Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

aanschaf eerste fiets

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 21 mei 2021 18:44

Ken_koning schreef: 21 mei 2021 16:07 Aan de meeste reacties hier is wel duidelijk dat het gros de vraagprijs te hoog vind, is dat voor mij in ieder geval duidelijk....

Maar wat betreft de nieuwe fietsen, heb ik de afgelopen uren toch ook nog zitten zoeken is bijna niks leverbaar op redelijke termijn
De vraagprijs is maar een vraagprijs he... als de maat goed is kun je toch gaan kijken en een bod doen? Het gaat er niet om of wij de vraagprijs te hoog vinden, maar wat jij er voor over hebt. Als deze past (qua maat en budget) en het enige is dat je in de buurt kunt vinden, dan maakt een paar euro teveel ook niet echt uit toch?

Je moet de vraag voor een nieuwe omdraaien. Wat is er wel leverbaar en waar moet het vandaan komen? Er is nog wel aanbod, maar niet altijd van de bekende merken, niet altijd zichtbaar op internet (rondbellen!) en niet altijd in de buurt. Maar als je die energie er in steekt dan kun je wel snel fietsen, ook al moet de fiets dan misschien van wat verder komen. Maar die reistijd ben je snel weer vergeten als je een mooie fiets hebt gevonden.

Ken_koning schreef: 21 mei 2021 13:59 Nu zie ik weinig fietsen welke in frame maat 59 te koop zijn (zowel nieuw als gebruikt) vaak toch 58 of 60/61 dan klinkt maat 58 toch logischer of scheelt het ook nog heel erg per fiets?
Er is geen universeel maatsysteem. De ene 58 is de andere niet. En de staande buis (van bracket/crank naar zadel) is het minst relevant... je zadel kun je immers omhoog en omlaag doen. Ik zou eerder letten op de bovenbuis (horizontaal gemeten) en het balhoofd. Of beter nog: stack & reach. Van bijna alle fietsen (ook de tweedehandsjes van marktplaats) kun je al deze maten via Google vinden door te zoeken op de geometrie.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 mei 2021 21:46

In deze markt vragen en krijgen verkopers 500 euro voor zo'n fiets. De fiets ziet er op de foto's nog wel redelijk uit, al geven de foto's niet echt een goed beeld. (Dan is het voor mij of een verkoper die er niet zoveel van weet of dan is de fiets niet fris meer).

Je kan er tegenaan lopen dat slijtagedelen vervangen moeten worden. Dan gaat het over cassette, ketting, banden, remblokjes, soms ook kabels of de kettingbladen.

De fiets zou al een tijdje stilstaan, dat is nooit goed voor banden. Een setje buitenbanden moet wel lukken voor 40 euro. Nog een paar binnenbanden er bij (ook reserve) dan ben je weer 15-20 euro verder.
Voor 20 euro kan je ook wel een ketting vinden (tip: met quicklink). kettingpons om hem in te korten, 15-20 euro. De cassette ziet er op het eerste gezicht nog wel ok uit, waarschijnlijk zijn de kettingbladen ook nog wel goed.
Toch een cassette nodig? 45 euro voor 10 speed, 9 speed iets minder. Dan ook cassetteafnemer en kettingzweep nodig, samen 40 euro? Kettingbladen voor zo'n fiets valt op zich wel mee, met wat zoeken moet je rekenen op een euro of 40 voor het grootste blad, de kleinere kosten minder.
Remblokjes 12-15 euro, kabels voor remmen en schakelen binnen en buiten 40 euro. (goede kabelkniptang nodig, 25 euro).
Derailleurwieltjes 12 euro. Eventueel lagers.

Als je handig bent dan kun je die onderdelen zelf monteren, moet je het laten doen door een fietsenmaker dan komt er arbeidsloon bij. Moet alles hierboven door de fietsenmaker gebeuren, dan hoef je natuurlijk geen gereedschap te kopen, maar met arbeidsloon heb je het wel over enkele honderden euro's (de onderdelenprijzen heb ik geschat aan de hand van de site van Mantel. De fietsenmaker in de buurt rekent hoogstwaarschijnlijk andere prijzen voor de onderdelen.

Ik wil je met dit alles niet ontmoedigen. Fietsen is echt de leukste hobby die ik kan bedenken. Wel wil ik hiermee schetsen dat de Cube van 500 euro uiteindelijk wel meer kan gaan kosten dan je nu kan overzien en dat je een nieuwe Sensa dan in een wat ander perspectief kan zien.

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 22 mei 2021 11:47

+1.

Na al die investeringen is er nog altijd kans dat je er minder dan 500 voor terugkrijgt over een jaar. Dan is de Sensa zoals boven genoemd waarschijnlijk een betere investering.
Ook kun je dan op de juiste maat worden gezet, als hij meerdere op voorraad heeft.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 22 mei 2021 14:13

Maat van mij stond voor dezelfde keuze. Kocht 3 maansen geleden een tweedehands.Kocht een fiets voor 625. Ipv een sensa romagna sle voor 1075 inclusief een 2de bidonhouder en pedalen met schoenplaatjes. Nieuw.

Kocht dus de fiets tweedehands... maar is nu al 350 euro verder door vervangen slijtage onderdelen en opnieuw spaken van wielen en nieuwe bandjes.

Had ik voor een 100 euro meer toch liever nieuw gereden zonder de gebruikerskrasjes van een ander.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 mei 2021 18:17

Woutoro32 schreef: 22 mei 2021 14:13 Kocht dus de fiets tweedehands... maar is nu al 350 euro verder door vervangen slijtage onderdelen en opnieuw spaken van wielen en nieuwe bandjes.
Dat kan natuurlijk voorkomen... maar dan moet je wel veel pech hebben en heel veel laten vervangen. Er zijn ook genoeg voorbeelden waar weinig of niets hoeft te worden vervangen en de kopers tevreden wegfietsen. Het blijft, net als bij alle tweedehands producten, dus gewoon opletten wat je koopt.

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 22 mei 2021 18:33

buddo schreef: 22 mei 2021 18:17
Woutoro32 schreef: 22 mei 2021 14:13 Kocht dus de fiets tweedehands... maar is nu al 350 euro verder door vervangen slijtage onderdelen en opnieuw spaken van wielen en nieuwe bandjes.
Dat kan natuurlijk voorkomen... maar dan moet je wel veel pech hebben en heel veel laten vervangen. Er zijn ook genoeg voorbeelden waar weinig of niets hoeft te worden vervangen en de kopers tevreden wegfietsen. Het blijft, net als bij alle tweedehands producten, dus gewoon opletten wat je koopt.
Helemaal mee eens. Zeker opletten.

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 23 mei 2021 12:47

Goedemiddag.

Bedankt voor alle tips en adviezen. ik hou marktplaats de komende dagen even in de smiezen maar ze vragen inderdaad verhoudingsgewijs veel voor een wat oudere fiets.

Ik heb komende week vakantie, en ga eens bij de lokale fietsen handel langs, met wat geluk heeft hij nog wat staan en kan ik maat advies/passing doen.

Daarnaast erachter gekomen dat ik bij mijn huidige werkgever gebruik kan maken van fietsplan via fiscfree en volgens mij maakt het niet uit wat voor fiets ik koop, dit bied wat mogelijkheden.

Ik hou jullie op de hoogte.

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 27 mei 2021 17:45

Nou bezoek aan de lokale fietsenmaker/handel was teleurstellend. Inmiddels internet aan het afspeuren en de volgende fiets kan ik kopen (preorderen) voor 939 via het fietsplan.

https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/road/ ... acknwhite/

Die reken ik dan voor het grootste deel bruto af.

Is dat was?

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 27 mei 2021 18:12

Lijkt mij een prima fiets om mee te beginnen, helemaal voor dat geld. Veel beter ga je op marktplaats niet tegenkomen met deze krankzinnige prijzen..

hayes

hayes 28 mei 2021 11:18

Ik zou ook toehappen.
Best een fijne fiets voor het geld denk ik. Niet licht, maar dat zijn de meeste niet meer tegenwoordig.
Tiagra is ook gewoon goed.

En wil je binnen een jaar of twee upgraden, zal het verlies misschien nog meevallen.

Gebruikersavatar
spdfrk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2021 09:01

Gebruikersavatar spdfrk 28 mei 2021 14:17

https://www.bikeexchange.be/a/racefiets ... /112462821

Hier staat nog een maat 58, is wel in Bree Belgie, misschien wat ver vanuit Friesland...

Ken_koning
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mei 2021 09:53

Ken_koning 28 mei 2021 18:33

Goedemiddag bedankt wederom voor de reacties.
Ik ben helaas gebonden aan de website die een samenwerking heeft met de fiscfree. Wachten moet ik bijna overal heb ik reeds gezien maar dat moet dan maar. Vind het al heel wat dat ze weten in welke week hij binnenkomt (als het goed is natuurlijk 🙈)

Plaats reactie