Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Opvolger Koga Signature (L:1,98, BBL: 97)

Rednas_N
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jun 2014 18:38

Rednas_N 22 mei 2021 12:53

Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn Koga Signature (framemaat 66). Mijn huidige fiets heeft velgremmen en is afgemonteerd met een Shimano 105 groepset. Eigenlijk ben ik best tevreden met mijn huidige fiets maar ik ben naar mijn mening wel toe aan iets anders, daarnaast is een nieuwe fiets ook gewoon erg leuk. Mijn fietstochtjes variëren van 50 tot 100 kilometer, zo nu en dan ook 100+ maar dat komt eigenlijk enkel voor met georganiseerde tochten. Mijn gemiddelde snelheid (bij thuiskomst) ligt tussen de 30 en 31 km/uur. Ik fiets ongeveer 2 a 3 keer per week, enkel met droog weer.

Dit is mijn huidige fiets:
Afbeelding

Zoals je op de foto ziet is staat mijn stuurpen schuin omhoog en maak ik gebruik van drie spacers. Deze maand wil ik de stuurpen een standje naar beneden doen zodat ik wat dieper op mijn fiets ga zitten. Over het algemeen doe ik het onderhoud zelf maar ik laat mijn fiets wel eens in de paar jaar nakijken door een fietsenmaker.

Mijn gegevens:
Lengte: 198cm
BBL: 97cm
Gewicht: 75kg

Ik zou het mooi vinden als mijn volgende fiets een carbon frame heeft in combinatie met schijfremmen en een Shimano Ultegra groepset.

Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan naar fietsen welke volgens mij bij mij zouden passen:
- Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 (2XL)
- Trek Domane SL 6 (62cm)
- Ridley Fenix SL Disc (XL) (afgemonteerd met Shimano Ultegra en verlengde zadelpen)
- Koga KIMERA PREMIUM BEAT - komt qua geometrie het meest in de buurt bij mijn huidige fiets. (63cm)

Afbeelding

Daarnaast is mijn oog ook nog gevallen op een fiets van WiND cycleworks, Het gaat dan om de SPECIAL ROAD DiSC of de SPECIAL ALLROADER. Ik ben me er bewust van dat een fiets van staal zwaarder is dan een fiets van carbon. Als ik het goed begrijp is het verschil ongeveer 0.5 tot 1kg.

Mijn budget ligt nog niet helemaal vast maar op dit moment zat ik aan een bedrag te denken rond de 3000,-. Aan de fietsen die ik heb gevonden merk je waarschijnlijk dat er al wat rek in zit, nog even door sparen vind ik ook niet erg.

Het aanschaffen van een nieuwe fiets heeft geen haast, zeker nu de prijzen maar blijven stijgen en de levertijd van een nieuwe fiets (te) lang is. Daarnaast beleef ik ook nog veel plezier aan mijn huidige fiets.

Graag hoor ik wat jullie van de bovengenoemde fietsen vinden en of jullie wellicht nog tips hebben of andere fietsen en/of merken die wellicht beter bij mij passen.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 mei 2021 18:15

Die Koga Kimera komt misschien het meest in de buurt.. maar de frame maten van je huidige fiets lijken mij eigenlijk niet de juiste referentie. Je hebt nog relatief veel spacers onder de stuurpen, een korte stuurpen en die staat ook nog omhoog. Ik weet niet of ze bestaan, maar zou je niet eigenlijk een frame moeten hebben dat wat korter en hoger is? Dan heb je een "normalere" stuurpen nodig en minder spacers en dus eigenlijk een beter passend frame. Ik ben niet thuis in de grote maten en weet dus niet of zo'n frame er is.

Een Wind is toch maatwerk? Dat moet sowieso wel lukken dus. Overigens denk ik dat dat niet binnen budget past en dat je wel meer extra gewicht hebt dan 0,5 tot 1 kilo.

Rednas_N
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jun 2014 18:38

Rednas_N 22 mei 2021 19:30

Bedankt voor je reactie! Ik wil mijn stuurpen geleidelijk naar beneden brengen, wellicht dat er dan ook nog een spacer (of twee) verwijderd kan worden. Hier heb ik me nooit echt mee bezig gehouden, tot nu.

Hier zal echter wel wat tijd overheen gaan. Ik zit nu erg comfortabel op mijn fiets, ik vind het niet erg om een wat sportievere zit aan te gaan nemen. Ik zit op dit moment ook regelmatig in de beugel.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 23 mei 2021 07:43

Dan zou ik eerst op je huidige fiets je stuurpen omlaag brengen en zo een tijdje rondfietsen.
Blijkt dat je daar geen rug-en nekproblemen door krijgt, dan zou ik pas gaan kijken naar een nieuwe fiets die kwa afstelling in de buurt van je huidige fiets komt.
Eerst nog oefenen dus met een nieuwe setup.

Gebruikersavatar
avic
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 02 okt 2011 22:20

Gebruikersavatar avic 23 mei 2021 11:02

1 bovenstaand advies eerst doen; dieper zitten op je huidige fiets zodat je weet of dat haalbaar is.
2 Als WIND bezitter zeg ik; doen. Maar dat is wel wat verder buiten je budget (reken op 4.500) en +/- een kilo zwaarder. Dat laatste zou ik minder zwaar laten wegen, die fietsen van Bart zijn echt heel erg mooi!
3 Als je voor de grote ;-) aanbieders gaat neem dan ook deze mee; https://www.rosebikes.de/rose-reveal-fo ... _size=64cm
in maat 64 komt ie heel dichtbij je Koga

Rednas_N
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 15 jun 2014 18:38

Rednas_N 23 mei 2021 14:04

Bedankt voor de reacties en tips. Ik heb vanmorgen direct mijn stuur omlaag gedaan d.m.v een spacer te verplaatsen. Dit was gelijk de grootste spacer. Daarnaast heb ik de stuurpen ook een paar standjes minder schuin gezet. Vervolgens een rit gedaan van bijna 50km en dat ging verrassend goed.

Afbeelding

Ik kwam trouwens ook nog het merk “Origine Cycles” tegen. In Nederland en hier nog niet heel bekend volgens mij. Het feit dat je bijna alles aan je fiets zelf kan configureren staat mij wel aan, moet enkel de geometrie nog even vergelijken met mijn huidige fiets.

Ik zal ook eens kijken naar de fiets van Rose Bikes, wellicht dat dat ook nog interessant is. Las laatst wel wat verschillende dingen over de lak die snel beschadigd (fiets + fietsenrek op de auto). Weet echter niet meer of dat recent was of niet, dus ook niet of dat nog relevant is.

Plaats reactie