstand zitbuis net onder zadel tot plek waar je handen het stuur vast hebben en vergelijkt die.
En nu ben ik fietsen.

Plaats reactie