Pagina 1 van 1

Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 16:02
door marksi
Dag allemaal,

ik heb een vraagje over mijn potentiële nieuwe fiets, ik ben heel benieuwd wat jullie denken.

Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden en wil nu een wat groter bedrag investeren in een nieuwe fiets. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canyon CF SL 8 Disc Aero, maar ik twijfel nu heel erg of ik de Ultimate of de Endurace moet kopen. Had de Endurace besteld maar denk er nu over om dat te annuleren.

Ik rijdt op mijn buitenfiets zo'n 6000 km per jaar en vind het leuk om ritjes boven de 100 km te rijden en soms richting de 200 km. Maar ik ben ook competitief en wilt graag met mijn vrienden wedijveren op fietsvakantie en stravasegmenten.

Nu heb ik gevonden dat de Ultimate stijver en een agressievere geometrie heeft. Na veel speuren op fora kom ik op een verschil van zo'n 1,5 km per uur als je vol gaat. Dat vind ik best significant, maar ik vraag me erg af hoe het met het comfort zit van de Ultimate.

Is het doenbaar om ritjes van 100+ op deze fiets te rijden comfortabel of in ieder geval vergelijkbaar met mijn huidige fiets waarop dat geen probleem is.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 17:03
door Kornuit
Het verschil tussen een Endurace en Ultimate gaat je geen 1.5km/h opleveren als je op beide fietsen precies even hoog/laag zit. Ik denk dat ze bedoelen dat je op de Ultimate lager kunt zitten en daarom meer aerodynamisch wat je snelheid gaat opleveren, maar als jouw lichaam die diepe zit niet aan kan, ga je dat voordeel niet hebben.

Je kan het beste de stack en reach van je huidige fiets gaan vergelijken met de Ultimate en Endurace. Mocht je met de Endurace even diep kunnen zitten als je nu doet (en je weet dat je niet dieper kunt) dan zou ik voor die gaan. Blijkt dat de Endurace zonder spacers te hoog voor je is, dan zou je de Ultimate kunnen overwegen. Een ultimate met een wereld spacers zal niets sneller zijn dan een Endurace zonder spacers.

Succes

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 18:37
door buddo
marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden...
Jemig... dat klinkt als heel intensief gebruikt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat er veel slijtage delen tegelijk moeten worden vervangen? Dat hoort er gewoon af en toe bij...
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk en op zich al genoeg reden om het te doen. Dat je oude "op" is lijkt mij en niet realistisch en daardoor niet een heel goed argument ;)

Los daarvan; zoals hierboven gezegd, de fiets bepaalt het snelheidsverschil niet maar de houding wel. En of jij die houding "aan kan" op langere tochten zul je toch zelf moeten bepalen op basis van je ervaring. Wellicht kan je nog eens spelen met je huidige fiets of je dieper kan zitten?

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 19:21
door HarryuitHilversum
Het comfort van de Ultimate is dik in orde! Tov een alu frame sowieso een enorm verschil.

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 21:02
door Lcsmet
marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 ............Na veel speuren op fora kom ik op een verschil van zo'n 1,5 km per uur als je vol gaat. ...........
Je moet niet alle reclame geloven die je leest.
Bij dezelfde afstelling, dezelfde banden en dezelfde berijder ga je op beide fietsen even hard of traag als je wil.

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 21:33
door TL@
Op een fiets die je goed past, ga je het snelste rijden. Heb je een wat hoger voorkant nodig dan neem je de Endurace, mag het lager dan de Ultimate.

Beter een Endurace zonder spacers dan een Ultimate met spacers.

De verdere verschillen tussen beiden zijn nuances die je meer dan waarschijnlijk niet gaat voelen (zeker niet als je van een Trentino komt)

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 21:52
door marksi
Super heel veel dank voor de reacties. Voelt als een geruststelling. Blijkt dat ik me een beetje gek heb laten maken. Ik ga nog eens goed naar mijn huidige positie kijken, maar denk dat de Endurace dan prima bij me past. En ook belangrijk die is wel beschikbaar en in een veel mooiere kleurstelling dan de Ultimate.
buddo schreef: 21 mei 2021 18:37
marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden...
Jemig... dat klinkt als heel intensief gebruikt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat er veel slijtage delen tegelijk moeten worden vervangen? Dat hoort er gewoon af en toe bij...
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk en op zich al genoeg reden om het te doen. Dat je oude "op" is lijkt mij en niet realistisch en daardoor niet een heel goed argument ;)

Los daarvan; zoals hierboven gezegd, de fiets bepaalt het snelheidsverschil niet maar de houding wel. En of jij die houding "aan kan" op langere tochten zul je toch zelf moeten bepalen op basis van je ervaring. Wellicht kan je nog eens spelen met je huidige fiets of je dieper kan zitten?
Ja klopt. De fietsenmaker gaf me het advies om een nieuwe fiets te kopen omdat door slecht onderhoud bijna alles dat vervangen kon worden, tegelijk gedaan moest worden. In ieder geval een goede les en nu heb ik een klusfiets waar ik op kan oefenen :)

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 22:11
door alex606
De Aero heeft wielen met hoog profiel 50mm en dat alleen al zorgt ervoor dat je kostbare watts bespaart. Ik geloof het wel dat je 1.5km/u sneller rijdt.

Re: Comfort Canyon (ultimate)

Geplaatst: 21 mei 2021 22:38
door Kornuit
alex606 schreef: 21 mei 2021 22:11 De Aero heeft wielen met hoog profiel 50mm en dat alleen al zorgt ervoor dat je kostbare watts bespaart. Ik geloof het wel dat je 1.5km/u sneller rijdt.
Een Endurace met lage wielen vergelijken met een Ultimate met hoge wielen is appels met peren. In een Endurace kan je net zo goed hoge aero wielen doen.