Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Comfort Canyon (ultimate)

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 21 mei 2021 16:02

Dag allemaal,

ik heb een vraagje over mijn potentiële nieuwe fiets, ik ben heel benieuwd wat jullie denken.

Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden en wil nu een wat groter bedrag investeren in een nieuwe fiets. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canyon CF SL 8 Disc Aero, maar ik twijfel nu heel erg of ik de Ultimate of de Endurace moet kopen. Had de Endurace besteld maar denk er nu over om dat te annuleren.

Ik rijdt op mijn buitenfiets zo'n 6000 km per jaar en vind het leuk om ritjes boven de 100 km te rijden en soms richting de 200 km. Maar ik ben ook competitief en wilt graag met mijn vrienden wedijveren op fietsvakantie en stravasegmenten.

Nu heb ik gevonden dat de Ultimate stijver en een agressievere geometrie heeft. Na veel speuren op fora kom ik op een verschil van zo'n 1,5 km per uur als je vol gaat. Dat vind ik best significant, maar ik vraag me erg af hoe het met het comfort zit van de Ultimate.

Is het doenbaar om ritjes van 100+ op deze fiets te rijden comfortabel of in ieder geval vergelijkbaar met mijn huidige fiets waarop dat geen probleem is.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mei 2021 17:03

Het verschil tussen een Endurace en Ultimate gaat je geen 1.5km/h opleveren als je op beide fietsen precies even hoog/laag zit. Ik denk dat ze bedoelen dat je op de Ultimate lager kunt zitten en daarom meer aerodynamisch wat je snelheid gaat opleveren, maar als jouw lichaam die diepe zit niet aan kan, ga je dat voordeel niet hebben.

Je kan het beste de stack en reach van je huidige fiets gaan vergelijken met de Ultimate en Endurace. Mocht je met de Endurace even diep kunnen zitten als je nu doet (en je weet dat je niet dieper kunt) dan zou ik voor die gaan. Blijkt dat de Endurace zonder spacers te hoog voor je is, dan zou je de Ultimate kunnen overwegen. Een ultimate met een wereld spacers zal niets sneller zijn dan een Endurace zonder spacers.

Succes
Laatst gewijzigd door Kornuit op 21 mei 2021 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 21 mei 2021 18:37

marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden...
Jemig... dat klinkt als heel intensief gebruikt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat er veel slijtage delen tegelijk moeten worden vervangen? Dat hoort er gewoon af en toe bij...
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk en op zich al genoeg reden om het te doen. Dat je oude "op" is lijkt mij en niet realistisch en daardoor niet een heel goed argument ;)

Los daarvan; zoals hierboven gezegd, de fiets bepaalt het snelheidsverschil niet maar de houding wel. En of jij die houding "aan kan" op langere tochten zul je toch zelf moeten bepalen op basis van je ervaring. Wellicht kan je nog eens spelen met je huidige fiets of je dieper kan zitten?

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 21 mei 2021 19:21

Het comfort van de Ultimate is dik in orde! Tov een alu frame sowieso een enorm verschil.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2021 21:02

marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 ............Na veel speuren op fora kom ik op een verschil van zo'n 1,5 km per uur als je vol gaat. ...........
Je moet niet alle reclame geloven die je leest.
Bij dezelfde afstelling, dezelfde banden en dezelfde berijder ga je op beide fietsen even hard of traag als je wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 mei 2021 21:33

Op een fiets die je goed past, ga je het snelste rijden. Heb je een wat hoger voorkant nodig dan neem je de Endurace, mag het lager dan de Ultimate.

Beter een Endurace zonder spacers dan een Ultimate met spacers.

De verdere verschillen tussen beiden zijn nuances die je meer dan waarschijnlijk niet gaat voelen (zeker niet als je van een Trentino komt)
Afbeelding

marksi
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 21 mei 2021 15:51

marksi 21 mei 2021 21:52

Super heel veel dank voor de reacties. Voelt als een geruststelling. Blijkt dat ik me een beetje gek heb laten maken. Ik ga nog eens goed naar mijn huidige positie kijken, maar denk dat de Endurace dan prima bij me past. En ook belangrijk die is wel beschikbaar en in een veel mooiere kleurstelling dan de Ultimate.
buddo schreef: 21 mei 2021 18:37
marksi schreef: 21 mei 2021 16:02 Ik heb mijn instapmodel sensa trentino sl opgereden...
Jemig... dat klinkt als heel intensief gebruikt. Maar ik neem aan dat je bedoelt dat er veel slijtage delen tegelijk moeten worden vervangen? Dat hoort er gewoon af en toe bij...
Een nieuwe fiets kopen is altijd leuk en op zich al genoeg reden om het te doen. Dat je oude "op" is lijkt mij en niet realistisch en daardoor niet een heel goed argument ;)

Los daarvan; zoals hierboven gezegd, de fiets bepaalt het snelheidsverschil niet maar de houding wel. En of jij die houding "aan kan" op langere tochten zul je toch zelf moeten bepalen op basis van je ervaring. Wellicht kan je nog eens spelen met je huidige fiets of je dieper kan zitten?
Ja klopt. De fietsenmaker gaf me het advies om een nieuwe fiets te kopen omdat door slecht onderhoud bijna alles dat vervangen kon worden, tegelijk gedaan moest worden. In ieder geval een goede les en nu heb ik een klusfiets waar ik op kan oefenen :)

alex606
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 mar 2021 18:18

alex606 21 mei 2021 22:11

De Aero heeft wielen met hoog profiel 50mm en dat alleen al zorgt ervoor dat je kostbare watts bespaart. Ik geloof het wel dat je 1.5km/u sneller rijdt.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 mei 2021 22:38

alex606 schreef: 21 mei 2021 22:11 De Aero heeft wielen met hoog profiel 50mm en dat alleen al zorgt ervoor dat je kostbare watts bespaart. Ik geloof het wel dat je 1.5km/u sneller rijdt.
Een Endurace met lage wielen vergelijken met een Ultimate met hoge wielen is appels met peren. In een Endurace kan je net zo goed hoge aero wielen doen.

Plaats reactie