Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is goedkoper? Eigen fiets bouwen of kant en klaar kopen?

Mvrh
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2021 17:03

Mvrh 20 mei 2021 17:12

Hoi iedereen, Ik zit op de middelbare school en onderzoek voor mijn eindwerkstuk of het goedkoper is om zelf een racefiets te bouwen, of er een kant en klaar te kopen. Ik hoor graag wat jullie denken

Ik heb ook me eigen fiets gebouwt, het is een full carbon fiets afgewerkt met Shimano 105. Ik heb er een foto van in de bijlage staan. Ik hoor graag wat jullie denken dat die waard is!

Mvg
Bijlagen
93B4170E-C743-41E1-96CB-EB940289EFD5.jpeg

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 mei 2021 19:26

Je vraag heb je al beantwoord, toch?
Een nieuwe fiets, dus alles nieuw!, zelf bouwen is altijd duurder dan een nieuwe in de winkel kopen. Waarom wil je weten wat anderen ervoor willen betalen? Je zult toch geen genoegen nemen met een bedrag lager dan de optelsom van al die nieuwe onderdelen die je gekocht hebt!

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 26 mei 2021 20:04

klimmer schreef: 26 mei 2021 19:26 ....zelf bouwen is altijd duurder dan een nieuwe in de winkel kopen...
behalve wanneer je de onderdelen een jaar geleden gekocht hebt en dan gaat vergelijken met de prijzen voor een nieuwe fiets van nu ;)
Ik denk dat je fiets aan onderdelen €1500 heeft gekost maar kan er qua frame (gok ik rond €400) zwaar naast zitten ;)
Laatst gewijzigd door BartNL op 26 mei 2021 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7955
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 26 mei 2021 20:10

Schoon fietske!
Zelf bouwen is vaak duurder omdat we in een economie leven waar onderdelen een hoger waarde hebben dan arbeid. Als je de onderdelen voor een goede prijs, dus inkoopprijs zou kunnen aanschaffen zal je wellicht gelijk of iets goedkoper uitkomen met een zelfbouw fiets.
Maar je hebt nu eenmaal het nadeel van de losse, unieke fiets ten opzichte van de massaproductie waarin alles veel goedkoper kan.

Daar staat tegenover dat de voldoening van een zelfbouw fiets vele malen groter is, althans in mijn beleving want ik bouw al mijn fietsen zelf ;)
Een ander voordeel van zelfbouw t.o.v. kant en klaar kopen is dat je zelf uniek details kunt toevoegen, speciale "paint jobs" kunt toevoegen, kunt personaliseren zover je wilt en gewoon helemaal elk schroefje van binnen en buiten kent dus ook zelf je onderhoud kunt doen en reparaties kunt uitvoeren.

Dat laat zich allemaal lastig in harde valuta (geld) uitdrukken maar als he het begrip 'waarde' gebruikt dan kun je zeggen dat een zelfbouwer een hogere waarde heeft dan een gekochte fiets.
'K ga niet ontgoochel'n, 'k ga der staan
…"

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 26 mei 2021 20:15

Mvrh schreef: 20 mei 2021 17:12 onderzoek voor mijn eindwerkstuk
Gewoon dus zelf lekker uitrekenen.

BartNL
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 22 jun 2014 13:01

BartNL 26 mei 2021 20:17

afrit13 schreef: 26 mei 2021 20:15 Gewoon dus zelf lekker uitrekenen.
of gewoon op Marktplaats zetten :D

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 26 mei 2021 20:57

Och heel veel hangt af van de prijs die je betaald voor je frame. Daar valt de grootste winst te halen.
Een derde optie is een fiets strippen en hoogwaardiger opbouwen. Er zijn heel wat merken die eenzelfde kwaliteit qua frame gebruiken voor verschillende opbouwen. Het individueel verkopen van de losse onderdelen en dan zelf opbouwen met hoogwaardige onderdelen kan je soms ook wel een winstmarge opleveren.
Maar in feite begint alles met de aankoopwaarde van je frame of startfiets.

Zoals hierboven reeds vermeld is de persoonlijke waarde zeker even belangrijk. Je eigen touch geven aan een fiets maakt hem voor jezelf perfect en dat op zich is al een winst. Geen fiets zoals twaalf in een dozijn, maar een eigen creatie met onderdelen naar jou smaak.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 26 mei 2021 21:48

Neem wal mee in je berekening dat veel bij het aanschaffen van een nieuwe fiets snel een paar dingen gaan vervangen voor persoonlijke voorkeur, denk dan aan:
Stuur
Stuurpen
Stuurlint
Zadel
Heel soms zadelpen (minder setback)
Buitenbanden (die OEM versies zijn niet geweldig)
Banden tubeless maken
Cassette
Soms zelfs een crank lengte.

