Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Instap Gravelbike met Gates riem

Gebruikersavatar
DeFelix
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 13:59

Gebruikersavatar DeFelix 05 mei 2021 15:15

Hallo allemaal,

Nadat mijn woon-werk verkeer zich heeft geminimaliseerd tot de luttele meters van mijn slaapkamer naar de woonkamer werd het hoog tijd voor meer beweging. Omdat ik graag grote stukken fiets over de weg maar mezelf ook wel eens een bospaadje zie pakken is mijn oog gevallen op een gravelbike.

De fiets komt overdekt in de tuin te staan en vanuit dat oogpunt leek het mij praktisch om te kiezen voor een gates riemaandrijving. Ik heb de horrorverhalen gelezen over gebroken tandwielen en tranen bij gescheurde riemen maar ik denk toch echt dat dit het helemaal moet zijn. (zoals ik heb begrepen schijn je met een CDX tandwielenset al een hoop ellende te besparen en ik heb ook gelezen dat de uitlijning van het geheel 'spot-on' moet zijn.)

Een gravelbike met een riem en naafversnellingen dus. Dat lijkt bijna wel jagen op een eenhoorn. Ik ben bij het Amerikaanse Priority tegen hun 'Apollo' model aangelopen en zo ook bij het Italiaanse Booda Bike hun 'Hiker' en ook heb ik de mooie Santos fietsen gezien maar die zijn ofwel niet verkrijgbaar of te duur.

Tussen de 1000-1650 zou ik eigenlijk wel graag het klusje willen klaren, Lang wachten is gezien de markt geen probleem.

Ik heb o.a. ook gekeken naar de Cube Hyde en Editor, zou ik hier dan een sportstuur op moeten zetten en ben ik er dan ook? Geen idee of dat een optie is.

Niet gehinderd door enige vorm van kennis stap ik de wielerwereld in en ik hoop dat jullie me een beetje in de juiste richting kunnen sturen. Wie heeft er een tip/advies?
Alvast bedankt! :winkthumb:

Felix

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3484
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 mei 2021 16:43

Ik heb er wel wat ervaring mee. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn woonwerk-apparaat van cube met belt geen succes was. Ik versleet vrij vlot twee belts, en de tandwielen moesten ook al rap vervangen worden (en die zijn echt wanstaltig duur, ik denk dat ze van goud zijn :-)). Dus ik heb op die fiets gewoon een ketting laten monteren. En dat werkt best. En als je belt stuk gaat kun je niet meer verder fietsen, een ketting die gaat piepen maar je kunt verder. Dat was voor mij voor woonwerk wel een punt. Keetingbladen voor een normale ketting en een normale ketting kosten echt geen drol. En er zit nu een chain-glider omheen, prima oplossing.

Met betrekking tot stuur: de remgrepen (en versnellingen wellicht, weet hoe dat met een naaf zit) zijn anders dus dan moet je voor een racestuur de remgrepen gaan vervangen. Dat lijkt me in de prijsklasse waar jij uit wilt komen niet haalbaar. Dus ik denk of concessies doen, of compleet kopen.

Maar nogmaals, ik zou over die belt nog eens goed nadenken. En als je had dan nog steeds ideaal lijkt, dan gewoon doen. Mijn mening is ook maar een mening, maar mijn ervaring is niet dat het echt lekker hufterproof is. En dat verwacht ik wel van een woonwerk fiets en wellicht van een gravelfiets. Want ik snap heel goed waarom je het wilt.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 05 mei 2021 17:49

Let erop dat er metalen tandwielen opzitten, want de kunststof tandwielen zijn niet zo sterk.

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 05 mei 2021 20:42

Ik denk dat de Shand Leveret nog het dichtst in de buurt komt van wat je zoekt, maar ook boven je gestelde budget.

Het schakelen van een naaf is gewoon problematisch met een racestuur. Er zijn wel redelijke oplossingen voor Rohloff naven, maar dan heb je met jouw budget alleen de naaf.
Ik ben zelf gegaan voor di2 shifters en een Alfine 11 di2 achternaaf, wel wat goedkoper dan de Rohloff oplossing en wat mij betreft wat chiquer.

Wat betreft de tandwielen en riemen. Ik heb er zelf nooit problemen mee gehad. Heb er nu zo'n 18000KM op zitten op twee verschillende fietsen (stadsfiets en racer). Enige dat bij mij wel aan slijtage onderhevig was was een set CDN tandwielen (plastic). Nu heb ik op beide fietsen CDX tandwielen en CDX riemen.

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 06 mei 2021 08:25

Een aantal jaar terug heb ik een overjarige BMC Alpenchallenge met Afline 8 naaf en Gates CDC gekocht. Om hier een racestuur op te monteren heb ik de diameter van de shifterklem wat vergroot met een dremel. Niet de meest fraaie oplossing, maar het werkte prima.

Gates CDC werkte prima. Toen de belt en tandwielen aardig versleten waren heb ik de aandrijving omwille van de kosten vervangen voor een normale ketting (zie foto hieronder).

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 mei 2021 09:52

Coole fiets zeg!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
DeFelix
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 13:59

Gebruikersavatar DeFelix 06 mei 2021 10:30

Baldwin schreef: 05 mei 2021 20:42 Ik denk dat de Shand Leveret nog het dichtst in de buurt komt van wat je zoekt, maar ook boven je gestelde budget.
Inderdaad een héle mooie fiets maar na de wisselkoers, verzendkosten en de invoerbelasting gezien de Brexit wordt het wel een erg kostbare fiets. Dan zou ik dat extra geld liever besteden met de wetenschap dat de kosten hem in de fiets zitten i.p.v. randzaken omtrent de levering.

.jeroen. schreef: 06 mei 2021 08:25 Een aantal jaar terug heb ik een overjarige BMC Alpenchallenge met Afline 8 naaf en Gates CDC gekocht. Om hier een racestuur op te monteren heb ik de diameter van de shifterklem wat vergroot met een dremel. Niet de meest fraaie oplossing, maar het werkte prima.

Gates CDC werkte prima. Toen de belt en tandwielen aardig versleten waren heb ik de aandrijving omwille van de kosten vervangen voor een normale ketting (zie foto hieronder).
Zoals eerder gezegd een erg coole fiets. Een kleine operatie voor het passen van een sportstuurtje zie ik best wel zitten hoor en het ziet er bij jou ook netjes uit. Toch zou je denken dat er gezien de fietsen die wel met naaf en sportstuur af-fabriek geleverd worden al een kant en klare oplossing oor zou moeten zijn toch?

Nadeel van de BMC Alpenchallenge zoals ik nu zie dat deze geleverd wordt is de Gates CDN set, dit zou dan (op termijn) een CDX moeten worden. Dan is het wellicht handiger te kijken naar een Koga Supermetro of Cube Editor die standaard met de CDX worden geleverd. En daar een sportstuur op zetten. Het staat jouw Alpenchalleng in ieder geval niet verkeerd ;)

Mijn vraag zou dan wel zijn wat wezenlijk het verschil is tussen het frame van deze hybride/fitness fietsen en een af-fabriek gravel fiets zoals de Cube Nuroad?

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 06 mei 2021 11:17

DeFelix schreef: 06 mei 2021 10:30

Zoals eerder gezegd een erg coole fiets. Een kleine operatie voor het passen van een sportstuurtje zie ik best wel zitten hoor en het ziet er bij jou ook netjes uit. Toch zou je denken dat er gezien de fietsen die wel met naaf en sportstuur af-fabriek geleverd worden al een kant en klare oplossing oor zou moeten zijn toch?
Mijn huidige slechtweer fiets heb ik in eerste instantie ook opgebouwd met Alfine 8 in combinatie met de Gevenallee UX shifter. Dat werkte goed, maar de forse meerprijs ten opzichte van een flatbar shifter vond ik het niet waard.

Alfine Di2 is een mooiere oplossing, maar dat ga je binnen jouw budget niet redden vrees ik. Zie bijvoorbeeld de fiets van "Baldwin" in het "foto van je fiets" topic op pagina 776.

DeFelix schreef: 06 mei 2021 10:30 Mijn vraag zou dan wel zijn wat wezenlijk het verschil is tussen het frame van deze hybride/fitness fietsen en een af-fabriek gravel fiets zoals de Cube Nuroad?
De opening voor de beltdrive ontbreekt vaak bij af-fabriek gravel fietsen. Daarnaast zou je de geometrie tabellen er even op na moeten slaan om een goede vergelijking qua maatvoering te kunnen maken.

