Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets mening

Delahen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 12:55

Delahen 19 mei 2021 13:15

Beste Fietskenners,

Ik zit dit forum al een tijdje door te spitten aangezien in op zoek ben naar een nieuwe racefiets.

Ik heb een paar jaar geleden mijn eerste fiets via marktplaats gekocht, een Giant Defy met Sora afmontage. Het laatste jaar zijn mijn vrienden en ik fanatieker geworden en gaan we 1 a 2 keer per week fietsen, vaak ritjes van ongeveer 80km, in de toekomst wellicht meer. Ik ben al een tijdje op het punt dat ik aan het zoeken ben naar een upgrade, wat zo makkelijk niet is in deze markt als leek. Mijn eisen zijn minimaal een 105, met disc.

Aanvankelijk wilde ik voor een Canyon of Rose gaan maar daar is vrijwel nooit iets op voorraad lijkt het.

In mijn zoektocht ben ik nu uitgekomen bij 3 fietsen, die ook in de buurt op voorraad zijn en in mijn budget, ongeveer 2500-2800 Euro.

Bianchi Sprint 105 disc. Een goed (nostalgisch) gevoel bij Bianchi als merk op zich, maar deze is in zijn prijsklasse vrij zwaar volgens mij.

Trek Emonda SL5: Erg mooie fiets om te zien, goede garantie. Alleen hetzelfde probleem als de Bianchi, erg zware wielset, lees ik in diverse reviews. Upgraden zou het dan weer een stuk duurder maken.

Giant TCR Advanced 1 Disc, best bang for buck lijkt het. Zelfde prijs als voorgaande fietsen en zelfs Ultegra en een stuk lichter. Het merkt spreekt me misschien iets minder aan.

Ik kan de knoop maar niet doorhakken. Iemand die me kan helpen?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 19 mei 2021 16:08

Koop de fiets die je mooi vindt....indien ergens in voorraad.
Verschil in werking tussen 105 en Ultegra is voor een recreant verwaarloosbaar.
Wat de 'zware wielset' betreft, vrijwel alle fietsen worden met een basis set uitgerust. Dat is vaak de eerste upgrade die wordt uitgevoerd.

Giantico
Forum-lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 01 nov 2020 20:52

Giantico 19 mei 2021 17:22

De Emonda is een erg comfortable fiets ik heb de Sl6 pro 2021 gehad echt een heerlijke fiets alleen helaas te lang. Heb nu een TCR super stijf en snel maar iets minder comfort. Weet niet hoe dat zit met het comfort van de Giant die jij op het oog hebt. Wielset upgrade is echt wel aan de prijs hou daar rekening mee. Mijn stem zou uitgaan naar de TCR 👌🏻

chris80
Forum-lid
Berichten: 1151
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 19 mei 2021 17:54

Alle 3 prima fietsen. Let wel even op de geometrie. De Emonda, TCR en Sprint zitten een stuk dieper en langer dan een Defy.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15821
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2021 19:21

Koop de fiets welke jij het mooiste vindt.
Kwalitatief zijn dit allemaal goede fietsen.
Nog dit, met een Giant is objectief echt niets mis hoor, Giant is een van de grootste fietsenbouwers in de wereld. Zij maken ook frames voor heel wat andere merken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Delahen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 12:55

Delahen 19 mei 2021 23:06

Bedankt voor de reacties!
Ik ben vandaag nog even langs Trek gegaan. Helaas was mijn maat inmiddels niet meer op voorraad tot ergens in Juli. Ook al is dit niet lang, ik wil toch graag eerder een fiets aangezien ik al een niet te weigeren bod voor mijn oude fiets heb aangenomen.

Ik vind de Giant op het eerste gezicht de minst mooi ogende van de 3, maar heeft verder alles wat ik zoek. Volgens mij hoef ik daar dan de komende tijd ook niet te upgraden. De Emonda en Sprint zitten beide boven de 9kg. Ik vind dit aardig wat voor een fiets in deze prijsklasse? Denk dat ik morgen of vrijdag even ga kijken.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 mei 2021 07:31

volgens mij is wachten tot ergens in juli momenteel klein bier qua levertijd ;)

Lichtgewicht is tegenwoordig inderdaad blijkbaar geen dingetje meer bij racefietsen...

Delahen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 12:55

Delahen 20 mei 2021 08:28

Ik zie trouwens dat ze de 105 versie van de giant tcr ook op voorraad hebben, scheelt toch 500 euro in vergelijking met Ultegra. Wellicht dat ik dan beter voor die kan gaan en dan volgend jaar ofzo de wielset ga upgraden.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 20 mei 2021 09:24

Komt die TCR 1 niet standaard met een carbon wielset?
Als die "SLR-2 42" wielen van Giant een beetje goed zijn, dan kun je de andere kant op beredeneerd ook zeggen dat je dan voor 500 euro een upgrade naar ultegra + carbon wielset hebt. Zou mijn voorkeur in dit geval hebben ;)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 20 mei 2021 10:03

RKN schreef: 20 mei 2021 09:24 Komt die TCR 1 niet standaard met een carbon wielset?
Volgens de website van Giant is het de TCR Advanced 1+ die met carbon wielset komt. Richtprijs 2.999 euro.
Giant levert prima materiaal, maar persoonlijk spreken de vaak matte kleuren van deze fietsen me totaal niet aan. Maar...des goûts et des couleurs, on ne discute pas.

Edit: via bike exchange kan je hier en daar nog wat voorraad vinden al zou ik toch eerst bellen of de aangeboden fietsen wel degelijk nog beschikbaar zijn.

Delahen
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021 12:55

Delahen 20 mei 2021 12:37

De TCR advanced 1 en 2 hebben beide dezelfde wielset:

Giant PR-2 Disc wheelset, 12mm thru-axle
met banden:
Giant Gavia Course 1, tubeless, 700x25mm (25c), folding

Het verschil zit dan in 500 euro voor de Ultegra.
Ik heb toch besloten om voor de 105 te gaan, en er een fietscomputer bij te bestellen.
Als het goed is kan ik de fiets binnen een paar dagen gaan testen bij Mantel.

barverme
Forum-lid
Berichten: 377
Lid geworden op: 25 jun 2019 10:34

barverme 20 mei 2021 13:26

Koop gewoon de fiets die je het mooist vindt. Zelf zou ik voor de emonda gaan wegens de (semi-)geïntegreerde 'cockpit'. Met de Giant heb je misschien wel het meeste waar voor je geld. Wat het gewicht van bv. de Trek betreft, daar zou ik niet al te veel belang aan hechten. Je kunt er heel gemakkelijk enkele honderden grammen van af doen. Alleen al het zadel bijvoorbeeld: in de specs zie ik dat er een bontrager van meer dan 300 gram op zit, daar kun je gemakkelijk 150 gram op besparen. Ook op banden en binnenbanden kun je relatief goedkoop wat gewicht besparen...

Plaats reactie