Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

aanschaf eerste fiets

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 21 mei 2021 10:26

Goedemorgen Ken hier,

ik ben druk opzoek naar mijn eerste (gebruikte) racefiets. ik ben actief hardloper maar zo kom je toch niet altijd ver. daarnaast kun je hier in Friesland mooi fietsen. nu heb ik een knappe toerfiets maar die wordt meer voor woon/werk verkeer gebruikt.

nu heb ik al een schat aan informatie gevonden op deze site, mijn dank daarvoor aan allen. het is mooi om jullie passie te lezen.

ik ben er reeds dus ook achter welke maat fiets ik zoek, wat de volgorde van de groepsets is enzovoort. wat ik alleen erg lastig vind, is een gebruikte een fiets het waard?

nu ben ik op marktplaats de volgende fiets tegen gekomen, het betreft een Cube Agree (ik vermoed uit het jaar 2009) afgemonteerd met de shimano ultegra groepset (op de crank na volgens mij, dit is een 105?)

nu ziet de fiets er keurig uit op de foto's maar voor ik een afspraak maak om te gaan kijken/proberen zou ik graag jullie mening hebben betreft de vraagprijs. ik denk persoonlijk ondanks de groepset dat hij iets te hoog is voor het bouwjaar.

ik deel de link even met jullie:
https://link.marktplaats.nl/m1705465389

Wouter2020
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 jun 2020 12:17

Wouter2020 21 mei 2021 10:48

Op zich is het geen gekke prijs als je ziet hoe overspannen de markt van 2de hands fietsen is. Alleen de staat van de fiets bepaald of hij het waard is. Als je er straks nog een paar honderd tegen aan moet gooien omdat er allerlei mankementen naar voren komen dan wordt het een vervelend verhaal..

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 21 mei 2021 11:01

2009 is wel lang gelden, kabels lopen nog buitenom en inderdaad in hoeverrwe zijn dingen versleten (casssette, kettingbladen, kabels, remblokjes, balhoofdlager, trapaslager). Kortom er kan zo een paar honderd euro bijkomen.
prj

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 mei 2021 11:25

Ziet er erg netjes uit, maar zoals gezegd is €500,- nogal veel.
Al eerder gezegd, een overspannen markt is daar debet aan.
Let wel op de maat, Cube hanteerde toendertijd een andere maatvoering.

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 21 mei 2021 11:47

Goedemorgen

Bedankt voor de vlotte reacties allemaal.

Verkoper had in eerste instantie geen "maat" bij de fiets en heeft toen de zadelbuis voor mij opgemeten van bovenkant tot middelpunt crankstel. Hierbij kwam de verkoper op 58cm. Dit wordt nu ook als maat aangeven in de advertentie maar ik vermoed aan de hand van een catalogus van Cube uit 2009 dat de maat dan "60" betreft. Kan ik dat goed hebben? Ik ben zelf 1.87 met een binnenbeenlengte van 87cm. Mijn toerfiets is een maat 61.

Aangezien de fiets al sinds de 15de te koop staat zegt mijn gevoel ook dat de prijs iets te hoog is.

Uiteraard wil ik de fietsenmaker hem na eventuele aanschaf na laten kijken maar als dat wat extra geld voor overblijft door een realistische aanschafprijs zou natuurlijk erg prettig zijn

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2021 11:52

Lijkt mij eerlijk gezegd een echte 58 en daarmee ook te klein.
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 21 mei 2021 12:03

Het is een dillemma. Een nieuwe fiets kost je ongeveer 1100,-. Die is beter van kwaliteit en je weet zeker dat je er voorlopig probleemloos op rijdt. Als je deze fiets koopt, dan komen er ws snel kosten bij voor het vervangen van ketting, cassette, banden ed. Ik kan niet in je portemonnee kijken. Zou zelf nu voor een nieuwe fiets gaan. Bij 12go en mantel is wel weer voorraad.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 21 mei 2021 13:37

Wat is je beoogde budget?

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 21 mei 2021 13:59

Goedemiddag!

Ik hoopte zo'n 500 euro uit te geven voor een fiets (gebruikt) exclusief de andere benodigdheden nog.
Op dit moment wil ik er niet meer aan uitgeven, als je namelijk een nieuwe fiets koopt en dit geld voor alles zodra je de winkel uit bent ben je een deel van de waarde direct weer kwijt.