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 06 mei 2021 13:49

.jeroen. schreef: 06 mei 2021 11:17
De opening voor de beltdrive ontbreekt vaak bij af-fabriek gravel fietsen. Daarnaast zou je de geometrie tabellen er even op na moeten slaan om een goede vergelijking qua maatvoering te kunnen maken.
Dat niet alleen. De meeste Gravelbikes van tegenwoordig maken allemaal gebruik van steekassen en alleen Roholff maakt daar versnellingsnaven voor. Als je een shimano-naaf wilt gebruiken moet je bij voorkeur een vertical dropout frame hebben. Die zijn er bij mijn weten niet in combinatie met schijfremmen. Ook moet je rekening houden met het feit dat je de snaar op spanning moet kunnen brengen, dan moet je of een excentrisch bottombracket hebben (zoals de Alpenchallenge) of een verschuifbare dropout. Je zou eventueel nog iets kunnen doen met een snugger, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Voor het gemak ook nog maar even de foto van mijn Alpenchallenge erbij:

Afbeelding

@.jeroen. Knappe fiets ook! Ik had in eerste instantie ook zitten kijken naar een mogelijkheid om de flatbar shifter op een racestuur te knutselen, maar de 11-speed shifter is volgens mij nog een maatje groter en voor mij uit esthetisch oogpunt geen optie ;-). En dan zit je ook nog met de remmen. Ik wilde zelf graag hydraulisch hebben en dan is de enige optie TRP Hylex.

Gebruikersavatar
DeFelix
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2021 13:59

Gebruikersavatar DeFelix 06 mei 2021 14:53

@Baldwin, is jouw Alpenchallenge uitgerust met ene Rohloff naaf dan? Of begrijp ik j everkeerd. Anders ben ik erg benieuwd naar de samenstelling van je racestuur die werkt met de Shimano naaf. Dat zou dan voor mij ook een optie kunnen zijn met een Alpenchallenge of Hyde/Editor toch? Die hebben ook schijfremmen.

Overigens gave fiets ook!

Baldwin
Forum-lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 mar 2021 21:32

Baldwin 06 mei 2021 18:40

DeFelix schreef: 06 mei 2021 14:53 @Baldwin, is jouw Alpenchallenge uitgerust met ene Rohloff naaf dan? Of begrijp ik j everkeerd. Anders ben ik erg benieuwd naar de samenstelling van je racestuur die werkt met de Shimano naaf. Dat zou dan voor mij ook een optie kunnen zijn met een Alpenchallenge of Hyde/Editor toch? Die hebben ook schijfremmen.

Overigens gave fiets ook!
Nee hoor, ik heb geen Rohloff. Dat had betrekking op het ombouwen van een Gravel derailleur fiets naar naaf-versnelling. Die frames hebben tegenwoordig allemaal steekassen.

Mijn fiets is di2: de handgrepen zijn een set ST-R785s met een Alfine 11 di2 naaf. De alpenchallenge is ook niet echt een gravel frame. Ik vermoed dat 35mm wel het breedste is dat aan band in het frame past.

Maar inderdaad, het beste om mee te beginnen is een belt-drive fiets met een sportieve geometrie (Alpenchallenge, Metro, Editor, BadBoy) en dan maar uitpluizen hoe je de bediening van de remmen en de versnellingen op het racestuur wilt hebben en wat je daar voor over hebt. Voor de remgrepen kun je kijken naar TRP Hylex als het hydraulisch moet zijn en anders mechanische remklauwen. Schakelen kun je zelf knutselen door een flatbar shifter aan te passen of een specifieke bar-end shifter voor versnellingsnaven (ook niet goedkoop).

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 12 mei 2021 19:40

Ik heb 1.5 jaar ( alle weer incl 2 winters ) 4500km woonwerk gereden op een gewone alu racefiets met 105 en velgremmen. Behalve af en toe goed afspuiten, regelmatig wat extra kettingolie en "grote schoonmaak" na de winter bleef alles gewoon heel, goed schakelen en remmen. Dezelfde fiets en groepset rijdt nu met nieuwe banden, ketting, cassette, remblokken en kabelset nog steeds rond.
Wat ik bedoel: Gates, Rohloff is allemaal heel leuk, maar zeker niet nodig voor zorgeloos rijden. Daarbij heb ik recht voor mijn neus een Gates riem doormidden zien trappen op een zgan dealer geleverde fiets van een collega......dus ik zou mijn geld liever uitgeven aan een "normale" gravelbike zonder poespas........voor zover die nog ergens leverbaar is.

Plaats reactie