Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een duurzame oplossing voor een aloud probleem

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mei 2021 19:48

Het ‘probleem’ en de ‘waarom’?
Eigenlijk wil ik wel een nieuwe fiets, maar mijn wensen lijstje komt maar weinig overeen met het hedendaagse aanbod (als er al iets beschikbaar is). Mijn requirements voor een nieuwe fiets lijken total niet te zijn aangekomen bij het merendeel van de producenten. Velgremmen, licht-gewicht, race geometrie en graag onder de 3000 euro is bijna een onmogelijkheid. Oke,.... er zijn een paar modellen die voldoen, maar die vind ik dan net niet mooi.

Dus wat dan wel?:
Ik dacht er aan om de huidige fiets te blijven rijden, maar dan te voorzien van nieuwe lak. Er zijn toch nog nauwelijks originele onderdelen op de fiets te vinden. De helft van de onderdelen is recent vervangen geweest, dus dat is het probleem niet. De lak bladdert momenteel wel van het frame af. Hij wordt gewoon een beetje lelijk. Dus, nieuw kleurtje en klaar is Klara,.... maar uiteraard heb ik wel een paar vragen:

1. Is een 13 in een dozijn carbon van 13 jaar en 120.000 km nog de moeite om in te investeren? Zouden er in de loop der tijd geen kleine haarscheurtjes in het carbon gekomen zijn?
2. Waar vind ik een goede framespuiter? Het hoeft niet perse in een straal van 10 km rondom Utrecht, maar om helemaal naar Zierikzee te moeten rijden, da’s ook niks.
3. Hoe kaal moet ik een frame aanleveren? Ik krijg alles er wel af, behalve de kabelgeleider die gepopnageld zijn. En ik neem aan dat ik niet zelf hoef te gaan schuren.
4. Wat kost zo’n grapje ongeveer?

plaatje van de fiets:
Afbeelding
Live fast; die young. mijn blog

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 21 mei 2021 20:13

als de commerciele fietsfabrieken niets voor je hebben, waarom bouw je dan niet zelf een fiets op. heb ik ook gedaan. frame kopen, kijk desnoods in het topic "frames uit china" o.i.d. en koop een goede lichte groepset. is echt niet moeilijk.

krijg je veel meer voldoening van dan een oud carbon frame over te spuiten. bovendien is jouw groep w.s. net zou oud als jouw frame en hebben ze tegenwoordig veel lichtere groepen. gewicht is ook iets dat je aangeeft belangrijk te vinden.

overspuiten heb ik geen ervaring mee want ik laat het niet zo ver komen dat dat nodig is.

ik weet het, duurzaam is het misschien niet. maar een fiets die goed gebruikt wordt gaat ook geen mensenleven mee. het is een gebruiksvoorwerp.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2021 20:23

rob74 schreef: 21 mei 2021 19:48 ........
Eigenlijk wil ik wel een nieuwe fiets, ..........

1. Is een 13 in een dozijn carbon van 13 jaar en 120.000 km nog de moeite om in te investeren? .........
Dan koop je toch gewoon een nieuwe al dan niet complete, fiets,

Koop je een overjarig (top-) frame voor velgremmen en bouw alles over.
Zal je nauwelijks meer kosten dan je oude barrel te laten herspuiten.

Hier een link om je een idee te geven.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16063
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2021 20:27

Voor niet veel meer dan de kosten van een frame spuiten, koop je bij Salden een prima frameset voor velgremmen.

Misschien een beetje minder duurzaam maar schuren en lakken is ook niet echt milieuvriendelijk.
Waarschijnlijk krijg je je frame nog wel verkocht en beland het dus nog niet bij het afval.
Een overjarig frame kopen voor remmen die uit de mode zijn is ook best duurzaam.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 22 mei 2021 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 21 mei 2021 23:11

Ik was ook een beetje aan het kijken voor een "Chameleon" kleur fiets.
Kwam ik hier eens bij uit:

https://becabikespray.nl/

Check filmpje:

https://becabikespray.nl/custom-design/
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 mei 2021 23:13

Spuiten kost ongeveer 500 euro. Je moet het frame afgebouwd aanleveren. Als er aanlas op zit die gepopnageld zit, zal de spuiter dit regelen.

Kan in de meeste gevallen gewoon per post. Ik vind Unlimited Colours een goed adres, maar bijv. BCP is ook heel goed en zo zijn er nog tig.

Plaats reactie