Ik schiet reeds een jaar of 8 met luchtdruk wapens in vereniging verband en het enige wapen welke ik nieuw heb gekocht is geld achteraan gedaan. De rest allemaal gebruikt gekocht (zonder problemen, dit natuurlijk ook omdat het een hele kleine wereld is met veel liefhebbers. Van liefhebber naar liefhebber)

Voor mij is alles "nieuw' betreft wielrennen. Mocht ik het niks vinden zit er niet meteen voor een vermogen in.

Ik zie hierboven ook een reactie voorbij komen betreft de maat "te klein dus"
Ik neem elke reactie serieus maar wanneer ik mijn lichaamslengte gebruik kom ik op frame maat 59 met de BBL op 58.5 en ik heb op een andere site gelezen, je kunt beter een (klein beetje) te klein frame hebben dan te groot.

Nu zie ik weinig fietsen welke in frame maat 59 te koop zijn (zowel nieuw als gebruikt) vaak toch 58 of 60/61 dan klinkt maat 58 toch logischer of scheelt het ook nog heel erg per fiets?

Tot zover iedereen al ontzettend bedankt voor de input 👍🥳

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 mei 2021 15:29

500 Euro voor een fiets van 12 jaar oud met een aluminium frame en een groep met de kabels buitenom is echt wel veel geld.
Maar als ik alle gelijkaardige vragen aan die van jou, van de laatste maanden, bij elkaar zet dan lijkt het wel of een fiets van meer dan 10 jaar oud een investering was waar je erg weinig op afschrijft.
Weet dat je een splinternieuwe racefiets met alu frame en 105 afmontage kan kopen voor minder dan 1000 Euro
Bijvoorbeeld, een Sensa Romagna SLE
Afbeelding
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 21 mei 2021 16:07

Aan de meeste reacties hier is wel duidelijk dat het gros de vraagprijs te hoog vind, is dat voor mij in ieder geval duidelijk.

Ik heb niet ver van huis gezocht op marktplaats maar het aanbod is niet groot.

Voorstel van hierboven met betrekking tot een nieuwe fiets met nieuwe type Shimano 105 onderdelen is natuurlijk verhoudingsgewijs niet duur. Maar al wel 2x zoveel als de vraagprijs van de advertentie die ik doorstuurde waarvan ik uitging dat het eigenlijk te duur was.

Ook op marktplaats heb ik geen recentere fietsen kunnen vinden voor een 500.00 bijvoorbeeld om hier met jullie te delen.
Maar 1000 euro investeren in een nieuwe fiets en na één jaar denken hij wordt te weinig gebruikt....

Maar wat betreft de nieuwe fietsen, heb ik de afgelopen uren toch ook nog zitten zoeken is bijna niks leverbaar op redelijke termijn

Het zal wel iets van vraag en aanbod zijn na afgelopen jaar. Er zijn veel dingen duurder geworden/of niet te krijgen.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 21 mei 2021 16:27

Ken_koning schreef: 21 mei 2021 16:07 Aan de meeste reacties hier is wel duidelijk dat het gros de vraagprijs te hoog vind, is dat voor mij in ieder geval duidelijk.

Ik heb niet ver van huis gezocht op marktplaats maar het aanbod is niet groot.

Voorstel van hierboven met betrekking tot een nieuwe fiets met nieuwe type Shimano 105 onderdelen is natuurlijk verhoudingsgewijs niet duur. Maar al wel 2x zoveel als de vraagprijs van de advertentie die ik doorstuurde waarvan ik uitging dat het eigenlijk te duur was.

Ook op marktplaats heb ik geen recentere fietsen kunnen vinden voor een 500.00 bijvoorbeeld om hier met jullie te delen.
Maar 1000 euro investeren in een nieuwe fiets en na één jaar denken hij wordt te weinig gebruikt....

Maar wat betreft de nieuwe fietsen, heb ik de afgelopen uren toch ook nog zitten zoeken is bijna niks leverbaar op redelijke termijn

Het zal wel iets van vraag en aanbod zijn na afgelopen jaar. Er zijn veel dingen duurder geworden/of niet te krijgen.
Of door een oude fiets van 13 jaar oud het idee hebben dat het niks is.

Maar een 1000 euro fiets juist de flow krijgen om ermee door te gaan. De romagna sle kan je ook weer goed verkopen.

Plaats reactie