Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets met normaal stuur

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 22 jul 2021 16:01

Dit is een lastig verhaal, want erg persoonlijk. Toch ga ik het proberen.

Na jarenlang ziekte ben ik weer begonnen met fietsen, ben nu 52, mn gezondheid laat het niet meer toe enorme afstanden of heel hard te rijden. Dus een jaar geleden was t gem tegen de 30 en afstanden tot 90km. Nu ff sslechte fase.

Ik had ooit een Trek 8500 SLT mtb omgebouwd naar wegfiets, heerlijk want lang frame en met bar ends goed klimmen, vast vork erin. Toen een 29'er gekocht, nooit vrienden mee geworden op asfalt. Toen toch maar een racefiets.

Nu betaal ik zon hoge prijs voor een rit op de racefiets, ik kan nl niet heel langzaam fietsen op een racefiets. Daarbij is een racestuur top qua zitmogelijkheden, maar een gewoon stuur met bar ends vind ik prettiger in veel omstandigheden en het gaat erom dat ik meer ontspannen ga rijden en rustiger. Ik rij nu altijd hartslag gem van 140.

Dan heb ik nog keuze voor endurance fiets maar die heb ik gehad en daar werd ik ook geen vrienden mee, alsof hij niet vooruit wil. Ik heb een Canyon fitness bike geprobeerd, top op korte stukjes maar tegen de wind in weeet je het ook niet meer qua houding. Overigens is dat de langste fitnessbike dus wel de beste basis.

Of: een racefiets ombouwen naar vlak stuur, nog wel klusje met ombouw versnellingen. Maar ik ben wel een liefhebber en dan kan ik iig een leuke fiets rijden en geen fitness bike van canyon of cube.

Iemand een suggestie of is dit te lastig?

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 22 jul 2021 16:12

Gewoon eens iets out of the blue: probeer het eens met bar ends op je racestuur. Als je googelt op 'bar ends racefiets' kom je heel wat creatieve oplossingen tegen.

hayes

hayes 22 jul 2021 21:13

Een racefiets met vlak stuur is toch net een fitnessbike?
Ik zit op de racefiets op een 'rustig' tempo (doorrijden maar niet stoempen) ook snel aan 140 hartslag. Zoals de meesten denk ik. Maar met een racfiets stuur heb je net veel mogelijkheden om je handen te verplaatsen. Met een plat stuur staan je handen in een onnatuurlijke houding (90 graden gedraaid).

Dat gezegd zijnde, heb ik dit weekend 50 km met vrouwlief gedaan. Zij met elektrische fiets en ik met de Sturmvogel (plat stuur) en dat ging gewoon goed. Al leg ik m'n handen wel veel met de handpalmen op het handvat en de vingers naar buiten gericht. Dat fietst wat ontspannender.

Aan de ene kant geef je aan rustiger te willen fietsen (lagere hartslag) maar het moet wel snel vooruit gaan (want een endurance fiets is niet vooruit te branden). Niet om te stoken of er mee te lachen, maar is een elektrisch ondersteunde racefiets dan niets?
Laatst gewijzigd door hayes op 22 jul 2021 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

laurens87
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 29 jul 2013 15:38

laurens87 22 jul 2021 21:17

Dus omdat je jezelf op de racefiets niet kan inhouden moet je een recht stuur hebben?
Volgens mij zit er dan toch iets tussen je oren gewoon niet goed, rustig aan gaat prima op de racefiets. Het is gewoon een mindset!
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 22 jul 2021 23:29

Ja eens, het is tegenstrijdig. Op een fitness bike of mtb rij ik vaak met onderamermen oo t stuur omdat ik dieper wil zitten en 1 hiuding niet fijn vind. Een endurance fiets is best ok maar destijds wilde ik teveel en ben naar echte racer gegaan. Nu blijkt dat ik gewooin sportief ontspannen moet fietsen ipv tempo rijden en dan weet ik t ff niet. En een gewoon stuur vind ik sws wel ontspanen rijden met zand op de weg of ineens moeten uitwijken ed. Ik ga nog ff denken, er is toch niks te koop.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 jul 2021 08:32

Dus je wil een plat stuur omdat je niet te hard wil fietsen, maar een fiets met een plat stuur vond je niets omdat dat tegen de wind in niet lekker ging???

Is dat niet tegenstrijdig? En van een ander stuur ga je toch niet langzamer fietsen? over het algemeen gebeurt dat door minder hard te trappen..

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 23 jul 2021 08:55

-
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 12 okt 2021 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 23 jul 2021 09:01

Kijk eens naar andere stuurvormen, zoals een Jones-bar.
Beeld je in waar je je handen zou willen hebben en zoek daar een stuurvorm bij.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 jul 2021 09:35

Dus een fitness bike vind je niet mooi, maar je wilt wel een racefiets ombouwen tot fitness bike. Klinkt mij als een racefiets ver×××.
Maar feit blijft, als je een te hoge hartslag hebt met fietsen, moet je minder hard trappen. Als je dat niet red op deze fiets, dan ga je dat zeker niet op deze fiets redden met een recht stuur. Verstandiger is het om een fietscomputer te kopen waarbij je de snelheid niet in beeld hebt, zodat je alleen je hartslag in de gaten kunt houden. En uiteraard alleen fietsen, zeker niet met anderen. Op deze manier fiets ik heel gemakkelijk met een gemiddelde hartslag van 125. (Dat ik aan alle kanten voorbij gereden wordt heb ik echt ××× aan)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 23 jul 2021 09:51

Het kan prima, en als je even zoekt op dit forum zul je zien dat meer mensen dezelfde vraag stellen (als je via Google zoekt op 'racefiets met recht stuur' dan kom ook ook diverse draadjes tegen op dit forum).

Je moet wel wat kosten incalculeren. Je kunt niet zo maar je huidige remmen/schakelmechanisme omzetten op een recht stuur. Je moet overschakelen naar de MTB-versies. Maar als je dat ervoor over hebt, geen probleem.

PS veel onderdelen zijn op dit moment slecht leverbaar. Kan best zijn dat je niet zomaar alle onderdelen die je nodig hebt kunt kopen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

melandri
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 feb 2016 17:22

melandri 23 jul 2021 10:26

Dank voor de reacties, het is te vaag merk ik, het heeft ook te maken met mijn ziekte, ik zit heel gespannen op een fiets omdat ik ziek ben geworden tijdnes fysieke inspanning en dat onbewust nog steeds aan elkaar link. Gespannen op een racefiets zitten ligt niet meteen aan de fiets, maar dat is niet fijn. Een gewoon stuur vind ik beperkt, maar: het haalt wat spanning weg en bij lage snelheden ervaar ik minder druk op schouders en polsen. Logisch ook.

Ik ga mn vrijwel nwe racefiets niet ombouwen, het is duur en de spullen zijn er niet. Ik overweeg om een oude racefiets met commandeurs op het frame om te bouwen, dat is veel makkelijker. En mijn vraag is eigenlijk:
als ik niet ombouw, wat is de meest sportieve fiets met recht stuur? Ik ben soepel en lenig, ik wil gestrekt zitten. Ik heb eea vergeleken en het lijkt mij dat de Canyon Roadlite qua reach/stack het meest sportief is.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 jul 2021 11:08

is zo'n stuur misschien een idee:
Afbeelding
zoek op bullhorn handle bar voor meer voorbeelden
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie