Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Grootte nieuwe Canyon Endurace 7?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6037
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 mei 2021 10:58

Neruub schreef: 05 mei 2021 21:26 Dan zijn het allemaal slechte bikefitters.
Ik kan me voorstellen dat een bikefitter verschillende methodes kan hebben:

- je eigen fiets, op een indoor trainer en aan de hand van welke wetenschap dan ook, de afstelling verbeteren. Uitkomst, je huidige fiets is zo goed mogelijk op maat en als alle maten dan netjes gemeten worden heb je ook een mooie geometrie waarden waar je mee verder kunt.

- Een speciale fiets die in alle richtingen af te stellen is. Ga je helemaal het optimum zoeken (volgens welke wetenschap dan ook). En er komt een serie getallen uit, geometrie. En daarmee kan je je eigen fiets dan gaan afstellen of rekening houden bij het zoeken naar een nieuwe fiets.

Ik kan mij ook voorstellen dat klanten van bikefitters mogelijk 2 doelen hebben:
1) onderzoeken wat de beste geometrie is --> dan wil je alle vrijheid hebben en liever niet gebonden zijn aan beperkingen van je eigen fiets in het afstellen. Maar het zou ook te doen kunnen zijn met je eigen fiets, met als risico dat je wél tegen beperkingen aan loopt . Hoeft niet te gebeuren, kan wel gebeuren.
2) je eigen fiets zo goed mogelijk afstellen. In dat geval zou ik inderdaad de bikefit na aanschaf doen. Want dan is het doel om hulp te krijgen bij de juiste stuurpen, juiste hoogte van stuur van zadel etc. binnen de mogelijkheden van je fiets.

TS wil een nieuwe fiets en daarvoor de beste geometrie weten. Dus doel 1.
Dat kan wellicht met zijn eigen fiets bij een bikefitter. Maar een speciale meetfiets met alle vrijheden geeft meer zekerheid dat je tot de beste geometriewaarden gaat komen.

Overigens valt of staat de meting natuurlijk met de methode en de inzichten en opvattingen van de bikefitter. Als je 3 bikefits doet, zul je 3x andere antwoorden krijgen. En kan er zomaar een marge van 1 a 2 cm zitten in opgegeven stack en reach, tussen de verschillende bikefits.
En met dat in je achterhoofd, kan je je ook afvragen of je een nieuwe fiets op de mm nauwkeurig moet komen. Of dat je met een 0.5 a 1cm nauwkeurigheid eigenlijk wel goed genoeg zit.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 06 mei 2021 21:17

Ernie C. schreef: 06 mei 2021 09:58
Fietspeuk schreef: 05 mei 2021 22:07
Neruub schreef: 05 mei 2021 21:26 Dan zijn het allemaal slechte bikefitters.
Dat klinkt wel vrij ongenuanceerd. Ik heb de best aangeschreven bikefitters in het noorden gevraagd, maar schijnbaar moet ik iets verder zoeken.
Het omzetten van de maten naar één of twee andere fietsen die jij op het oog hebt is simpel rekenwerk of nog simpeler een tooltje op het internet invullen. Dat kun je zelf doen, daar kunnen we hier mee meehelpen en dat een bikefitter te lamlendig/dom is om dat even voor jou doen is ronduit slecht.
Jeetje, waarom formuleer je dit zo hard? Heb je voldoende informatie uit mijn post gehaald om iemand lamlendig of dom te noemen? Volgens mij is een beetje nuance wel op zijn plaats, wordt het forum een stuk vriendelijker van ;)

Enfin, ik zal wel even wat maar bikefitters aanschrijven.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16024
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2021 10:05

Ik kan er niks anders van maken als je dit als duurbetaalde bikefitter niet snapt of de informatie niet wil delen.
Campagnolo Ultra Dork

Makkelijk
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 22 sep 2016 22:59

Makkelijk 08 mei 2021 21:08

Een L nemen en accepteren dat je een flinke spacerstack hebt. Als je dat niet wilt kun je als langbenige (ik ben 1.85 met een BBL van 93cm) beter een endurance racer met een hogere headtube nemen. Dat zijn ze bijna allemaal, maar er uit springt de Trek Domane.

Ik heb zelf vorige week een endurace besteld, een domane is relatief duur en ik ga gewoon voor de lelijke spacerlook.

mugman
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 jun 2011 08:12

mugman 10 mei 2021 10:06

Had eerder ook een Canyon, model 2016 en reed een XL.
Ben 190 cm en BBL 91 cm.
De huidige XL is te groot voor jou, je hebt in deze voldoende aan een L. Stuurpen eventueel 120 ipv een 110 mm en klaar.
Veel plezier.

Fietspeuk
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 15 aug 2020 12:39

Fietspeuk 10 mei 2021 10:26

Check! Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 12 mei 2021 16:01

Wellicht is de maatvoering bij canyon veranderd sinds 2016. Met bbl 91 cm en lengte 189 komt er nu L uit.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 14 mei 2021 17:41

Ik had tot een week geleden een Endurace XL. Lengte 1.91 en bbl 94cm. Ging prima! Bikefit gedaan ( vooraf ) bij Energylab. Top!

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2423
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 14 mei 2021 18:20

Je had tot een week geleden een XL.
Nu dus niet meer?
Wat wil je eigenlijk zeggen?
Een XL, de oude of de nieuwe geomotrie van de Canyon Endurace?

Nils Gekopfietsen
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 aug 2016 21:38

Nils Gekopfietsen 14 mei 2021 22:24

Ik heb de Endurace ( uit 2017 ) verkocht en intussen een Madone. Altijd heerlijk op de Endurace gereden. Met pijn in het hart weggedaan...

Plaats reactie