Mijn fiets is dus voordeliger dan een compleet afgeleverde fiets.
Wat dus fijn en voor veel interessant is bij het zelf bouwen je een groepset kunt plaatsen volledig naar eigen wens.
Wat je ook kan bedenken dat er veel "afval" bij komt, als iemand een complete fiets koopt en dan de helft van de onderdelen gaat vervangen.
Een persoonlijke definitie van afval is kopen wat je niet gebruikt.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3523
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 27 mei 2021 07:55

Volgens mij is een complete fiets altijd goedkoper. Een fabrikant koopt groot in en produceert in massa dus is over het algemeen in staat goedkoper te werken. En produceert in landen waar arbeid ook niet heel duur is (maar je eigen arbeid is 'gratis'). Maar dan nog zullen de los ingekochte delen denk ik duurder zijn dan de complete fiets.

Dat is uitgaande dat je precies de onderdelen koopt, die de fabrikant koopt. En dat doe je niet omdat je voor je eigen fiets andere keuzes maakt waarschijnlijk. Dus andere banden, andere stuur, langere cranks etc. Als je die vervangt zou in de buurt kunnen komen van de kosten van een compleet zelf ingekocht fiets.

Al met al hangt het dus af van hoe sterk je eigen voorkeuren afwijken van de voorkeuren van de fabrikanten.

Mijn laatste fietsen zijn door mij gemodificeerde productiefietsen, zelf opbouwen loont voor mij niet. Alleen als ik met 2e hands-spullen werk wel.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 27 mei 2021 08:31

Is het ook niet nog eens zo dat bijv. Shimano zijn producten met aardige korting richting fabrikanten pusht?

Alleen door de kosten van een losse groepset kan zelfbouw al bijna niet uit qua kosten t.o.v. een kant en klaar product.

Als de fiets uit de startpost zelf opgebouwd is, is er dan niet nog wat bewaard van wat de onderdelen allemaal gekost hebben?
(of is de fiets uit overgebleven spullen opgebouwd?)

Voor een middelbare school werkstuk lijkt het me voor prijstelling trouwens prima om wat vergelijkbare fietsen op bijv. marktplaats op te zoeken ;)

Gebruikersavatar
Melda
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 03 nov 2014 09:32
Locatie: Maldegem

Gebruikersavatar Melda 27 mei 2021 09:41

RKN schreef: 27 mei 2021 08:31 Is het ook niet nog eens zo dat bijv. Shimano zijn producten met aardige korting richting fabrikanten pusht?

Alleen door de kosten van een losse groepset kan zelfbouw al bijna niet uit qua kosten t.o.v. een kant en klaar product.
Fabrikant krijgt uiteraard heel andere prijzen dan losse consument, maar dat wil niet zeggen dat die fabrikant updates ook goedkoop aanbiedt. Ridley spant momenteel de kroon met een prijsverschil van 1750euro tussen de r8020 en r8070 in hun Costum build programma. Dat is complete nonsens natuurlijk. Reëel prijsverschil is circa 600-700 euro max en dan houdt ik nog geen rekening met de onderdelen van de r8020 die je terug kan verkopen.
Zo gaat het veelal ook met wielen en andere upgrades.

Voor een low budget fiets moet je niet zelf gaan bouwen, dat is waar. Maar voor een duurder exemplaar kan het veel voordeliger zijn om zelf op- of om te bouwen naar je eigen wensen.
Zeker nu dat kortingen op nieuwe fietsen heel wat lager liggen.
Canyon Roadlite F6 - indoor fiets
Wilier 10NDR SRAM Force Etap AXS - ZIPP 303s tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12626
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mei 2021 17:39

Het hangt zeer van het merk af, prijsklasse, onderdelen wens etc.
Geen zinnig woord van te zeggen.

Even een MTB voorbeeld:
Koop de duurste Cube en een Los Speci of scott frame en je bent goedkoper dan ineens de complete duurste Speci of Scott en je houd nog een Cube frame over!. Onderdelen nagenoeg gelijk.

Plaats reactie