Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Wat is goedkoper? Eigen fiets bouwen of kant en klaar kopen?

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 27 mei 2021 18:12

En welk specifiek gereedschap heb je nodig om zelf een fiets te kunnen bouwen? Reken je dat mee?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6059
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 28 mei 2021 08:52

Als je er een business case van wilt maken wel..,
Maar dan zou je eigenlijk direct ook moeten wegen hoevaak je dat specifieke gereedschap gaat gebruiken. Dus hoeveel fietsen ga je er mee opbouwen. Gebruik je het ook bij onderhoud aan je fiets (en wat spaar je dan uit aan kosten bij de fietsenmaker voor dat onderhoud).

Het wordt een lastige rekensom. Maar het is ook niet fair om de totale aanschafkosten van de gereedschappen af te schrijven alleen op die 1e fiets die je opbouwt (scheelt dan wel in je kostenplaatje voor elke volgende activiteit overigens)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 28 mei 2021 10:00

Iemand maakt een account aan - stelt een vraag en zie je nooit meer terug. In dit geval bijna een vraag : wie wil mijn fiets kopen in deze tijden van schaarste.

Het gebeurt de laatste tijd steeds meer - ook met vragen over stadsfietsen e.d.

:cry:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16065
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 mei 2021 13:18

Volgens mij bedoeld ts met de vraag wat hij waard is, wat deze fiets zo bij een winkel had gekost.

Het antwoord op de hoofdvraag is "kant en klaar" maar alleen "kant en klaar" als tekst en als bronvermelding Ernie C. van het fiets Forum lijkt me wat magertjes voor een verslag.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 28 mei 2021 16:03

Ik heb al drie fietsen zelf opgebouwd. Dat was in alle gevallen aanzienlijk goedkoper dan een kant een klare fiets kopen. M.n. groepen en wielen kun je met hoge korting in Duitsland kopen.

Het aanschaffen van het benodigde fietsgereedschap was ongeveer 150 Euro (het laten opbouwen kost ook zoiets).
N.B.: Ieder keer als ik dat bedrag uitspaar koop ik er gereedschap bij.
Ik heb nu een prachtige bracket pers en momentsleutel voor cassette/crank.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 mei 2021 06:25

Ligt vooral ook aan de keuze van het frame merk. Bij de grote merken gaat het je in het lage/midden segment niet lukken. Maar kom je in het hoge segment of bij de kleinere fietsenmerken (die dus geen grote inkoop voordelen hebben) dan kan zelf opbouwen goedkoper zijn. Heb mijn beide fietsen zelf opgebouwd en beide zijn goedkoper dan dat ik iets vergelijkbaars bij de framebouwer/fabrikant had gekocht.

Tweede argument is dat je meteen de juiste onderdelen kunt kopen. Bij standaard fiets zijn er altijd wel dingen die je moet vervangen (zadel etc).
o'7o

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5812
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 29 mei 2021 09:09

Als je een fiets wil hebben helemaal naar eigen smaak ( zadel / stuur / wielset / banden ) is eigen opbouw zeker de beste weg. Mocht je de kennis niet hebben om zelf de opbouw te doen, dan is een kennis of zo ook een optie. Zo heb ik voor diverse mensen fietsen opgebouwd met spullen die zij kochten.

Ik ben al in 2005 van de winkelfiets afgestapt en ben zelf gaan afmonteren. Veelal kan je ook nog koopjes tegenkomen die erg interessant zijn. Zo is van mijn stalen Holdsworth de : groep - wielen en SRM incl PC8, 2e hands en nagenoeg nieuw tegen een fractie van de prijs.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 31 mei 2021 22:41

dat hangt denk ik af van de prijsklasse waarin je koopt en de wensen die je hebt. Iemand die bereid is veel geld uit te geven, heeft vaak ook hele specifieke wensen over bijvoorbeeld, het zadel, het soort stuur, de banden, wielen, groepset etc. als je die onderdelen moet verwisselen, dan is opbouw vaak al vlot voordeliger.

wat mij opvalt is dat je voor een ultegra di2 bij veel merken veel meer betaalt dan voor een mechanische ultegra. het verschil is veel groter dan het verschil bij de losse groept. De fietsen met mechanische ultegra, worden vaak aantrekkelijk in de markt gezet.

ik heb 1 van mijn fietsen zo gekocht, de ultegra eraf gehaald, verkocht en opnieuw opgebouwd met losse componenten naar mijn zin. dat was na verkoop van de losse onderdelen goedkoper dan een losse frameset bestellen.

Ik heb ook een frame los opgebouwd, waarbij ik niet alle componenten nieuw aangeschaft heb. Er zit een vision acr stuur op, wat 2e hands, ongebruikt aangeboden werd. De groepset, was ook heel licht (werkelijk nauwelijks) gebruikt, maar wel tegen een flinke korting tov nieuw. Zadel eveneens. als je zo op marktplaats actief bent, kan je leuke koopjes tegenkomen. Voor mij is dat onderdeel van de hobby. Al met al komt mijn opgebouwde fiets qua kost ca 35% goedkoper dan de adviesprijs. Dat is veel geld, echter, op de adviesprijs krijg je in het hogere segment ook nog wel een leuke korting geboden.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 7824
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 01 jun 2021 22:18

Wow! 2 pagina’s antwoorden op iemand die slechts 1 vraag stelt en zich nooit meer terugmeldt...

Laat de ts eerst maar eens een antwoord geven denk ik dan
Do or don’t, there is no try

leon1
Forum-lid
Berichten: 2818
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 04 jun 2021 09:47

20 mei account aangemaakt en 20 mei voor het laatst actief... Dat is altijd een beetje jammer. Iets vragen, vele antwoorden krijgen en dan niets meer laten horen....

Desalniettemin wil ik ook nog wel even een bijdrage leveren. Misschien lees je wel mee zonder in te loggen.

Zoals al eerder aangehaald zijn er teveel variabelen om een eenduidig antwoord te schetsen. Dus moet je je eindwerkstuk m.i. beperken. Kies een merk uit en pak een bepaalde fiets. Kies ook een webshop uit waarbij de dezelfde fiets uit losse onderdelen kunt opbouwen. En dan kijken wat er onder de streep staat. En dan kun je erbij vermelden dat er prijsvechters zijn zowel in complete fietsen als in onderdelen.

Het grote voordeel van zelf bouwen m.i. is dat je meteen de onderdelen kunt kopen die je zelf wil in plaats van dat je bij een complete fiets bijna altijd een compromis aangaat op sommige onderdelen.
Ride bikes, not tanks!

arnold
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 06 jun 2021 10:55

1 keer googlen en je weet dat dit helemaal geen zelf gebouwde fiets is.
http://viperbike.com/shop/kids.html

Slotje er op lijkt me
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 06 jun 2021 11:35

En je kunt daar toch ook gewoon een los frame kopen?

Plaats reactie